Jag hyr den själv åt bekanta men sen sköter Himos Center om att hyra ut den för allmänheten. Dom har en egen sida där folk kan gå in och se på utbudet av stugor i Himos och sen är det bara för kunderna och klicka på vilken stuga man vill hyra.
Dom ordnar en massa evenemang i Himos under året och en del veckoslut bokas färdigt redan året före. Som tex Himos juhannus, Iskelmä festari, Jysäri och Jyväskylän ralli är veckoslut som sälj slut direkt.
Sen kan ni säkert gissa vilket gäng som ofta hyr stugor då, jo festprissar och ungdomar.
Så visst är man alltid lite fundersam i vilket skick stugan är efter dessa veckoslut. Men då den är hyrd via Himos center så sköter dom allt om någon söndrar något och då är hyresgästen skyldig att stå för räkningen.
Då jag själv hyr ut den åt bekanta så måste jag själv ordna någon som kommer och fixar ifall någon söndrar men det är hyresgästen som måste stå för räkningen. Men om det är något som annars går sönder under uthyrningen så måste jag ju själv stå för det om tex kylskåpet skulle gå sönder eller bastu ugnen osv.
Får ofta frågan "Har det aldrig hänt något" och jag brukar "koputtaa puuta" och svara nej. Men nu var det då första gången till midsommaren som en större sak for sönder, nämligen vardagsrums inner fönster ( har dubbla rutor) och då har jag haft stugan uthyrd 5år, så har haft tur att det inte hänt något värre. Så det har säkert varit ett ordentligt party i stugan till midsommaren. Som tur var det bara inner rutan som for för det kom direkt nya gäster efter midsommar helgen.
Så jag frågade Himos center att vad vi skall göra nu då fönstret är sönder och nya gäster kommer. Jag vill inte ha negativ feedback då någon annan grisat ner stugan och misskött sig så dom sa att dom meddelar nya gästerna om vad som hänt.
Nå likväl idag då jag tittade in på sidan där folk får ge feedback så såg jag detta meddelande att gästerna gav negativ feedback. Jag betalar åt Himos check team som kommer och kollar att allt är ok plus att när det är festival veckosluten så är städning obligatoriskt för hyresgästerna att ta så dom har det inbakat i priset.
Men det verkar inte hjälpa att check teamet far dit och städar/plockar undan då gästerna lämnat stugan för detta feedback meddelande fick jag av gästerna som kom dit efter midsommaren.
Så jag skrev sen i min tur åt Himos Center feedback om dålig städning då jag betalar varje gång dom far dit och checkar stugan så då vill jag också att dom sköter sitt jobb och städar så stugan är fräsch att ta emot nya kunder. Det harmar så att jag bor så långt borta för jag skulle helst själv villa åka dit och kolla när gästerna far för att kunna städa rent, fräscht och lägga allt på sin plats. Har nog flera gånger märkt att städ teamet från Himos inte riktigt är att lita på.
Brukar själv flera gånger per år sk storstäda för vill att det skall vara rent då kunderna hyr stugan så vet nog inte var dom här kunderna hittat spindelnät. Damm blir det ju snabbt men det borde ju Himos städ team ha fixat bort då dom for dit och städade. Sen har jag både på svenska och finska hur man använder bastun om inte party gänget kastat bort broschyrerna.
Det är inte så många som lägger feedback men dom hyresgäster som lämnat en kommentar verkar nog ha varit nöjda.
En gång fick ja en feedback som kunderna tyckte det var så dåligt att vi inte hade flytvästar i förrådet och åror till roddbåten när dom skulle ut och ro. Då skrev jag till Himos Center att dom får nog lov att ta bort den feedbacken för vi har inte ens roddbåt som tillhör stugan. Det nämns inte ens på hyres sidan om någon roddbåt så vete se tusan var dom fått det ifrån.
Visst är det ju så att man kan inte vara alla till lags hur du än försöker, men sen är det ju nog också bra mellan varven med negativ feedback för då vet jag vad jag behöver förbättra och har några gånger hört just om detta med myggnät på övre våningen så det skall jag fixa nästa gång jag far till stugan.
Så det är nog en helt del trådar att hålla i då man sysslar med uthyrning men så länge det är roligt så håller jag gärna på med detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar