lördag 29 september 2018

Singel

 Nu är det säker många som gnuggar sig i ögonen och får kaffe i fel strupe då ni läser rubriken. Fortsätt läsa i lugn och ro.

Min kompis Anneli brukar säga  "Jaha det var en sådan här Hänt extra rubrik nu " ...ni vet den svenska skvallertidningen.



Som sagt nu är det inte så allvarligt som kanske rubriken får det och låta ...jag är lyckligt gift med min Mikko och allt är frid och fröjd. Men varför jag just använder denna rubrik är att jag skall lite ta upp ämnet singel.



Kanske mera ämnet att leva ensam och vara ensam ..varför jag nu tar upp det ämnet på min semester är att jag fått uppleva lite den känslan nu då  jag semestrar ensam.

Visst är jag borta från min familj på min arbetsvecka men där är man egentligen aldrig på det viset ensam....det kryllar av passagerare runt dig och så har man ju sina arbetskompisar nära sig 24/7. Så där får du inte den känslan att du är ensam.



Nu då jag semestrar ensam skall ni inte tro att jag inte trivs...jag är nämligen den typen som behöver mitt revir och min egen ensamma tid och jag kan faktiskt njuta till 100 % av att kunna vara ensam.




Men nu pratar jag om en längre tid att veta att du faktiskt är ensam. Som man tänker äldre som sitter ensamma dag ut och dag in utan att någon kommer och utan att du har någon att prata och dela vardagen med och som sagt många i olika åldrar som faktiskt inte har vänner eller någon nära person som spenderar sin tid ensam.

Det var faktiskt en gång i Iltasanomat mycket skrivet om just ensamhet och sådana som saknar vänner och är helt ensamlämnade.


Måste erkänna att det är ju inte det första jag egentligen tänker på hur många som faktiskt sitter med känslan ensamhet. Jag i min hektiska vardag med allt vad det berör  då man har familj så kommer det ju stunder då man verkligen längtar att få vara helt ensam....men då menar man ju en kortare tid ..kanske för många en dag räcker eller några timmar få vara ensam...bort från allt  vardagskaos för att få lugn och ro.



Men  tänkte faktiskt  på ensamhet igår då jag låg vid poolen...det blev faktiskt äntligen pool dag igår ...solen tittade äntligen fram. I och med att det inte nu är säsong här så få jag för det mesta ha poolen för mig själv...det kan man kalla lyx . Ingen rusning i poolen kan man säga.

Jag som sagt behöver ensamhet och vill vara ensam nu eftersom min vardag är just nu så hektisk ...men som sagt det är inget jag skulle välja för all framtid. Jag vill absolut dela min vardag och framtid med Mikko. Men det var så skönt att ligga helt tyst vid en tyst pool och bara tanka energi....simma och bubbla i jaccuzin....terapi för kropp och själ.



Men sen tänker jag på dom som på heltid är ensamma i och med att jag spenderar min kvällar ensam här och inte har någon att prata och dela vad allt roligt jag fått uppleva under dagen. Jag vet att en del helt väljer och vill vara ensamma hela livet , inget fel med det men sen finns det dom som mot sin vilja måste vara ensamma som säkert skulle dela vardagen med någon...för sådana kan nog ensamheten inte alltid kännas så rolig.



Likaså då jag här om kvällarna fixar något och äta så är det i små mängder, sen används bara en tallrik , ett glas osv ...jag som är van att serva en hel familj plus pappa  så det är en hel del mat som skall handlas hem och fixas , disk som svämmar över bykkorgen alltid full osv. Ibland funderar jag varför singlar ( inte alla) ibland klagar över att allt är så jobbigt...ni får gärna komma och byta vardagen med mig några veckor så tror jag ni uppskattar ert eget lugna liv.... där hemmet bara handlar om en person.

Ibland tror jag inte dom som är singel/ ensamma vet vilket kaos det är i vardagen då man är en familj och hur många trådar man skall hålla i.





Här går jag på kvällen och inte behöver göra något .....bara tänka på mig själv. Så nu har jag fått prova lite på att vara "singel" eller mera kanske hur det är att bo ensam ...har ju helt glömt det efter alla dessa år man har haft barn , man och familje liv.



Men tur att jag älskar small talk och att amerikanarena  är prat glada så jag får i alla fall prata för pratglad är ju också jag.

Så fast vardag med barn är ibland rätt tuff så är det ändå inget jag skulle byta bort...det räcker med sådana här laddabatterietmammasemester för att få ny energi och igen orka med vardagen och uppskatta att man har sin familj.

Framtiden vill jag absolut dela med Mikko. Då barnen flugit ut från boet så vill jag verkligen att vi skall dela vardagen och en massa härliga resor och minnen tillsammans. I längden skulle inte jag trivas att vara ensam ....för mig räcker ibland att jag får lite eget revir och lite min egna tid för att jag skall vara nöjd.



Men vi är alla olika och en del som sagt tycker det bästa är att få vara helt ensa hela livet  och göra precis så som man själv vill För visst är många man skall ta hänsyn till då man är en hel famij.

Men som sagt alla är vi lyckliga på vårt eget vis....ha en skön lördagskväll...här har jag ännu bara lördag morgon ...hela dagen framför att njuta .



Kram till er alla som tittade in och dessa foton är från pool området som hör till min  "sommarstuga" jag hyr och sen finns det ännu ett mindre område med bara en jacuzzi och solstolar. Skall nog fota därifrån också .
 















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar