tisdag 19 juli 2022

Stugliv

Sitter här på stugan och funderar över att jag faktiskt satt och planerade att sälja min del av denna plats för tyckte att jag/vi hade måtte råkat med detta arbetsläger som finns utanför Dalsbruk på en holme. Men tur i otur så blev det aldrig något av dessa planer då min äldsta flicka plötsligt sa att dom gärna kunde börja vara här och också dra sitt strå till stacken.

Alltid lättare med flera händer som hjälper till att få ordning på torpet och måste faktiskt säga att det framåt med sådan otrolig fart denna sommar. Stort tack till Robin ( hennes sambo) som hastigt och lustigt fick bastun och fungera , Angelica fixade terassen så fin och jag fick ett sprätt nu då vi varit här att städa och röja både inne i stugan och ute. Mikko har fullt upp med sitt ved projekt så det kommer nog bli bra bara det blir färdigt uppstädat här på stugan.









Köpte med flera solcells lampslingor till min pergola och ute på bastuterassen hänge jag också upp sådan ljus slinga. Sen flyttade jag ut ljuskronan från stugan och skall fixa dit sk solcells lampor istället för ljus , nedanför ser ni en bild från Pinterest hur man kan fixa ute ljuskronor.



Inne skall vi riva ner alla gamla köks skåp och laga det luftigt och fint med bara hyllor upptill ( inga klumpiga skåp). Har förut inte varit så faschinerad av att ha bara hyllor i köket men i stugan kommer det passa perfekt. Kommer bli så ljust och fint bara vi får det färdigt , så nu verkar vi vara i startgroparna igen fast jag trodde jag redan kastat yxan i sjön på detta arbetsläger.

Mikko har nu semester och jag har ledig vecka som också känns som semester för mig för vi är som sagt på 2 man här så det är hur skönt som helst. Detta behövs för jag har så otroligt med människor runt mig den veckan jag är på jobb så nu nollar jag mig helt. Sen har jag bestämt mig att jag gör sen då jag känner för att göra något och vill jag bara sitta och inte göra något så skall jag ge mig lov till detta också utan att få dåligt samvete.

Våra tonåringar är nu hemma i Åbo och dom får ta vänner hem så länge dom sköter sig  men det behövs bara ett misstag så är det slut på det och då får dom sitta med oss sen här i stugan och ha det trist. Regler är till för att följas eller hur ? Själv följde jag ju också noggrant alla regler som mina föräldrar gav innan dom åkte till stugan ( fniss). 

Igår hade vi en sk utfärds dag då vi åkte dit som näsan styrde utan mål och tidtabeller. Vi har så hektisk vardag så vi vill inte ha några tider att passa då vi är lediga , förstås om vi skall ut och resa så är vi illa tvungna att passa tider för annars missar vi flyget. Men då vi är ut och åker med "Buster of the Seas" så far vi dit som näsan styr. Igår for vi en sväng till Rosala på en kopp kaffe och efter det åkte vi mot Kasnäs för att äta och gå lite runt och se. Detta ställe har nog vuxit så otroligt , en verklig pärla på Kimitoön, där måste jag nog någon gång boka en hotellnatt och prova deras Spa.






Då vi kom tillbaka till stugan så tog vi en liten tupplur ( gamylvarnig då man är helt slut efter en sådan utfärd) senare blev det bastu med björkdoft i bastuvattnet och bastuhonung på kroppen. Visst är det nog ändå något speciellt med stugliv det är nog som balsam för kropp och själ , inte undra på att folk köper/bygger stugor då dom inser hur fin vår skärgård är och  nuförtiden jobbar många från stugorna så dom kan njuta länge av säsongen.




Vi bestämde att vi åker hem först i morgon då vädret är så fint , bäst att ta vara på dessa sommardagar för dom är inte så många. Skulle vara toppen nu då kidzen börjar vara stora att Mikko också hade ett sk vecka/vecka jobb och vi båda skulle vara en vecka lediga. Skulle hinna med massor av äventyr på våra lediga veckor men nu får vi efter hans semester försöka pussla ihop med veckosluten och se när vi kommer hit nästa gång  Sen är det inte så länge kvar förrän vi byter sommarstugan till vinterstugan och börjar förbereda skidsäsongen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar