onsdag 15 mars 2023

Det var den lediga veckan

 Det blev nog lite kort veckoslut i Himos denna gång , hann  inte ens och skida. Fast jag har en hel vecka ledig och skulle kunna njuta många dagar där så var det bestämt att vi alla åker tillsammans på fredag kväll som för mig betyder att jag skall då vänta tills gänget kommer hem från jobb/skolan plus att dom ännu efter det skall packa. 



Så vi kom oss inte iväg förrän kl19 på kvällen plus att vi stannade på vägen för att kissa, tanka och ta med take away kaffe. Så klockan var närmare 23 när vi kom fram till stugan och då hinner man nog inte göra så mycket än packa upp kassarna och bädda sängarna. Blev nog själv uppe och se på tv och slö titta på datan rätt länge medan dom andra for och sova. Michelle hade en kompis med så dom huserade på övre våningen så vet inte alls när dom somnade.



Sen vill jag absolut inte stiga tidigt upp då jag är ledig, ligger gärna länge och äter frukost i sängen , hör på musik och det får ta hur länge som helst. Hatar vardagarna då jag måste vakna till klockan och i synnerhet då det är arbetsvecka så är det ett evigt rusas efter klocka och tidtabeller. Förstås blir det nog också tidtabeller på mina lediga veckor i och med att jag kör Michelle antingen till bussen eller då ner till Pargas på vardagarna.





På lördagen åkte vi in till Jämsä, Citymarket och köpte mat för det är så onödigt och släpa allt med från Åbo då vi ändå får allt där uppe då vi kommer dit. Så när vi kom tillbaka till stugan så hade klockan redan hunnit bli så mycket att att jag ville bada bastu medan dom andra bestämde sig för att åka en stund till backen. 



Så när dom kom tillbaka så for dom i sin tur och bada bastu och jag åkte iväg för att köpa pizza. Vi hade bestämt att vi skulle ha "Pizza Lauantai" då det var Putous finalen och Melodifestival finalen. 

Hur det gick i Mellofestivalen vet väl i stort sett alla och det var ju så långt på förhand redan nästan klart att det var Loreen som skulle ta segern. Om jag skall vara ärlig så faller mig låten inte i smaken. Hon sjunger jätte bra och har en otroligt fin och stark röst men jag gillar mycket mera det Norska bidraget för att inte tala om vårt eget bidrag Cha Cha Cha som gör mig så otroligt glad och den fastnar ju på så fort man hör den. Har flera gånger märkt mig själv att gå och nynna på just vårt lands bidrag.

Jag har nu aktivt börja lyssna på alla länders bidrag och jag märker mera och mera att jag börjar hitta mina favoriter som jag gärna vill lyssna på om och om. En låt som jag själv blev överraskad att jag börjat tycka så mycket om det är Serbien , den är så kufisk att den blir bra. Likaså Israels Unicorn går jag och sjunger på lite nu som då , Italien har en super fin/stark ballad som bara växer och sen då Norges låt som jag efter att jag lyssnat på en gång hade direkt som favorit men det skall verkligen bli spännande i maj och se vilka låtar jag plockar på min egen Top5. 

Som sagt det var den Mello kvällen och svenska folket är antagligen överlyckliga av valet och Loreen är ju en storfavorit också i ESC finalen. 

På söndagen var det då dags att börja förbereda sig för hemfärden till Åbo och för mig betyder det då att plocka undan och börja städa , så något annat bruka jag inte hinna göra den dagen. Dom andra for till backen och det skulle ha varit super roligt att fara med men någon måste ju städa och det faller ju allt som oftast på mig.

Som tur så åkte dom till backen för det är så mycket enklare att fixa undan allt då jag ensam får greja och feja. Men tid tar det kan jag lova , för yrkes städade som jag är så går jag så gott som igenom allt för att mina kommande gäster skall ha det rent och fint. 

Klarar inte av att fusk städa för om jag städar så skall det göras ordentligt , punkt och slut. Skall se om jag ännu före sommaren hinner och göra en sk större vår städning och då jag går igenom allt inklusive tvättar fönster. På sommaren är stugan rätt mycket uthyrd då det ordnas en massa festivaler i Himos så därför brukar jag igen på hösten göra en storstädning där så allt är rent och fint då vinter säsongen börjar.

Finns ju städfirmor i Himos som jag skulle kunna anlita men då får jag nog räkna med att det kommer en saftig räkning efter dom gjort sitt jobb och då jag vet att jag gör det själv lika bra om inte bättre och noggrannare då det är min egen stuga. 



Sen är det ju inte bara stugan som skall tas hand om utan nu blev det att snabbt börja söka ny hyresgäst till min 2:a här i Åbo. Har oftast haft studerande och bo där och det betyder att dom oftast inte är längre en ett par år så nu blev det snabba ryck att börja söka ny hyresgäst då min nuvarande flyttar ut. Skulle borde få in dit någon så snabbt som möjligt så att den inte står onödigt tom.

Har fått otroligt många svar så nästa gång jag kommer från jobb skall jag ha lägenhetsvisning så får folk komma och titta på den och se vad dom tycker då dom ser den live. För den är inte så mycket renoverad så många kanske tycker den inte alls är i deras smak men därför har jag så låg hyra också då den inte är nyrenoverad.

Så det blev lite sådant här extra program nu till våren men nog skall det lösas som allt i slutändan brukar göra och jag tycker ju det är roligt med att ha denna uthyrnings business annars skulle jag ha sålt allt för länge sen men det är min grej.

I morgon är det då dags att åka iväg på jobb igen därifrån jag får min huvudinkomst...Glory here I come!! Dit for denna lediga vecka men snart är jag hemma igen och jobba är roligt för det betyder att jag igen kan uppfylla en hel del roliga drömmar. Som tex fick jag bekräftat att denna sommar får jag/vi igen chans att vara ute i min drömstuga på Tunnhamn där vi nu några somrar fått chans att vara och det är ju roligt så får Angelica och Robin ha sitt eget krypin på Bergön och komma och gå hur dom vill. Visst kommer vi också och vara där men ibland vill väl alla ha sitt eget space om man säger så och jag själv är en sådan typ att jag njuter av lugnet och trivs jätte bra i mitt eget sällskap. Denna sommar har nog Mikko lovat hinna med ut till Tunnhamn men tro nu på våren jag kommer åka ut några gånger ensam för ingen har lust att komma ut dit och frysa. Jag tar min "Ludde dress" på så klarar jag mig nog hur bra som helst , är ju van att sova ute i kylan på balkongen.



Många av er har veckoslutet på kommande och ni får några dagar ledigt medan det är min tur nu att starta motorn en vecka för att ge toppen service åt våra resenärer. 

God natt 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar