fredag 21 april 2023

Semestern börjar

Ni som tittat in på Fb så har då antagligen märkt att idag är det min dag nämligen min födisdag och då vill jag göra något kul. Jag vill inte  mera fira  att jag blir äldre utan jag vill fira att jag orkar flyga, fara och får vara frisk och njuta av livet.

Så som sagt min födelsedag kommer jag fira ca 11 000 m uppe i luften och innan min stora dag är över så kommer jag ha amerikansk mark under fötterna. Är så glad att jag har möjlighet att göra dessa resor till Usa flera gånger per år och att jag också har en familj som tycker det är het okej att jag åker iväg ensam  och njuter då jag har semester när inte dom har ledigt att kunna komma med.

Jag hade ledig vecka då som Mikko hade sin vintersemester så då spendera vi gemensam tid med att skida uppe i Himos. Han hade bara en vecka ledigt men jag som jobbar på sjön så har möjlighet till  3 veckors vintersemester och  därför har möjlighet att göra lite längre resor.

Så som sagt jag far IGEN till Usa och jag reser denna gång IGEN ENSAM. Det är ju ofta dom frågorna jag får "Ska du resa igen" och "Skall du resa ensam" så nu vet ni alla jag är ensam på gång.

Sen vet jag att om jag inte skulle ha åkt på denna resa så skulle min semester gått till att jag gjort samma vardags sysslor som jag alltid gör (byka , städa , laga mat m.m) och nu är kidzen så stora att dom klarar sig själva och har sitt program plus att Mikko jobbar långa dagar så där skulle jag sen ha suttit istället för att nu åka och njuta 2 veckor där som jag älskar att vara nämligen i soliga Californien.

Tänkte redan åka i mars men så blev det hastigt ändrade planer , mina bekanat där jag brukar bo åker till Mexico nu  för några dagar då jag är där så dom är glada att huset inte blir och stå tomt och sen behöver dom inte föra sin lilla hund på hundhotell utan han får bli hemma med mig.

Härligt att kunna lösa det så här,  jag sparar in många slantar då jag har bekanat som jag får bo hos och dom sparar in  då inte hunden behöver åka till hundhotell utan får vara i sitt trygga hem.

Det var inte många som visste att jag åker för  jag har inte prata så mycket om det. Tycker jag slipper enklare undan att vara tyst än att alltid få en del spydiga kommentarer angående mitt resande.

Men här på bloggen blir det massor av Usa nu framöver för här är det upp till var och en om man vill läsa eller ej.

Som sagt jag kom hem några dagar tidigare från jobbet och tog Grace över till Stockholm i och med att Glory hade servicedagar och stod i kajen i Åbo.

Valde att resa från Sverige i och med att flygbiljetten var över hälften billigare därifrån. Visst kommer det alltid extra utgifter som tex båtresan över, mat , buss till Arlanda men då jag åker ensam så lönas det åka därifrån. Sen då vi åker allihopa så räknar jag rätt noga vad som blir billigare att åka från Finland eller Sverige.

För det blir och kosta ganska mycket extra för 4 personer att ta sig över till Arlanda än 1 person plus att då jag flyger från Arlanda så tar jag inget hotell. Brukar spendera natten på Arlanda och som nu for mitt flyg så tidigt så det gick bra och slumra in ett par timmar på en bänk och sen kunde jag checka in 5.15 på morgonen.

Vi sov en gång ned familyn på Arlanda och Mikko sa aldrig mer gör han det men för mig går det bra.Denna gång provar jag första gången flyga light flight som betyder att jag åker utan stort bagage dit. Har bara en ryggsäck och en axelväska och nu vet jag att många tänker "Hur fan får man allt med i en rygga" men livar att jag fick rätt så mycket dit.

Har massor med tunna fina tunikor som blir jätte små då jag viker dom och så är dom jätte lätta, klänningar fick jag dit, underkläder osv  och så lär man sig att gallra bort en massa onödiga kläder som jag brukar släpa med.

Skall visa er sen då jag packar upp hur mycket jag fick med.

Sen älskar jag att shoppa och fast dollarn är stark nu och där är dyrt i Usa så har jag ställen där jag vet var jag kan göra fynd så meningen är att jag kommer köpa ett billigt bagage och fylla upp den på hemvägen.

Vet att det kostar att köpa ett bagage och vet också att det skulle bli billigare att direkt checka in ett bagage tur/retur än enkel resa men det blir ändå billigare så här än om jag flygit från Helsingfors plus bagage. Nu förtiden ingår inte bagagen i flygprisen förutom då vi flög med Turkish airlines så ingick det 2 bagage/pers. Men vi hade jätte struligt med det flygbolaget , vet inte hur många gånger våra flighter ändrades.

Nu flyger jag Brittish airways  kombinerat med American airlines och hittils har allt löpt smidigt. Nu är jag som sag i flyget och har 1 timme kvar tills jag landar i Los Angeles. Denna gång flög jag via London /Heathrow och fast folk är igång och reser mycket så gick allt hur bra som helst.

Inga långa köer i när man skulle genom security och boardingarna gick hur smidigt som helst plus att nu på flyget till LA sitter jag i mittraden där det finns 4 stolaroch  dom två mittersta är tomma. På hela bänkraden är det 9 stolar så det är ett  rätt stora plan vi flyger med.

Har jag gjort några nya bekantskaper denna flygresa så kan jag svara jo, har pratat massor med en dam som sitter på samma bänkrad som mig.

Idag innan vi for så meddelade kaptenen att detta är hans sista flygresa i spakarna efter 40 års arbetskarriär för när vi anländerå ameriansk mark så kommer han att få titulera sig som pensionär.

Flygresan har gott bra, lite turbulens men inget kraftigt krängande och skakande. Jag har som sagt inget emot att flyga dessa lånhdistans flyg tycker det är så skönt då jag bara får sitta och njuta och se på en madsa serier jag laddat ner från Netflix  Rusar nog riktigt tillräckligt då jag är på jobbet.

Köpte åt mig wifii så jag har kunnat surffa runt på nätet också härifrån luften men det har varit rätt så dåligt så jag skall göra en reklamation.

När jag landar på LAX så hoppar jag på en airport shuttel ( typ en buss)  som tar mig till bil uthyrningsfirman och när jag fått bilen börjar jag köra ner mot Dana Point där jag skall bo och det ligger ca 1 timme från LA.

Som sagt har inga måsten inplanerade denna resa
utan kommer göra saker som jag kommer på efterhand  så på detta vis blir det ingen stress att jag skall/måste hinna se en massa platser på dessa 2 veckor. Nu vill jag bara njuta av att inte ha tidtabeller och måsten.

Bloggen uppdaterar jag i den mån jag hinner och har lust men IG storyn kommer jag antagligen uppdatera varje dag med små videosnuttar och bilder.

Ja så här kan man ju också fira sin födelsedag med att sitta ca 11 000m uppe i luften och bli uppassad av trevliga flygvärdinnor.

Så nu kan jag då säga....Let's the journey begin.

Till slut så tackar jag R , M och A att ni hade tid att träffa mig i Stockholm innan jag åkte till Arlanda.