tisdag 20 juni 2023

K*K huvud

 Sommarhettan bara fortsätter , för mig helt okej för jag gillar värme men för många börjar det säkert vara rätt så olidligt. Likaså börjar naturen ändra färg alla fina blommor torkar bort och likaså den fina grönskan börjar gulna så det är ju nackdelen då regnet lyser med sin frånvaro. Det går alltför snabbt denna fina tid då allt står i blom och allt är så där nytt grönt men det lönas som sagt att njuta varje dag av allt.

Själv har jag nu gjort mitt bästa för att njuta här i Åbo men visst är det svårt då jag vet att det finns så fina platser i skärgården där jag njuter ännu mera och nu då vädret har varit så otroligt fint. Just sådana dagar som man skall ligga vid havet och inte göra något. Har ju varit ute i Ruissalo vid havet men det är inte så roligt att varje dag köra dit med sin packning men som tur har jag fått vara i lugn och ro där jag suttit.

Var dit varje dag under veckoslutet men tyvärr så bongade jag inte Icon of the Seas utan på måndag morgonen då jag vaknade så kollade jag Marine traffic och då hade den just startat. Typiskt , borde ha lagt klockan tidigt och ringa på måndagen och åkt direkt ut till Ruissalo. Men som tur fick jag massor med fina foton av mina arbetskollegor som var på jobb för Glory hade kört förbi Icon.







Igår åkte vi med Michelle till Rhododendro parken i Raisio men tyvärr var vi i år lite sent ute. Nästan allt var utblommat men några pink färgade blommor blommade ännu så vi fick oss lite bilder i arkivet denna säsong.





Idag har jag ännu inte kommit mig iväg någonstans , har ingen ork att packa strand kassen igen. Det är ju en fördel med då man är i stugan att man bara öppnar dörren så är du på plats och kan komma och gå hur som helst och blir man hungrig eller kaffe sugen så har du bara att gå in och laga dig lite fika och sen ut i solstolen igen och lata sig.

Har lite planer att åka ner till Kaarina strand idag men måste vara ärlig och säga at det tar nog lite emot för där är inte bara jag utan tusen andra också som vill njuta av denna värmebölja och det skulle jag just nu inte orka med. Det är snart dags att igen gå ombord på Glory för en ny arbetsvecka och då får jag nog se mer än tillräckligt av folk.

Men inte vill jag ju sitta inne och kasta bort dessa fina dagar heller så om jag vill njuta av solen just nu så är det nog bara snällt att packa picknick kassen och åka dit som alla andra också åkt för att njuta av solen.

Midsommaren behöver jag inte fundera desto mera på för den går för mig i arbetets tecken och det gör mig inte så mycket utan det är då jag måste jobba på  julen som jag lider mest av. Håller redan på nu och funderar hur jag skall göra för  jag skulle ha lust att använda min semester i höst för att åka till Usa men skulle ju också villa ha julen ledig men nog skall det väl ordna sig på något vis.

Mina vänner skulle ha velat ha mig till Californien nu i Augusti för dom skall resa bort så jag skulle ha fått vara sällskap åt deras hund men hittar inga billiga flyg  plus att jag har ingen semester inbokad nu i sommar. Så tror jag måste skippa dom planerna om det inte råkar dyka upp någon super rea på flyg.

Mikko och kidzen har planer att åka till Norge i juli och tänkte först att jag skulle ha åkt dit på min lediga vecka och sen flugit till Stockholm då min arbetsvecka börjar. Men dom har planer att bo i tält i ca 1 1/2 vecka och det lockar mig inte så mycket , har blivit för bekväm av mig. Husbil skulle jag ha kunnat tänka men att hyra en sådan är jätte dyrt och likaså hotell prisen i juli är skit dyra i Norge så jag skippar det och far  hellre fast till Californien i höst dit jag brukar hitta flyg för ca 340 euro tur/retur och då får jag bo hos mina bekanta.

Visst skulle det vara roligt att göra något kul tillsammans men nu har vi lite olika saker som lockar oss denna sommar , Mikko vill som sagt se Norge och jag skulle hellre nu på sommaren varit ute med båten dom veckorna vi har ledigt tillsammans. Men i år gör vi så här sen ser vi vad vi hittar på nästa sommar. Plus att jag tycker att det är jätte bra att vi också ger varandra den frihet att kunna uppfylla sina drömmar än att ena av oss skall måste skippa något som man går och drömmer/längtar om.

Tex att jag skulle ha satt igång ett jäkla raseriutbrott och surat hela sommaren för att Mikko och kidzen vill åka till Norge och kanske hotat med att dom måste avboka sina planer för att JAG vill att vi skall vara på sjön. Hur skulle det ha slutat jo att dom skulle vara jätte besvikna av att dom inte kom iväg på sin drömresa för att jag INTE ville det eller då tvärtom att jag skulle surat för att jag MÅSTE åka med till Norge fast det just nu inte känns lockande.

Nej det är så bra att kunna kompromissa åt båda hållen och kunna förstå den andras drömmar och också låta den uppfylla dom. Tänk om Mikko alla gånger skulle lagt tvärsidan till då jag velat flyga till Californien och nekat mig det , tänk hur många fina resor jag skulle missat. Skulle det varit roligt för han att jag suttit hemma och varit ledsen för att han skulle ha nekat mig att uppfylla mina drömmar att åka dit då jag haft möjlighet. 

När två personer möts på äldre dar så har man ju redan sin egen bakgrund , dom som har sällskapat sen tonåren så har ju byggt upp sitt liv tillsammans under alla åren. Men vi hade ju egna hobbyn/egna hem och liv  då vi träffade varann och då är det bara att inse att det är därifrån vi börjar vårt gemensamma liv. 

Vi har alltid varit öppna med att man skall få göra det man brinner som när jag träffade Mikko så hade han spelat ishockey i många år som hobby och jag kunde ju inte komma och säga att sluta med det för att jag inte vill att du flera gånger i vecka åker iväg på träning. Visst måste jag erkänna att det ibland kändes lite trist i början då vi hade träffats och jag åkte upp till Björneborg då han ännu bodde där och kassen stod färdig packad för träning och jag fick sitta ensam medan han for på träning men det är något jag inte sörjer över mera utan nu är jag nästan mera glad då hösten kommer och han åker iväg ett par gånger i veckan här i Åbo och tränar så får jag mig egen tid.

Detta liv/system passar oss så otroligt bra och får vi vara friska så kommer vi nog hinna resa och göra massor med roliga saker tillsammans ännu. Ibland kan det som sagt komma gånger då man vill göra något själv eller se någon plats som inte den andra är det minsta intresserad av och då löser vi det så att man låter den andra åka och se sin favorit plats.

Visst måste man också ta hänsyn till den andra och kompromissa och också ställa upp på saker man inte alltid är så 100% intresserad av men inte kan man ge bort hela sitt liv till den andra där du inte får säga/göra något eget som du brinner för utan du följer hela livet i den starkares fotspår som planerar både sitt eget och ditt liv.

Stå på dig och gör också saker du brinner för , vi lever bara en gång och denna tid får vi inte tillbaka. Låt ingen trycka ner dig och bestämma över ditt liv utan vägen till lycka och glädje är att båda kompromissar i ett förhållande och att man litar på varann till 100% med det kommer man långt. 

Här får alla säga sitt och ge önskemål , sen kompromissar vi och diskuterar.






Skulle jag inte ge Mikko och mina barn någon frihet i livet utan bestämma över ALLT i vår familj så nog skulle jag känna mig som ett riktigt  äkta K*K HUVUD som på bilden ovanför. 

Kepsen är ett fynd som jag gjorde på loppis och min pojke ville absolut ha den där till midsommaren , jag hoppas verkligen han bara använder den då dom är i stugan och inte har den på sig då dom rör sig bland med folk. 

Men ser ni en sådan där keps i Dalsbruk i midsommar så vet ni sen vems pojke det är om det inte sen råkar vara Mikko som lånar den (fniss).


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar