måndag 5 juni 2023

Vi firade på Gästhamn Peterzens

Finns inget skönare än dessa lugna mornar då man får vakna precis när man vill och stiga upp i sin egen takt och ta sin morgon fika i sängen och läsa dagens nyheter på datan. Fy fan vad jag gillar det, ni kan gissa att jag längtat. Det var ju kidzen som fick sommarlov nu men måste erkänna att det också känns som jag fick det , får nu äntligen sova på mina lediga veckor för jag är ju en riktigt sjusovare. Finns inget härligare än att inte behöva ställa klockan och ringa då jag är ledig , på jobb är det sen annat för då ringer den redan 4 eller 5 beroende vilket skift jag har.

Michelle skall jobba nu 2 veckor i juni så henne skall jag köra till Kaarina den veckan jag är ledig men hon börjar först kl14 och det passar mig perfekt.

Jaromir slutade nu 9:an och försöker komma in i yrkesskola till hösten och Michelle börjar som sagt sitt andra år i gymasiet till hösten som i sin tur betyder att kommer Jaromir in i skola dit han la första platsen så kommer han bo på veckorna i Karis och hoppeligen så får Michelle körkort till hösten då vi söker specialtillstånd då hon har så lång skolväg så hon kan köra själv.

Vet ni vad det betyder för mig jo det betyder att jag kan packa ner min "taxiskylt och taxidress" och pensionera mig från det jobbet att köra kidzen till skolan (fniss).

PAUS I SKRIVANDE!!

Tillbaka vid datan , tror jag ropade hepp lite för tidigt med detta körande för just kom Jaromir och frågade skjuts till Piikkiö där han har sin moped på renovering hos en kompis. Så är det sen med såna där gamla moped skrällen som behöver fixas hela tiden och slukar, vi föreslog åt honom en ny moped då han blev 15 men siddu nej det var en gammal Suzuku PV som grabben skulle ha. Nå han har fått cykla rätt mycket här mellan varven då mopeden varit sönder men då det det inte dög med ny så kan han skylla sig själv. Nu hoppas jag dom får den färdig ikväll så jag inte mera behöver sätta mig bakom ratten idag och söka honom. Säger att Mikko får söka honom så får han på samma gång åka och tanka bilen och betala det för det lös rött då jag kom hem och orkade inte fara och tanka.

Sa idag åt Michelle att det är tre saker jag så här snabbt kan säga att jag hatar och det är: att vakna till väckarklockan ( beror ju på vad det gäller , skall jag ut och resa så vaknar jag mer än gärna av att klockan väcker mig och jag hinner till flyget) , hatar att tanka bilen och sen hatar jag att handla mat och släpa hem dom förbannade tunga matkassarna.

Nog om det men en sak som jag absolut inte hatar det är som ni kan gissa att beställa resor och hotellnätter m.m det är något som jag skulle kunna göra hela tiden och kan nästan säga att jag i stort sett gör det hela tiden också.

Det går nog inte en dag som jag inte söker något med resor , är alltid på gång då det gäller det. Planerar , funderar , läser tips , kollar olika platser , funderar igen, drömmer , bokar , räknar och åter räknar min resebudget, planerar mina semestrar så tiden blir nog inte lång för mig kan jag lova finns så otroligt mycket att göra innan man skall på resa och då resa är min stora passion så fylls dagarna mycket med just att snusa runt.

Hade faktiskt inbokat på lördagen en resa till Gdansk åt Michelle och mig som vi måste skippa för Michelle skulle börja jobba idag och det hade hon glömt då som jag frågade om det passar att jag bokar resa åt oss från 3-6.6. Hade planer att vi denna gång skulle ha bott i Sopot för det är en så fin sommarstad och haft chilltime tillsammans men det blev som sagt inte av. Försöker se om vi hinner iväg dit en sväng innan hennes skola börjar men priserna är ju så mycket upptrissade sommartid och det gäller allt vad som har med resor att göra. Därför väljer jag alltid att skippa semester på sommaren och hellre resa på höst/vinter då priserna är så gott som halva priset av sommarens priser.

Men ville ju ändå hitta på något kul åt Michelle på avslutningsdagen , Jaromir hade redan ordnat träff med sina kompisar på lördagkväll. Angelica ringde och frågade om vi ville komma till Helsingfors men då hade jag redan bokat en överrasknings resa åt Mikko , Michelle och mig till Kustavi (Gustavs). Men så frågade jag om hon kanske ville komma med då Robin hade något program med sina kompisar så vi slog fast att hon och hennes hund kommer via Åbo på lördag och så far vi med en bil ut till Kustavi en natt.

Vi har varit till en plats förut som heter Lootholma i Kustavi ( en sk dagsresa) men nu bestämde jag mig för en plats som heter Peterzens gästhamn som finns ca 11km före Lootholma.

Har förut snusat runt på deras hemsida och tänkt boka åt mig och Mikko en natt i deras båthus hotell men det har inte blivit av. Denna plats är bara öppen sommartid så dom öppnade nu i fredags och så var det väl så att dom stänger i september om jag minns rätt.

Här är deras hemsida ifall någon är intresserad Peterzens gästhamn

Hade som sagt inte sagt vart vi skulle så jag sa då vi startade att nu tar vi leken "På spåret" och dom fick börja gissa vart vi skulle. Mikko gissade på Kasnäs men då vi började köra åt andra hållet så blev han lite vilsen , Angelica kände inte så bra dessa hoodies och Michelle hade inte heller så många gissningar. Plötsligt sa Mikko att vi skall säkert till Kustavi och det var rätt men ändå visste dom inte vart i Kustavi.

Då vi kom fram till Gästhamn Peterzens så sa Mikko att han trodde vi skulle till Lootholma. Så det blev en övveraskning åt dom alla till och med åt mig med för jag har aldrig heller besökt denna plats.

Men känslan var helt super då vi kom fram , jätte mysigt ställe ända som man inte kunde påverka var vädret och det var rätt svalt nu på veckoslutet och halvmulet. Men här är säkert otroligt fint en varm sommardag och när säsongen är på top. Själv var jag glad att inte säsongen ännu börjat för ser mer än väl folk på mina arbetsveckor så för mig passade det jätte bra att det var lite lugnare i gästhamnen när vi var där.

Men inte var den tom , en stor del av stugorna var uthyrda för dom som kommit dit med bil och sen var det faktiskt en del segelbåtar som övernattade på lördag. Så nog börjar också båtfolket vara igång.

Skulle gärna ha åkt ut till låne stugan i Tunnhamn på veckoslutet men då ägaren inte visste om han själv skall ut så tänkte jag att denna plats passar perfekt med skärgårds miljö och vattnet breve.

Bouthouse hotellen är ca 12 m2 små baracker som dom fixat om och där finns en dubbelsäng, soffa , tv, kylskåp och toalett och en terass med utemöbler. Finns också elvärm som nu behövdes då det ännu varit så svala nätter. Stugorna har sikt mot gästhamnen och dom flesta har kvälls sol. Finns en stuga som man får ha djur i och sen finns det en lite större sk familje stuga.

I priset ingår då som sagt bastu och frukost , bastun hade dom nu öppen från 18-21 men säsongstid lite längre. Duschutrymmena var öppna dygnet runt och man kom in där med en kod som man fick i receptionen.

Nu när säsongen inte riktigt kommit igång så stängde dom restaurangen redan kl19 så vi bestämde att vi efter bastun åker till Lootholma och äter för där hade dom restaurangen öppen till kl23.

Sen har dom padelbana, minigolf , lekplats , grillplats och en naturstig. Vi kom dit lite före fem så man hinner nog inte så mycket på ett dygn men det som vi hade på programmet var att bada bastu, simma, äta och bara ta det lugnt. Njuta av att sommaren nu officiellt är här , fast det inte kändes så i luften. Det var nog ylletröja och yllesockor som gällde.

Ni kan gissa att vi sov som små grisar i våra Bouthouse  efter att vi bastat, simmat och gottat oss och jag blev helt såld av denna mysiga plats. Vi kommer verkligen åka tillbaka dit för vi bor ju ändå så nära Kustavi (ca 1 timmes väg ) så vi kan fast göra en dags utfärd dit.

Fulltankad med havsluft efter veckoslutet så nu klarar jag mig tills jag far på jobb och tanka mera friskluft. Sen börjar det vara dags för Mikko att sjösätta båten så snart tankar vi havsluft i Kimito skärgård.