tisdag 16 januari 2024

Min nya bastu i Himos

Det har hänt mycket roliga saker den här veckan eller egentligen tycker jag att det hela tiden händer roliga saker i mitt liv men nu var det en sk "Bonus rolig vecka" då det ingick en liten minisemester till Gdansk med Michelle och så hände det en rolig sak i min stuga i Himos....nämligen jag har en sprillans ny renoverad bastu där. Lycka!!

Det är just för allt detta som jag älskar att jobba för att kunna uppfylla en massa drömmar som finns på min lista. 



Så här såg bastun ut innan remonten, iden var helt fin men då det inte fungerade med värmen i bastun då spisen var så högt uppe.

Denna bastu renovering har grott sedan jag köpte stugan för ca 4 1/2 år sedan. Märkte i ett tidigt skede att det inte allt var som den skulle då man satt där och kastade bad, värmen spred sig så otroligt ojämnt och det var så gott som hela tiden kallt ner mot fötterna. 

Projektet av att göra en basturemont blev och ligga på is men nu då jag for till Himos i december och var i stugan hela min semester och skulle njuta av att bada bastu så blev måttet rågat och jag bestämde att jag vill ha en fungerande bastu. 

Kom ihåg att en min bekant hade skrivit på FB att dom hade lite ledigt i kalender i januari  så jag nappade på det och skrev åt honom och så blev det super snabbt fastslaget att han och hans kollega kommer och fixar ny bastu åt mig. Planerna var att dom skulle fixa nya bastu lavar och flytta bastu spisen men det blev till slut mer än så eftersom man river lavorna så kan det bli färgskillnad på väggpanelen så i ett skede tänkte dom måla väggpanelen men det kom upp lite ett och annat fel så ville ha allt ordentligt fixat på en gång än att bara göra det lite sådär och efter något år igen riva upp allt.




När dom började riva så märktes det att det inte alls varit isolerat ett ställe i knuten av bastun så inte undra på att det dragit kallt där då man satt just på den platsen.

Passade bra efter vi åkte hem efter ny året så hade jag inga inbokningar i januari så jag bokade stugan åt mig själv så att killarna kunde komma och fixa ny bastu tills sportlovs säsongen börjar.  Nu är det roligt då mina hyresgäster kommer till stugan så får dom bada i nyrenoverad bastu.






Det ändå som är synd just nu är att elpriserna är så otroligt dyra för då jag såg bastun på bild så skulle jag fast kunna sitta där hur många timmar som helst och njuta för den blev nog så otroligt fin.



Längtar att få se den helt live och det blir nästa lediga vecka för då skall jag köra upp till Himos och städa bort julen i stugan och förstås njuta i min nya bastu. När jag sitter här i min hytt och ser på dessa bilder så får jag igen en sådan otrolig arbetskick för nästa dröm är att kunna renovera badrummet där så det passar in med stilen i bastun. 

Badrummet är just nu lite retro stil och efter jag nu fick bastun fixad så skulle jag gärna ha en modernare stil också i badrummet. Blir nog inte riktigt ännu men har nog redan mina visioner klara hur badrummet i stort sett kommer att bli.

Till slut vill jag tacka Firma Daniel Nyman ( Daniel och hans kollega) för ett superfint arbete. Kontaktar er nog igen då det blir aktuellt med badrums remont och stugmålning.


Ni som är intresserade att hyra stugan så hör av er direkt till mig via Fb (Lisette Virta) eller IG (settelaitinen) eller epost lisettelaitinen@yahoo.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar