söndag 14 januari 2024

Fulltankad av ny energi

En fördel att alltid vara ledig varannan vecka är att man hinner göra mycket roliga saker om man vill som tex nu då jag kom hem så hade jag inbokad den årliga Gdansk resan som jag alltid gör i Januari. Denna gång ville Michelle komma med så vi ordnade några dagar ledigt åt henne från skolan, så vi fick ett par mysiga dagar på tvåman i Polen.

Härlig solnedgång då vi startade från Åbo.

Många undrar säkert varför jag vill åka till Gdansk i januari då det är så kallt och ruggigt väder där. Jo det är nämligen så att jag oftast är inne i min jul bubbla ännu hela januari och ibland ännu också i februari ( älskar julen så mycket). I Finland plockas julen bort ganska snabbt men i Gdansk har dom långt in i januari jul belysningar runtom i stan tror t.o.m att dom skulle ha dom och lysa ända till början av februari.

Sen är det så otroligt smidigt och flyga från små flygfält, inga många avgångar , ingen kö till säkerhetskontrollen och inte så mycket folk på dessa flygfält om man jämför med dom större flygfälten. Nere ser ni en av många tavlor för avgående flygplan på Arlanda som är ett rätt så stort flygfält.

Tycker det är så mysigt att flyga till Gdansk i januari  och suga i mig julstämning för deras dekorationer är så fina. Det är i stort sett samma jul belysning varje år men för mig ger det en så otrolig härlig känsla att få gå runt där i lugn och ro och se på all denna fina belysning på kvällen då det det blir mörkt. Michelle har varit till Gdansk förut men aldrig denna årstid då dom har jul belysning och hon tyckte också att det var så fint plus i januari har dom också jul rea så man kan göra sina små fynd.

En fördel att vara i Gdansk i januari är att man inte behöver trängas med tusen och tusen andra turister utan då är det låg säsong och man får verkligen vara i lugn och ro plus att det är billigt att flyga dit och boende får man förmånligt. Jag har club member på Wizzair så får rabatt på resorna och sen får jag credits till mitt Wizz konto då jag bokar hotell via Wizzair. Jag har också på Booking uppnått nivå 3 som gör det möjligt för mig att hitta billiga priser på boenden omkring i världen.

Brukar ofta välja boende med Spa avdelning och i synnerhet i januari är det skönt efter att man varit ute och gått omkring att sen få ta sig ett varmt dopp i jacuzzin/poolen och koppla av i en varm bastu. Har några favorit hotell i Gdansk och ett av dom är Hotell Almond där jag bott många gånger förut och valde nu också detta hotellet denna gång. Ligger en liten bit från gågatan men det gör inget för det är så mysigt att traska omkring i denna mysiga stad.

Det är andra gången som jag  blivit upp graderad här på detta hotell i och med att jag bott så många gånger här på Hotell Almond, tack till killen i info disken som upp graderade oss.

Brukar nuförtiden inte boka frukost då jag tar in på hotell om det inte förstås ingår men tycker det är så skönt att få sova lite längre och fast sen gå och äta lunch eller brunch någonstans istället. Men nu denna gång ville Michelle att vi skulle äta frukost så vi for på morgonen och åt innan vi började vårt äventyr med att gå runt i gamla stan och sen besöka Forum.

Man hinner inte så otroligt mycket på två dygn och då vårt plan var försenat 3 timmar på onsdag då vi flög till Gdansk så kom vi fram rätt sent och sen på torsdag for vårt flyg hem redan kl 11.35. Använder ju nuförtiden bara stadsbussen istället för taxi så man måste boka lite extra tid då man skall från/till flygfältet. Men tycker det går behändigt med buss och priset är endast 1 euro från flygfältet till centrum.

Om det intresserar någon varför jag hellre flyger till Gdansk än att tar tåg eller buss till Helsingfors så kan jag säga att det blir mycket billigare för mig som bor i Åbo att hoppa på flyget till Gdansk och vara där 2 dygn än att åka till Helsingfors. Boende och maten är så mycket billigare i Polen än Finland och jag brukar hitta flyg för 20euro tur/retur och det bara ca 1h20min att flyga dit.

Vi hade en riktig mysig minisemester som alltid då jag åker till Polen, man kan alltid lita på Gdansk oberoende vilken årstid man åker dit. Vill redan tillbaka som alltid då jag kommer från mina resor. Trivs med att flyga och flaxa omkring i världen som ni kanske vid det här laget redan har märkt.

Nu är jag igen fulltankad av ny energi och orkar igen tills nästa gång jag far på äventyr.