söndag 5 juni 2022

Hann med mycket då jag anlände till Åbo

Hej på er alla läsare. 

 är jag då hemma tillbaka i vardagen efter en super härlig och skönt semester i Californien , ingen har väl undgått som följer med IG var jag varit. Sitter här hemma på soffan och är så otroloigt jetlaggan så det inte är sant. Klockan är nu 04.00 och är inte det minsta trött för i Californien är nu kl 18.  Just nu då jag kom in i deras rytm så är jag tillbaka hemma och skall igen slå om rytmen och det är nog så jobbigt. Så om man skall hitta något jobbigt då man flyger så långt bort så är det tids skillnaden och detta köande på flygplatserna.

Har inte hunnit uppdatera bloggen under min resa för ville njuta fullt ut av min tid där med att göra en massa roliga saker då tiden är begränsad då man åker iväg på semester , så nu då jag kommit hem skall jag posta inlägg och berätta mera om min resa för alltid finns det säkert någon som vill se på en massa fina foton som jag tagit och läsa om vad roligt jag gjorde denna gång där. Många har ju säkert sett redan en massa bilder på IG och kommer väl posta en hel del av dom också här.

Då jag landade på Arlanda efter ca 10,5 timmars flygresa som gick super bra så hade jag ännu båtresan hem. Men då det är nattbåten så går det snabbt då man sover. Hade nog en så otroligt bra tur med mitt flygande denna gång till LAX , skrev väl om att jag hade 3 lediga säten då jag åkte dit då planet inte var fullt och jippiii det var samma då jag kom hem fick alla 3 säten för mig själv. Plust att det var nattflyg då vi for mot Arlanda så det gick ju hur snabbt som helst dessa 10,5 timme i luften. 

Köpte som sagt wii-fii och slösurffade runt på nätet , åt och sen sov och dit for den flygresan. Så mysigt då man drar filten över sig stänger ögonen och bara får njuta. Lite turbulenser var det nog också på vägen hem men inte ändå riktigt så kraftigt som jag varit med om någon gång.



Ja så kom jag då kl 7 på morgonen till terminalen i Åbo ( åkte Tallink hem)  och så hoppade jag på bussen in till stan för Mikko körde Jaromir till kl 8 på avslutning. Han gick nu ut 8:an så dom hade ingen fest för föräldrarna men sen har vi Michelle som gick ut 9:an och där var en förälder inbjuden , men vi for nog dit båda. Roligt att dom kunde ordna vårfest i år efter 2 års paus då coronan härjade på ( 2020 och 2021 inga avsluningar).

Så man kan nog gått säga att min vardag började direkt som mina fötter rörde finsk mark. Det var hastigt att fara till Citymarket och köpa rosor som vi ville ge våra kidz och mitt gudbarn och i förbifarten hann vi med en morgonkaffe i cafet som dom har inne i butiken. 

Efter det var det att åka mot skolan och söka sig mot gymnastiksalen där vårfesten skulle gå av stapeln. Så jag kan nog gott säga att jag kom från Californien direkt på vårfest , roligt förstås att kunna vara med på Michelles sista fest i St Olofs skolan för nu har hon då högstadiet förbi. Vi har nu Jaromir som i höst börjar 9:an men det blir inte mera i denna skola för dom kommer antagligen riva hela St Olofs skolan då den är i så dåligt skick så från och med hösten börjar alla elever i en annan skola tills dom någon gång i framtiden får ett nytt svenskt högstadiet.



Jag hade som tur stigit upp tidigt på båten innan vi kom till Åbo så jag hade fixat mig färdig för festen och så hade jag bagaget fullt med nya kläder som jag shoppat så det var bara och dressa upp och rusa på våravslutning.




Efter våravslutningen så for Michelle med en kompis ut och äta och Jaromir for iväg och chilla med sina kompisar så Mikko och jag kom efter det sen hem.

Om jag skall vara ärlig så var jag nog faktiskt under min hemresa några gånger lite fundersam hur hemmet ser ut efter att jag först jobbat en vecka och direkt for på 2 veckors semester och vet att mitt hemma team inte brukar göra något för att hålla hemmet i skick.

Men ändå gick jag lite med dom goda tankarna att dom nog säkert är jätte glada då jag kommer hem  och dom fixat och grejat fint här hemma . Sen vet dom att det är lite som julafton då jag kommer från Usa för har ju en massa saker/kläder åt oss alla. Så det är nog ingen som blir utan, släpar till och med alltid hem deras älsklings flingor då jag är dit.



Summa summarum hur gick det då jag öppnade dörren....oh my god...skulle ha kunnat svänga och åka tillbaka på semester. Låter kanske lite drastiskt då jag varit så länge från dom alla och visst har jag längtat efter min familj men absolut inte längtat efter detta kaos...inte det minsta!!

Skulle haft go lust att ta en videosnutt och lagt in här men blev så  s*t*ans arg så hann inte ens tänka på någon  videosnutt.

Jag som älskar att ha ett fint , städigt och rent hem blev nog mött av allt annat....obäddade sängar , damm i alla knutar,  disk som svämmade över i diskhon , en full diskmaskin som inte var tömd, hela vår byrå/hylla i tamburen svämmade över med saker likaså vardagsrumsbordet  , en toalett stol som var så skitig ,  en fullproppad byk korg som där längst ner hade legat fuktiga handdukar ( vete se hur länge) som luktade surt  och sist men inte minst blommor som varit 3 veckor utan vatten ( krut torra) köper fasen självattnande krukor tills jag far nästa gång på resa. 

 På vardagsrums bordet har ( läs hade) jag en vas med gröna kvistar som håller länge men dom behöver ju för fan vatten...där stod dom i en vas utan vatten. Med den påföljden att Mikko lugnt säger "Jag trodde dom var konstgjorda" och jag röt tillbaka med stora bokstäver "KONSTGJORDA växter brukar inte torka och bli gula"!!! 

Sen fråga han lugnt "hur är det med björk kvistarna på balkongen är dom konstgjorda"  och jag sa med ännu större bokstäver " Känn för fan på dom".

Har pyntat så fint balkongen innan jag for på resa med konstgjorda björkvistar ( ni skall få se mera av min sommar balkong ) 



Kan nog gott säga åt mig själv och ge mig en klapp på axeln..."Welcome to the reality" , lovar att man nog hastigt glömde att man haft en skön semester då det var att snällt från festkläder dra städ kläderna på och börja få ordning på hemmet. 

Det är ju ofta det här jag får räkna med då jag har en snäll familj som inget har emot att jag reser ensam men jag vet som sagt att den tiden jag är borta så gör nog ingen någonting här hemma utan alla skyller bara att dom haft så bråttom.

Så jag tror ni kan se hur jag hastigt som fan kom ut från min härliga semester bubbla , det sa bara POCKS och så var vardagen här.

Så det var ju inte så roligt att komma hem från Californien och direkt börja dansa med dammsugaren men nu då jag sitter här och bloggar och har ett rent hem som doftat så gott hela dagen och byket upphängt som doftar fräscht så nu sitter jag här och njuter. Men tycker nog verkligen det är jätte trist att få ett sådant välkomnande då jag kommer hem. Nog tycker jag 3 vuxna människor borde ha fått detta fixat innan jag öppnar dörren, jag hann ensam med allt på en dag och såg ännu till en film på Netflix efter jag städat upp efter dom.

Men det lärde jag mig nog nu att nästa gång jag är borta på ett par veckors semester ensam så kommer jag nog ha en städerska hit förrän jag öppnar dörren för nu har min familj  visat mig så många gånger att dom bryr sig inte alls om hemmet och verkar trivas bra att bo som typ på en "avstjälpningsplats".

Brukar får råd då jag är så trött på att röja upp efter vuxna människor att "Låt det vara" men nu såg jag ju hur det såg ut nu då jag lät det vara 3 veckor utan att jag gjorde något , det blir så mycket mera jobb åt mig än att jag jag håller hemmet i skick hela tiden.

Som tur så skall jag börja skriva om min Usa resa efter detta inlägg och då kryper jag djupt in i min egen California bubbla och hålls där ett tag. Om inte tidigare så på torsdag spricker nog bubblan för då är det jobbet kallar och vet att det är sommar emot , kan redan ana vilken takt det kommer vara några månader framåt. Men som tur så får jag i alla fall lön då jag städar där det får jag inte hemma.

Nu fylla upp "resepossun" för att börja invänta följande Usa resa som är planerad till hösten om ingen ny virus lägger käppar i hjulen.

Som tack åt mig själv för att jag måste röja upp hela hemmet och som en avslutnings gåva åt Michelle när hon gick ut 9:e klass så bestämde jag att vi på måndag tar oss lite tjejmys och åker till Ruissalo Spa och njuter en natt.  För tror knappast killarna hinner få kaos här hemma på ett dygn  som vi är borta , fast man vet ju aldrig ( fniss). 



 Nu har det redan hunnit bli söndag och klockan närmar sig 05.30 och skall nu  ta en insomnings tablett för jag är så otroligt pigg . Vet inte sen hur jag orkar vara vaken på dagen då vi skall ta en sväng ut till stugan med Mikkos nya båt . Angelica och Robin är där så vi skall fira med kaffe och tårta att Michelle har grundskolan över.

Grattis Michelle att du nu tar klivet in i en ny fas i livet.

 Ni märker säkert då ni läser att  det ångar ordentligt mellan raderna , men tror nog många säkert skulle varit lika arga och besvikna efter en härlig semester och komma hem till kaoset och  få höra ett team som svara "Vi har inte hunnit det har varit så bråttom".




 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar