tisdag 8 november 2022

På flygfältet igen

Har nu varit ett dygn hemma efter vår resa och är ännu helt omtumlad , har alltid lika svårt att återvända till vardagen efter mina resor , hatar att återvända till den hektiska vardagen med måsten och tidtabeller. Men jag vet att det kommer en dag utan tidtabeller då min arbetskarriär är över och då kan jag resa hur mycket jag vill , när jag vill och vart jag vill utan att tänka på att jag måste vara hemma ett visst datum. Mikko kommer att ha en del arbetsår kvar efter att  jag går i pension men han får väl lov att ta ut hela sin semester och extra dagar sen för att  kunna stanna lite längre.

For idag och söka Mikko och Jaromir till Vanda flygfält för tåget skulle ha gått så sent så nu slapp dom hem tidigare. Var lite tungt att köra dit för jag är så jetlaggad och ingen rytm alls och fast jag inte har något emot att flyga långa sträckor så är man nog en aning ur balans då man kommer hem.

 Har alltid tyckt om att flyga långa sträckor och tycker det är så mysigt att sitta i planet med favorit godis och en massa bra filmer/serier nerladdade i telefon. Sen har jag den fördelen att jag kan sova var som helst och när som helst. Nu då vi flög från Miami till Istanbul så sov jag nästan hela resan så därför har jag inget emot long distans flyg.



Så skulle någon idag stått med en gratis flygbiljett till Usa då jag var till flygfältet och sökte mitt team så skulle jag absolut tagit emot biljetten och åkt  tillbaka. Skulle väl ha blivit lite knepigt då arbetet kallar på torsdag men en gratis flygbiljett skulle jag aldrig tacka nej till.

Nu är det så att jag måste sakta men säkert återvända till vardagen och skall vara glad  att jag har ett jobb att gå till för det betyder att jag nog på ett eller annat vis kan hålla mig i min resebubbla för utan inkomst skulle jag nog inte kunna resa.

Så på torsdag då jag går över landgången så vet jag att jag gör detta för mina resor och som sagt behöver jag bara vara en vecka åt gången på jobb  medan en stor del av personalen ombord på dessa kryssningsfartyg  jobbar 7månader eller längre i ett sträck utan lediga dagar. Så jag har nog inget att klaga på.

Nu över till resan.

Mikko jobbade som sagt samma dag vi började vår resa så det var lite tight med tiden för han att få allt i ordning. Vi hade planer att starta kl 13 men som blev kl 14. Men jag höll mig lugn och tänkte för mig själv att om man inte kan packa i go tid så rusa runt då och släng ihop dina saker på 1 timme. 






Jag ville vara i tid på flygfältet i och med att man inte vet hur mycket tid alla olika moment tar som man skall gå igenom. Men otroligt smidigt gick allt , ingen kö vid incheckningen plus att det var så att Jaromir inte behövde varken test eller coronaintyg , 15 år och under behöver i alla fall inte på Turkish airlines visa något. Så där drog vi en lättnadens suck när vi såg att han i alla fall får komma på flyget , men ännu var vi inte helt säkra hur det blir med kryssningen eftersom han inte har vaccine intyg. Men vi bestämde att han får ta corona test några gånger innan kryssningen i Florida och vi hoppas att han visar negativ.







 Flygfältet i Istanbul var superfint men allt var jätte dyrt där. Tycker det är så roligt att se olika flygfält och nuförtiden är dom flesta så otroligt fina.Jag är väl lite speciell som säger att jag trivs på dessa flygfält och har inget emot att fördriva tiden där. Det ingår också i min resehobby att besöka och ha möjlighet att se en massa olika flygfält. Då när man inte fick resa under coronan så hade dom cafe öppet på Åbo flygfält och då for jag dit ibland på lunch eller kaffe för att få lite resekänsla som man får på flygfälten. Resegalna Lissu gjorde allt under corona tiderna för att hålla resestämningen uppe. 


Då vi landade på Miami airport så mötte vi upp Angelica och Robin  som hade varit och lämnat tillbaka  hyrbilen. Sen funderade vi om vi åker upp till Ft Lauderdale med Uber eller om vi hyr en större bil och alla var överens om att det blir hyrbil. Jag hade bokat hotell som låg rätt så nära både flygfältet och hamnen i Ft Lauderdale så att vi har så enkelt som möjligt på lördagen innan kryssningen att droppa av bilen på flygfältet och sen med Uber till hamnen.




                                                           Miami Downtown









Innan vi körde till hotellet så åkte vi till Miami beach och tog oss ett dopp efter en lång flygresa, härligt. Efter det bestämde vi att äta på vårt favorit ställe nämligen Panda Express, hoppas på att den fast food kedjan kommer till Finland.

Då vi kom till hotellet lastade vi av allt bagage och tror ni att vi lägger oss och vilar efter en lång flygresa , nej förtusan det var gasen i botten och till Ross och shoppa. Vi har bara 2 dagar före kryssningen i Florida så det är att ta ut allt då vi en gång är där.

 Michelle hade på några timmar korgen full med kläder och roligt det för hon har verkligen väntat på att få komma till Usa och shoppa. Vi andra gjorde väl lite fynd men jag bestämde att jag sen istället shoppar i lugnt och ro då jag nästa gång åker till Usa.





Då vi åkte tillbaka till hotellet så var vi en stund vid poolen förrän det var dags att försöka få tag i sömnen, kan vara lite knepigt då man är helt jetlaggad. Tror resten av mitt team sov rätt bra men jag vaknade redan 4  på natten och var hur pigg som helst. Låg och såg på några filmer från Netflix tills resten av gänget vaknade för jag kunde inte stiga upp den tiden och knäppa på lampor och tv:n när dom andra sov så gott.

Då vi väl alla hade  vaknat och välkomnat en ny, härlig varm och solig dag så var det dags att hoppa i bilen för att shoppa , åka lite runt och sen äta  hamburgare på Wendys. På kvällen hade vi bestämt träff med våra vänner Annika och Mitch så vi åkte upp till Deerfield beach och mötte upp dom där. Vi brukar bo hos dom innan våra kryssningar men nu hade dom köksrenovering och dom bodde själva på hotell några nätter då golvet skulle fixas. Kul att träffa dom igen och hoppas dom ger sig tid någon gång att komma över till Finland och hälsa på.

Sen var det då dags att åka till hotellet för att börja packa ihop, bilen måste lämnas tidigt på lördags morgon  för att vi sen skall hinna till hamnen i tid på lördags morgonen. 

Som ni ser så kan det bli lite kaotiskt då det är flera som skall bo tillsammans så ni kan gissa jag som tycker om ordning och reda kände mig lite vilsen i denna kaos. Men jag bet ihop för nu var jag på semester och tänker absolut inte plocka upp efter andra. 



I nästa inlägg skall jag skriva om vår härliga kryssning och våra besök på 4 olika öar. 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar