torsdag 17 november 2022

Processen innan du går ombord

Jetlaggad + jobb , kan lova att det absolut inte är en bra kombination. Har varit så trött men som tur så är vår arbetsdag uppdelad i två etapper så jag har kunnat gå och lägga mig på dagen då min trötthet har varit som värst. Därför borde man åtminstone ha en hel vecka ledigt efter resan så man kommer i kapp egen rytm. Men om ett tag är denna jetlag glömd och jag sitter för fullt och planerar ny Usa resa , så brukar det gå. Min längtan dit är för stor för att störa mig på att vara lite jetlaggad nu som då.

Nu är äntligen arbetsveckan över och jag skall fortsätta skriva om vår resa. I detta inlägg skall jag berätta om hur det går till då man anländer till hamnen och skall gå ombord.

Check in

Check in processen gör man hemifrån , jag har RCCL egen app dit jag får all information och där kom det meddelande före vår resa att jag kan checka in och all fakta om vilka dokument behövs för att resa osv kommer till min app.

Hur tar vi oss till terminalen

En gång körde våra kompisar oss dit för vi bodde hos dom före kryssningen , några gånger har vi tagit taxi eller shuttle som hotellet ordnat och nu denna gång tog vi Uber. Vi var 6 personer så vi behövde en större bil så det blev en GMC som kom och sökte oss, fin bil.

Vad händer när man anländer hamnen

När man checkar in på appen så väljer man en tid som man skall vara i hamnen för det är så mycket folk så det går lite sk stegvis då man skall gå ombord. Så jag valde 12.30-13 men vi kom lite tidigare och vi fick nog direkt gå in i terminalen efter vi lämnat våra bagage.

När man anländer till hamnen är det stort pådrag det är som sagt inte bara att köra till terminalen utan där finns massor med poliser och nu då vi hade Uber så måste han visa sitt ID att han är Uber chaufför och sen gick dom igenom alla våra pass innan vi fick komma in på hamnområdet.

Efter det så lastade vi ut allt vårt bagage och utanför terminalen finns det massor med arbetaren som sköter om att samla ihop allas bagage.  Man får på eposten en bagtag som man skall printa ut och sen fästa på bagaget så dom vet utanför vilken hytt dom hämtar bagaget. Vi fäster den alltid först då vi kommer till hamnen och oftast har dom som jobbar där stansare och hjälper att fästa den.

Alla bagage samlas upp i stora skrindor (kärror) som dom sen för till en mega stor hall där vart enda ett bagage skannas igenom innan det kommer ombord.

Jaromir var så fin med Angelicas hatt.

Så när man lämnat av bagagen så är det dags att gå in i terminalen för security koll lika som dom gör på flygfälten. Så det är nog jätte noga kontroll innan man kommer ombord och då skall ni tänka er att vi var ca 6000 passagerare som skulle ut på kryssning så därför har dom det så att man boardar i etapper så det inte blir rusning.

Vad händer efter säkerhetskontrollen

Följande etapp är då man skall visa alla dokument. Man står och väntar på sin tur och så kommer det då en fram till dig med sin Ipad och skannar in oss med koden (biljetterna) som finns på min RCCL app , hon frågade efter passen, ESTA och om vi var vaccinerade (vi behövde inte visa vaccin intyg). Sen om man inte har skickat foto tidigare så tar dom det där för det kommer sen på ditt Sea pass ( hyttkort).

Du får först ditt Sea pass kort då du kommer ombord , det hittar man i ett kuvert på hyttdörren , så när man skall gå ombord så får man ett tillfälligt papper med koden så dom kan scanna in alla passagerare. Jaromir hade så bråttom så han öppnade vårt kuvert med hyttkorten för vi hade 148 och dom hade 144.

Seapasset (hyttkortet) är ditt allt under veckan du kryssar...du använder det om du shoppar ombord , du visar det då du går iland , du visar det då du kommer ombord igen från någon ö osv. Så man använder som sagt inga pengar ombord eller kreditkort. Ingen annan kan använda det för alltid om du tex köper något så kommer din bild upp på deras kassa skärm.

Det var faktiskt något strul med Robins kort men han for till check in disken och hörde sig för och fick ett nytt.

Hur känns det när man skall ombord

Det känns ju nog alltid lika härligt/roligt/spännande att få gå ombord på dessa mega fartyg men riktigt den där pirriga känslan i  kroppen finns nog inte mera då detta nu var vår 6:e kryssning.

Kan nästan säga som så att det känns rätt så skönt nu att gå ombord då man vet hur allt går till. Första och andra kryssningen kan man nog säga att vi var sk "amatörer" då allt var nytt.

Först så känner man inte till fartyget så man var ju alltid på fel ställe och det är inte korta sträckor att gå då man tex skall äta i restaurangen i aktern och så är man plötsligt i fören eller då man inte visste åt vilket håll man hade hytten och fick snurra på och söka den en go stund. Så det var nog mycket som gick förbi näsan den första kryssningen som vi gjorde.

Nu är man redan varm i kläderna så redan en sådan sak som när jag bokar hytt så vet jag ofta var vi vill ha hytten då vi känner till dessa Oasis class fartygen och då försöker jag ofta få dom rätt nära aulan så man inte har så långt att gå till hissarna.

Sen vet jag inte om vi direkt har någon skillnad att bo i aktern eller fören , fören är ju på sätt och vis bra då har man bara att åka upp till deck 15 så har man Solair där som är pool området för 16+ och uppåt.

Lika nu då vi kryssat så många gånger så skulle vi inte villa ha en balkong hytt mot Central park eller Boardwalk , där är rätt mycket ljud och sen är balkong hytterna mot varandra. Så ni som har funderat åka och kryssa och tänker boka balkong hytt så rekomenderar jag att välja på utsidan av fartyget då har du havsutsikt. Skall skriva ett skillt inlägg om hytter.

Sen är det ju så otroligt mycket roligare och kryssa nu då kidzen är så här stora och klarar sig själva och känner fartyget. Vi får så mycket mera ut av kryssningen , minns dom första kryssningarna då var dom rätt små så det blev att sitta turvist vid kidz poolen då vi inte alls kunde lämna dom ensamma. Så vi turades alltid om ifall Mikko ville surffa ( Flow rider) så satt jag och vaktade dom och sen om jag ville sola och koppla av så satt han och vakta eller så var vi alla i den större poolen och simmade osv. Man kunde inte lämna dom ens för en stund ensamma.

Nu är det så roligt då dom vuxit upp med dessa resor och känner till dessa fartyg så fick dom visa Angelica och Robin hur systemet går till. Dom hängde mycket tillsammans och hade roligt.

Var kommer man in

När man då går över landgången för att komma till fartyget så kommer man in på deck 5 som heter Promenade och där är det då en massa sorlande och förväntansfulla passagerare som är redo för en veckas kryssning.

Det lönas alltid packa ner i handbagaget eller ryggsäcken om det är något viktigt man behöver för det tar en tid innan bagagen kommer till hytten med alla saker.

Så när vi kom ombord så ville kidzen ha pizza och efter dom ätit så var det dags att gå och checka in sig på sin muster station som betyder den station man skall gå till ifall något skulle hända under resan. ALLA måste gå till sina egna muster station och där scannar dom igen Sea passet att man varit där. Som ni såg på fotot av hyttdörren så hade dom en magnet där det står att man skall till sin muster station.

Nu efter coronan gick det smidigt till, inget långdraget info tillfälle som det varit förut utan kort och koncist där hon berättade om flytvästen och att om det skulle vara något så skall vi samlas i teatern. Sen måste jag säga att det känns nog rätt tryggt då jag själv gått en massa kurser angående säkerheten ombord på fartyg , känner till en del om livbåtar Mes stationer osv.

Har faktiskt aldrig känt mig rädd/orolig då vi kryssat på stora oceanen med dessa stora fartyg och nu till var det hurricane season då det finns risk att fartyget måste ändra rutt då den inte kanske kommer in i någon hamn tack vare storm. Veckan före oss hade det varit rätt kraftig storm så dom måste åka förbi en ö. Det kommer också upp då man bokar resan att man måste förbereda sig på att rutten kan ändras beroende på väderförhållandena.

När man scannat in sig på sin muster station så är det bara att börja njuta av semestern. Vi for sen till hytten och i och med att vi hade balkong hytt så tog vi oss en kaffe och satt där och njöt i väntan på att fartyget skulle lämna hamnen.

När fartyget avgår

Som sagt det var dags att börja resan kl 16.30 men det drog ut lite på tiden för det lär ha varit så otroligt mycket bagage som dom skulle lasta med ombord så vi startade runt kl17.

Men fast fartyget startar på eftermiddagen så är allt öppet då man kommer ombord så det är bara att börja njuta direkt av text mat, pooler, jacuzzin med andra ord  ALLT. Att äntligen veta att nu är den långa väntan över och nu är det dags för en vecka i Karibien.

Sen skall ni veta att då fartyget lämnar hamnen så är det en stor grej och det är alltid lika roligt och mäktigt. En massa små båter finns i närheten för att se detta mega fartyg  lämna Ft Lauderdale , sen åker vi förbi både villor och höghus där folk står på balkongerna och vinkar och ropar. Sen den härliga singnalen då kapten klämmer på hornet och det mäktiga tutande hörs över hela hamnen då vet man nu är det dags. Dags för en härlig semester vecka (semester och semester) det finns så mycket att göra under denna vecka man är ombord så vila hinner man nog inte.

Kom ihåg och ta en extra semester vecka efter semestern så ni kan vila upp er då ni komme hem från kryssningen ni som tänkt åka. Det skulle jag själv gärna ha velat ha för det har nog varit tufft att jobba jetlaggad. Men nu är jag hemma och har en vecka ledigt.

Har redan så gott som allt jul pyntat ,  brukar inte ha mycket  så jag hann plocka fram det efter resan då jag hade 2 dagar ledigt. Idag var jag efter ett paket med några  härliga julsaker jag beställt , i det enkla bor det fina.

Har några små enkla , fina dekorationer, lite mysbelysning , mina granar på balkongen har fått belysning och i morron skall jag lägga ute på buskarna som vi har framför balkonen belysning så börjar det  vara klart. Vet inte om jag kommer ha gran inne i och med att jag skall jobba julen och skulle jag ha kunnat ordna ledigt så skulle vi åkt upp till Himos och firat där. Kommer nog längre fram julbilder men nu tar vi kryssningen först.

Harmar nog att jobba på julen för jag är en sådan julmänniska ut i fingertopparna men nu använde jag min semester till kryssningen så man kan inte få allt men det blir flera jular. Som tur så har vi så jul mysigt redan här hemma så jag kan njuta av detta på mina lediga veckor , kanske jag måste trigga upp julstämningen med en julfilm i morgon då resten av gänget är i skolan/jobbet.

Skall också fortsätta blogga om kryssningen i morgon.