måndag 12 september 2022

Två stolar och havsdoft

Ett skönt veckoslut är över och nu drar en ny vecka igång igen med program som tex körande av kidzen , släpande på mat hem , matlagning , byke ja ni vet vad vardagen hämtar med sig. 



Därför är det så skönt att åka iväg till olika ställen där jag kan njuta och inte behöver göra något. Det är sällan som jag här hemma kan koppla av för här finns hela tiden något och göra. Med kidz i skolåldern så plingar det så gott som varje dag i Wilma och det skall kollas , hobbyn som nu börjar i och med att hösten kom och tusen andra saker som skall göras för att ha hemmet i skick så listan kan bli hur lång som helst. 

Ni läsaren vet att jag inte klarar av att bo i kaos så att hålla ordning här hemma är ett heltids jobb då en del av gänget här inte bryr sig ett dugg hur det ser ut.  

Därför uppskattar jag så otroligt mycket mina egna road trips mellan varven då jag får vara helt för mig själv kan tala om eremit. Är så otroligt social då jag har möjlighet till det men sen kan jag vara helt tvärtom och njuta av att bara helt ensam mitt på en ö som tex Tunnhamn.



Har absolut inga problem att flera dagar vara ensam , saknar inte heller någon att prata med för pratar desto mera hemma och på jobb.

Sen tycker jag så otroligt om att ha dagar då jag tex ligger i sängen hela dagen om jag känner för men det går inte hemma för som jag skrev här finns alltid något som måste göras. 



Nu på veckoslutet ute i "möksän"  (stugan) så var det igen ett sådant veckoslut där jag nollade , samlade ny energi och  njöt av tystnaden. Det är så skönt att gå omkring på bergsklackarna och mellan varven sitta ner och höra på vågornas kluckande , njuta av alla skärgårds dofter där många dofter tar mig tillbaka till barndomen. Har blivit uppväxt med att vi varit mycket på sjön , att tälta och stugliv så därför har jag nog en sådan otroligt dragnings kraft till havet. 



Jag skrev någon gång att inget vinner havet så fast Finland är tusen sjöarnas land och vi har massor med fina sjöar så vinner dom inte havet och den ljuvliga  saltiga havs doften.

Sen är det roligt då jag/vi har möjlighet att få vara här i min favorit stuga på Tunnhamn så  får Angelica och Robin ha sk sitt eget revir på Bergön.  I något skede kommer säkert också Jaromir och Michelle att vara mera ute på Bergön så då kan kidzen husera där med vi kan komma med Mikko till Tunnhamn.  Färdigt två stolar som väntar på oss där vi kan sitta och njuta av härliga vyer och havsdoften.



Sen blev jag och tänka på att det har gjort riktigt gott då jag vant mig att sova ute alla årstider så är också kroppen van med olika temperaturer. I natt sov jag på balkongen och det var 9 grader , men jag har förstås tagit fram min räddning nämligen den härliga Onepiecen  "Ludde" ( Puppy jumpsuit) som jag köpte ifjol. Då man hoppar i den så lovar jag att man nog inte behöver vara rädd för att frysa.



Kan ännu egentligen inte förstå hur jag klarar när det blir kallt jag som varit en sådan otrolig "frusikukku" ( en som fryser och hatar kyla) . Nuförtiden  sover jag så otroligt skönt då det är kallt/svalt som tex detta veckoslut i stugan så eldade jag inte alls inne . Förstås var det varmt på dagarna men ändå sjönk nog temperaturen till natten men inte att jag frös det minsta. Jag hoppas kunna far dit ännu några veckoslut före vintern.

Sen börjar det så småningom vara dags och ta fram skidorna och börja pendla mellan Åbo /Himos till veckosluten för att njuta av vinterlandskap , snö och slalom. Får se om vi får kidzen med denna vinter eller om dom hellre spenderar veckosluten hemma.

Då jag kom hem från Tunnhamn på söndag så dukade vi upp och hade family time i och med att  vi alla var på olika ställen detta veckoslut, kul att sitta tillsammans och höra vad vi gjort för olika saker. 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar