torsdag 1 september 2022

Härliga Gdansk är ett säkert kort

 Lissu is back on track finally och ni skall veta att jag längtat efter detta ända sen coronan stängde världen , nämligen att få börja fylla upp min kalender med resor och se världen igen. Ni skulle bara veta känslan som bubblar inne i min kropp då det äntligen är möjligt. Kan kort och gott säga det är för jävligt härligt! Tänk att äntligen få återgå till min hobby , nämligen att kunna RESA!!! 





Hittade i somras billigt flyg till Gdansk  så jag bestämde att det får bli en liten mini semester dit helt för mig själv. Dom andra här hemma har för tillfället så mycket eget program så jag hinner knappast se dom då jag är hemma på ledigt. Michelle hänger med sin pojkvän , Jaromir med sina kompisar och Mikko min lilla arbetsnarkoman bara jobbar så då har jag möjlighet och göra saker jag gillar.






Sen är det så otroligt smidigt att ta flyget från Åbo till Polen , tog  mig 1 timme 15 minuter att komma dit . Så istället för att tex göra en 2 dygns utfärd till Helsingfors så far jag hellre till Gdansk där hotell och mat  är hälften billigare än i Finland. Sen då jag är Wizzair club member så får jag rabatt på mina resor och då jag kan flyga på vardagar så gör jag verkla fynd. Denna flyg resa kostade mig tur/retur 19 euro så då förstår ni varför jag är rätt så ofta dit.



Ni som följer mig på Instagram har kunnat se på mina Insta story uppdateringar och den som missat det så finns det kvar på min story under namnet Gdansk 2022. Lättare och uppdatera under resan på IG för skriva blogg tar mera tid så därför skriver jag nu efter resan. 

Har  mera och mera kommit igång med IG storyn och det är hur roligt som helst att hålla på med att fixa och trixa med plus att det ger en massa fina minnen som jag kan sitta och se på efteråt. Skall  börja göra så att jag gör ett eget album åt alla mina kommande resor på IG story så är det lätt att hitta dom då man vill minnas tillbaka och likaså om någon vill se mina äventyr. Tycker så otroligt om att ta foton och vad är inte roligare än att kunna få dela med mig av mina bilder.





Kommer säkert att i något skede försöka göra min blogg till en bok (Dagbok) åt mig själv som jag sen kan sitta och läsa igenom när min rese karriär är över. Såg detta tips av en annan bloggare som hade lagat sin blogg till en bok.

Synd att det inte fanns dessa möjligheter när jag i ungdomen började min rese karriär att kunna uppdatera på samma vis som man kan göra nu men som tur har jag fotoalbum sparade och borde nog finnas någon gammal hederlig  resedagbok sparad där jag alltid lite nu som då antecknade under mina resor plus en massa rese souvenirer som jag köpt under alla åren jag rest.

Sen heter det att övning ger färdighet och ju mera man håller på med dessa sociala medier och att redigera foton osv desto bättre blir man på det och jag skulle mer än gärna hålla på med olika rese samarbeten i framtiden då jag får egen tid. 

Tänk vad roligt det skulle vara att  resa runt och göra samarbeten med tex olika hotell, kryssnings fartyg  eller vad som helst som har med resor att göra på mina lediga veckor. Mikko har någon gång på skoj sagt att han skulle kunna prova köra turistbuss runtom i Europa sen då kidzen flytt boet så vem vet vad vi ännu hittar på. Kanske vi åker iväg som ett team, han kör och jag bloggar.

Var för extakt  1 år sedan till Gdansk där då resande lite hade börjat lätta och man kunde åka iväg då man var vaccinerad. Jag hade just fått min vaccin 3 veckor före så det var ju klart att jag skulle iväg direkt , minns att jag t.o.m  kontaktade Polska ambassaden för att höra vad som gällde för att komma in i landet då. Munskydd gällde då och så skulle du visa alla vaccin dokument i passkontrollen på Polska sidan. 

Vad gällde nu 1 år senare om jag säger så att det var som då man reste före corona tiderna , skannade din biljett , gick genom security och sen fick man gå ombord på planet. Såg faktiskt ingen använda munskydd på planet , någon enstaka såg jag i Gdansk som hade munskydd men dom var inte många. Tur att vi inte mera behöver använda munskydden i vår vardag , hoppas att jag aldrig mera behöver täcka in mun och näsa med något sådant mera , fy fan det var en jobbig tid. 

Då jag anlände Polen så var där inte ens någon passkontroll utan det var bara att gå rakt ut från flygterminalen och sen for jag till busshållplatsen. Flyger alltid med bara min "rygga" dit så jag behöver aldrig checka in bagage och inte heller bli och vänta på mitt bagage ( smidigt). Packar ner några lätta baskläder som jag klarar mig på ett par dygn och minimalt med kosmetika produkter. 




Denna gång köpte jag inte så mycket i och med att jag kommer shoppa sen då vi åker till Usa . Nu vet jag inte hur mycket fynd vi kommer göra i Usa för dollaren är så otroligt dyr , ligger i samma prisklass som euron. En sak hittade jag i alla fall åt Michelle som hon drömt om jätte länge och det var en gullig katt dyna och den fick jag bra och rymmas i min rygga (fniss) och hittade en superfin kjol åt mig på sommar rea.



Hade inte planerat var jag skulle bo så samma dag innan jag flög såg jag på hotell och jag har några favorit hotell med Spa där jag oftast vill bo. Nu var prisen lite högre i och med att det är ännu sommarlov i Polen ( skolorna börjar i mitten av september) så det var en massa sk egna turister (polacker) i Gdansk. Det var lika i fjol då jag var där så var det mest polacker som turistade.






Så av dessa 4 hotel som hör till mina favoriter så valde jag denna gång det billigaste och det blev Almond Spa , har bott flera gånger där förut. Denna fick jag  en överraskning för dom hade uppgradera mig till balkong rum , tackar och bockar. Kul!




Hade absolut inget inplanerat på denna resa annat än att jag ville äta på Pueblo en kväll och dit lönas det absolut boka bord för det är nog ingen skillnad när jag/vi varit dit så är det alltid fullt. Bokade inte ens frukost denna gång för bestämde att jag vill ha sovmorgon och efter det gå någonstans på lunch. 





Innan jag gick till Old town på lunch så for jag en stund och bada bastu, simma och bubbla i jacuzzin. Ibland är det så skönt med förmiddags bastu och efter det gå ut och ströva runt på stan. Det som också är så skönt då man inte har något inplanerat är att man går dit näsan styr , sätter sig ner lite här och där på en kopp kaffe , knäpper en massa fina foton förstås när man går omkring och känner lugnet att få bara ströva runt utan tidtabeller. 



Satt och skratta för mig själv för då vi reser med Mikko hit  så skall han se och uppleva tusen ställen på 2 dygn medan jag vill sova ut , shoppa och bara ströva runt. Så därför är det så bra när han säger att " far du  bara på dina shoppingresor " och jag får shoppa i lugn och ro med gott samvete. Sen då vi far båda på resa så brukar vi båda kompromissa lite av det ena och lite av det andra så att vi båda får ut det av resan som vi vill ha , sen gillar vi båda god mat och samma mat så där blir det inte aldrig problem då vi skall ut och äta.


Hur upplevde jag annars Polen nu i dagsläget då det är kris runtom i världen , jag tyckte att stämningen var lika bra som för ett år sen, folk var vänliga och trevliga. Såg inte mycket uteliggare och inte heller tiggaren , rent och fint var det i gamla stan med omnejd , massor med nya hus har dom byggt. Prisklassen har hållit sig samma tycker jag men eget folk tycker nog säkert där är dyrt men jämför jag våra egna priser med deras så är där billigt.



Ni undrar säkert om  jag inte tröttnar på att hela tiden åka till samma ställen och vad får jag ut av det att jag ser samma saker hur många gånger som helst , men jag tycker om att resa till sådana platser där jag trivs och tycker om att vara. Ni vet då man tex har en stuga och man veckoslut efter veckoslut , veckor efter veckor och år efter år åker dit och man alltid trivs när man kommer fram. Lite så blir det då man reser till samma platser år efter år ,  man kan säga att man börjar känna sig hemma och tycker det alltid är lika roligt att komma tillbaka.

Blev bekant med en flicka från Polen som satt breve mig i flyget så nästa gång jag åker dit skall vi försöka hinna träffas. Roligt att också hitta kompisar där så man får se den Polska vardagen och säkert har möjlighet att få se platser som man kanske inte vet om då man kommer dit som turist.

Lika lyckligt lottad är jag då jag har kompisar i Californien  dom har visat mig så fina ställen som jag aldrig skulle ha hittat och också får komma in i den sk Amerikanska vardagen.






Gdansk är alltid ett säkert kort , denna stad leverar alla årstider och dit är enkelt att flyga plus att där är billigt. Kan absolut rekomendera en minivacation dit. Titta så härliga terasser  det finns över allt.





Som ni ser på bilden nedanför så har jag en liknande terass hemma i vardagsrummet som jag såg i Gdansk.




Hade på alla vis en lyckad resa dit denna gång och det är så roligt att byta miljö , Åbo är en jätte fin stad men Gdansk Old town är så otroligt mysig , vill absolut dit snart igen och kommer också att åka iväg sen när det rätta priset kommer emot . Mikko har så fullt upp på jobbet så han ger sig absolut inte tid att hänga med men hoppas verkligen han får ledigt sen då vi skall till Usa för det är meningen att vi skall fira hans födelsedag där. 

Tillbaka hemma till vardagen och familjen , så här fin kväll var det då jag landade i Åbo och om någon funderar ifall folk reser mycket igen så kan jag säga att jo det gör dom. Planet var fullt både dit och då jag kom hem och då var det vardag.








 

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar