torsdag 22 september 2022

Ut i friheten och in i resekaoset

 Torsdag betyder för mig ut i friheten , blir nämligen ledig från jobbet idag. Dom som jobbar eller har jobbat på sjön förstår känslan då man går över landgången ut i i sk friheten efter en arbetsvecka , finns nog knappast något härliga än och veta att nu har jag en hel vecka ledigt som tack för att jag varit instängd en hel vecka på båten.



Tror det inte är många som skulle tycka om  att jobba på sjön och vara "instängd" en hel vecka , men man blir nog van med den levnads stilen också som allt annat. Visst kommer det dagar som man gärna skulle åka hem efter arbetsdagen och kasta sig på soffan än att vara i sin lilla hytt men sen tänker man igen på sin lediga vecka som väntar bakom hörnet så orkar man framåt igen.

Finns många som något år  innan dom går i pension  jobbar  systemet 1 vecka jobb och är 3 veckor lediga  och sen finns det sådana som får gå i pension när dom är 55 år när  dom har seglan åren fulla , inte så tokigt det inte. 

För övrigt var denna arbetsvecka lite splittrad i och med att vi hade service dag måndagen den 5:e i Stockholm så vi har haft både morgon och kvällsavgångar från Åbo denna arbetsvecka så man är riktigt yr i mössa och inte riktigt vet åt vilket håll man är på väg. Är så van att vi alltid åker från Åbo på morgonen men nu hade vi några kvällsavgångar från Åbo.



På måndag då vi hade service dag så stog Glory hela dagen i hamnen så våra passagerare kunde gå i land och shoppa , likaså fick också personalen gå iland dom som hade ledigt. Jag hade några timmar ledigt på dagen men jag bestämde mig att bli kvar ombord och for upp till cafe Torget på en kopp kaffe  och kaka och det var inget tokigt val alls för det var så lugnt och skönt när dom flesta for iland. Hade ännu efter det tid att fara en stund och vila i hytten innan kvällsarbetet började. 




Det skulle vara så roligt att komma på Glory som passagerare men just nu finns det inte tid till allt som jag skulle ha lust att göra. Kanske det skulle vara bäst att vara en "kotihiiri" så skulle man inte hela tiden ha denna press att man vill vara överallt  men det är just det när vi trivs på så otroligt många ställen så är det bara att vara igång nu så man hinner med allt innan tiden och orken tar slut. Som alla vet så är vi här på lånad tid och vi lever tyvärr inte för all evighet fast vi hur än skulle villa det.

 Tror att jag därför  hela tiden vill vara igång efter att världen öppnats då jag ser hur snabbt åren går  för det var nog för mig 2 tunga år då välden var stängd och alla hade reseförbud. Känner att nu lever man igen och kan flyga och fara och det kommer jag också att göra.



Min semester närmar sig med stormsteg och senast jag var på jobbet hade vi deadline för vintersemester önskemålet så nu är den också inprickad i kalendern. Det är så synd när Mikko inte har möjlighet att planera in sina semestrar när dom har personal brist på hans jobb så får se om han alls kan hålla vintersemester. Det var  inte helt säkert om han skulle få ledigt nu på hösten då vi skall på kryssning men nu fick han äntligen så här sent reda på att dom beviljat ledigt åt honom. 

Lovar att denna resa som vi snart skall iväg på har varit en av dom svårare att fixa , det har nog varit många krokar på vägen hit. Som många vet så bokar jag allt själv och bygger ihop våra resor , är med andra ord vår familjs reseledare och den som fixar i stort sett allt. Jag tog risken och bokade denna kryssning under corona pandemin och vi trodde att nog kommer vi oss iväg i februari 2022 men det gjorde vi inte. Reglerna och pandemin gjorde det för osäkert för oss att åka iväg så det blev att smida nya planer och flytta resan framåt.

Jag började söka efter ett nytt datum till hösten 2022 och hittade ett  bra deal så jag bestämde mig för att avboka den kryssningen vi hade i februari och bokade ny resa med ett annat fartyg. Det blev en hel del mejlande till RCCL i Usa för jag bokar alltid våra kryssningar därifrån, men det var värt all tid som det tog mig att få denna resa framskjuten.

Gjorde som många gånger förr hittade ett super fynd , från att haft  bokat 1 veckas kryssning på Oasis of the Seas med 2 hytter mot Promenade gatan så hittade jag för samma pris med Allure of the Seas  2 balkong hytter mot havet så där gjorde jag ett verkligt kap. 

Men allt  detta går inte att ordna på en dag utan det tar massor med tid men det är så roligt och intressant allt detta  sökande så jag skulle kunna boka resor hela tiden. Nå egentligen kollar jag nog så gott som hela tiden på resor då jag har datan öppen, följer med priser , jämför olika alternativ , antecknar osv.

När jag väl fick allt detta ordnat med att skjuta fram kryssningen så var det att gå till steg nummer 2 och börja fundera på flyg. Vi har varit jätte osäkra med att boka då vi inte varit 100% säkra hur det ser ut nu till hösten med pandemin och reseregler men dom har lättat otroligt. Nu tog dom till och med bort det att man inte mera behöver testa sig förrän man går ombord på fartyget. 

Igen så blev det att googla och följa med och se hur flygpriserna rörde på sig och då lovar jag att dom verkligen rörde på sig och med det menar jag att dom bara steg och steg. Plus att nu har nästan alla flygbolag sk light flights och det menas att där inte ingår bagage utan du måste betala extra för bagagen så jag har nog suttit och skrapat mig i huvudet och funderat att hur det kommer att bli med flyg till Miami.

Sen då jag inte visste om Mikko alls får semester så bestämde jag att jag bokar åt Michelle och mig så får Mikko boka åt Jaromir och sig sen då han vet hur det blir och Angelica och Robin ordnar sina flyg. Jag hittade ett bra pris med Turkish Airlines (aldrig flygit med dom men hört bra om bolaget) så jag bokade och där ingick 2 bagage per person i priset. Synd att där för tillfället är dyrt i Usa (dollarn är stark) när vi skulle ha möjlighet att fylla upp 12 bagage totalt.

Nå hur tror ni det gick när det kändes att nu börjar vi ha allt fixat jo för 4 dagar sen så fick jag mejl att vårt flyg från Helsingfors till Istanbul är avbokat och resan närmar sig med stormsteg. Vad gör man i en sådan situation jo man följer instruktionerna som droppar in på emajlen och hoppas på att allt ordnar sig och håller sig lugn. Vi har som sagt flyget ok från Istanbul till Miami men hur vi skall komma till Istanbul vet ingen ännu så det är spännande tider. 

Jag tror ni redan börja skaka på huvudet då ni läser detta och tänker att hur fasiken orkar man med en sådan process då man skall på resa men lovar att det är värt allt sen då vi äntligen sitter på planet och vet att resan kan börja. Har nämnt det tidigare att jag har inget emot att flyga dessa långa sträckor till Usa, tycker det till och med är riktigt skönt att bara få sitta.

Det är verkligen spännande tider framför ,  man reser inte som före coronan för det finns ännu en hel del regler att noggrant kolla upp. 

Sist men inte minst min favorit högtid närmar sig med stormsteg nämligen Halloween som betyder att där dekoreras för fullt redan i Usa så därför gillar jag att åka dit på hösten. Det är något så otroligt magiskt med allt deras Halloween dekoreras , skulle gärna åka iväg i morgon redan men ännu måste vi vänta.

Har också börjat dekorera här hemma  inför Halloween , första dekorationen kom fram nu.





  





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar