onsdag 11 augusti 2021

Utfärd till Pallastunturi

Äntligen hemma med ett nät som fungerar och jag inte behöver sitta i all evighet och vänta att en sida skall öppnas. Kommer fortsätta berätta om vår Lapplandsresa som vi gjorde i slutet på juli då vi semestrade.

Vi snusade runt i Levi och gillade platsen super bra men vi vill också se platsen vintertid. Sen planerade vi in en dag att vi kör till Pallastunturi och går runt där och ser. Mikko och kidzen var sugna att gå upp till toppen men jag tog en lite kortare och framför allt en enklare rutt. Helt otroligt fina landskap , inte undra på att turister från Kina och Japan är helt exalterade av dessa vyer då man inte ser annat än skog och sjöar hur längt ögat når . Dom är ju vana med en syn av skyskrapor byggda så tätt intill varandra att det inte finn något som man kallar tomrum och all denna avgas som dom måste leva med där borta. Tror säkert många av dessa turister mer än gärna skulle kunna tänka bosätta sig i Lappland.

Nu var det mest finska turister som rörde sig i Lappland inte många som talade något annat språk , kan bara tänka mig vilken rusning det har varit där då gränserna är öppna och folk från hela världen kommer upp dit för att uppleva den magiska ruska tiden och njuta av vintersagoland mixat med norrsken.

Då mitt team for upp gående till toppen på Pallasfjället så gick jag efter min lilla runda till Hotell Pallas och tog mig en kopp kaffe. Kolla hur häftigt detta hotell var byggt så det skulle passa in i miljön.

När dom kom tillbaka så var dom hungriga så dom bestämde sig för att äta reskav med mos och lingonsylt . Själv nöjde jag mig med en kopp kaffe till  , var inte alls hungrig.

Sen blev det en stund att chilla med dom gulliga renarna som gick runt bland folk vid hotellet.

När vi började köra tillbaka till Levi så åkte vi via en plats som min arbetskompis från Rovaniemi rekomenderade  nämligen Artic Sauna World som ligger vid  Jerisjärvi (Muonio) en bit från Pallas Nationalpark.

Vi gav oss inte tid denna gång att prova dessa bastun för vi ville ännu besöka en plats som heter Punainenhiekka som ligger vid Pallasjärvi.

En liten plats vi sjön där man kunde tälta , sitta och grilla och njuta av vyerna , synd att det råkade vara blåsigt och kyligt då vi åkte dit. Skulle varit fint med en fin solnedgång mot dom höga fjällen som vi såg i bakgrunden. En sak kan jag tillägga om någon har planer att åka till Punainenhiekka så var vägen dit jätte dålig , grusväg med rätt vassa stenar och sen skulle man ännu gå en bit ner till sjön.

Efter det körde vi mot stugan i Levi som ligger ca 60 km från Pallas , inte så lång väg ifall man vill göra en dagstur till Pallas så går det helt bra. Då vi kom tillbaks till stugan så var nog mitt vandrar team rätt slut som hade gått upp till toppen , om jag minns rätt så hade dom gått ca 10 km . Så det blev bastu , tacokväll och sen var det nog ett gäng som somnade gott efter en rolig dag i Pallas.

Vi har också hört mycket bra om Kilpisjärvi dit vi säkert någon gång kommer att göra en utfärd då vi åker till Lappland. Dit kan man nog också göra en dagsutfärd om man är stationerad i Levi eller Ylläs men tror nog vi gärna skulle kunna stanna  ett par nätter då man åker så högt upp i Finland. Tror nästan att då man kör så högt upp som Kilpisjärvi så lönas det nog ta en sväng till Norska sidan då man är så nära.

Men nu blir det inte ännu på ett tag att åka till Lappland , möjligtvis har vi lite planer i mars för då lär det vara jätte fint att åka slalom där då vårsolen har börjat värma men inget är inplanerat. Sen behövs det också rätt mycket tid då man åker upp till Norra Finland , man gör inte dessa Lapplands resor på ett veckoslut.

I detta inlägg finns bilder från vår utfärd till Pallastunturi.