fredag 27 augusti 2021

Ringde till Polska regeringen

Nu skall jag lite berätta om hur jag  efter lång tid av väntan äntligen bestämde mig för att resa  till Gdansk/Polen , denna resa kom inte till bara över en natt.

Det började med att jag fick min första spruta i maj då visste jag  att jag var ett steg närmare ordet ...resa. Det andra var att jag har Wizzair clubmember card där jag får flygresorna billigare och sen från mina hotell boenden får jag tillbaka 5% av boendets priset. Så det samlas ju en  del då vi bor mycket på hotell.

Började på skoj söka flyg till Gdansk och då jag kan resa mitt i veckan så hittar jag super billiga pris. Denna resa blev tur/retur ca 30 euro som togs från mina Wizzair credits. Visste att jag skull få andra sprutan i början av augusti men visste inte riktigt hur det sen i praktiken skulle gå med EU corona passet som man skulle kunna printa från Oma kanta. Men som sagt jag tog risken och bokade flyg i maj och tänkte att ser sen då det är dags för resan hur läget ser ut.

Sommaren gick och det blev augusti och jag fick min andra spruta det var efter det jag på allvar började forska hur det såg ut med att resa till Polen.

Jag var ett par/tre gånger till Åbo flygfält och hörde mig för men dom kunde inte svara , följande steg var att jag ringde direkt till Wizzair och hörde mig för hur läget såg ut med att resa till Polen och där kunde dom inte heller svara men inte gav jag upp med mitt forskande utan började goola på Polska regeringens sidor. Där var ju allt skrivet på Polska och har ju övat en del på Polska nu då jag var permitterad men utan någo större framgång ( blev lat på slutet). Men som tur så går det att klicka så man får sidan översatt till engelska och då var det dags att börja snusa runt.

Efter en massa klickanden på olika länkar så hittade jag rätt och det dök upp ett telefon nummer till Polska regeringen och då visste jag att nu kanske jag möjlighet kan få ett svar. Klarar mig bra på engelska språket så det är inte svårt att utreda sådana här situationer för mig  där jag måste prata engelska. Vem vet då jag får farten upp att börja resa till Polen igen och lite fart på mina polska studier så kanske jag  nästa gång ringer Polska regeringen och pratar flytande  polska (fniss).

I alla fall så fick jag då svar på det jag funderade och det var att om jag har att visa ett Covid vaccin pass där dom ser att  jag har fått mina 2 sprutor  så kommer jag in i landet utan karantän. Eftet det svaret  började jag se ljuset i tunneln och förstå att nu är det nära , 1 1/2 års reselängtan (längtat varje dag) kommer snart vara över. Började sakta förbereda mig att fan jag skall ut och resa men till lika trodde jag nog inte riktigt själv att det var sant så någon resefeber hann jag inte få.

Det var nog lite frågetecken som snurrade i huvudet innan det blev 25 augusti och jag skulle iväg. Visst kollade jag  hela tiden med ett öga på Corona statistiken här i Finland fast jag på riktigt helt ärligt börjar bli så skit le på alla siffror och ord som har med  Corona att göra.

Sen märkte jag det att det är nog inte att resa utomlands som det var förr utan situationen kan hastigare än man tror svänga och en hel del att förbereda innan man åker. Därför väntade jag också med att boka hotell tills dagen före jag for för jag bokar oftast dom som man inte sen mera kan ändra ( dom är billigare) . Det är alltid en liten risk att boka så eftersom man inte får någo pengar tillbaka ifall man inte kan resa. Men man måste ta lite risker här i livet.

När jag sen hade bokat hotellet så skulle jag fylla i ett mejl med mina personuppgifter och skicka det till Wizzair för dom vill veta var jag skall bo i Gdansk så dom i efterhand kan kontakta mig ifall dom får reda på några Corona fall på detta flyg där jag var ombord.

Så kom då dagen med D och jag skulle iväg men det var nog inga direkt glädje rop/skutt jag tog fast många kanske tror det. Jag som har rest hela mitt liv till en massa olika platser så kan jag säga att det kändes som att börja från noll när jag nu äntligen skulle iväg.

Jag visste inte alls vad som väntade mig i Polen (passkontrollen) efter en paus på ett och ett halvt år och dessutom corona tider. Hade som sagt fått information att pass och Covid vaccinpasset skulle räcka men ändå blev jag lite orolig ifall det i slutändan ännu skulle behövas Corona intyg som är negativt osv.

Flygresan gick hur smidigt som helst och tyvärr måste jag göra er besvikna som inte tycker man skall resa i dessa corona tider för folk reser ändå . Planet var inte fullt men mycket folk reser kan jag berätta. Jag fick sitta ensam på raden med 3 bänkar , hade en snett framför och en snett bakom så egentligen har jag folk närmare mig då jag är på jobb och går in i hytterna och tar bort lakanen.


Titta vem jag vinkade åt från flyget jo till mina arbetskamrater , detta var verkligen häftigt att vi just flög förbi då Grace kommer till Åbo.






När jag väl landade i Gdansk så var det då snällt att ställa sig och köa genom passkontrollen och hoppas att jag har alla intyg som behövs. Han kollade passet och vaccins intyget och sa: Welcome och då var jag då efter en lång längtan tillbaka i Gdansk , staden jag tycker så otroligt mycket om. När man har att visa vaccinsintyget så behöver man inte ens ha karantän då man kommer fram.Skulle inte ens ha rest till Gdansk om jag hade varit tvungen att ha karantän för ingen ide att åka dit om man måste sitta inne på hotellet , men nu fick jag röra mig fritt och det gjorde jag verkligen med glädje.

 Måste erkänna att väl framme på hotellet kom nog känslan att fy fan vad härligt att ÄNTLIGEN se annat än Finland. Vårt land är hur fint som helst men har man rest massor utomlands hela sitt liv så saknar man nog mer än bara Finland och fast regnet öste ner i Gdansk då jag kom dit så var lyckan fullständig.

Skall skriva några inlägg ännu om min resa för kanske många tycker att det kan vara  inressant att höra hur det är att flyga iväg (resa) då vi ännu är inne i Corona kaoset. Denna resa var också för mig  intressant , att med egna ögon få se hur det i verkliga livet går till ute i världen då coronan härjar på överallt. Läste faktiskt idag att Danmark nu kommer att öppna allt i september och det tycker jag småningom övriga världen också borde göra för vi måste lära oss leva med denna virus om vi sen vill eller inte .







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar