tisdag 12 oktober 2021

Två fångar

Fakta och pris

Fortsätter i detta inlägg med tema Hotell Kakola ifall någon vill ha lite tips och ideer och är intresserad att kanske övernatta här på detta hotell. Frågade i receptionen hur populära dessa celler är och hon menade att på veckosluten är dom oftast bokade alla fyra men om man bokar i god tid så kan man nog hitta lediga eller då mitt i veckan.

Två fångar i cell 131

Jag bokade som sagt denna cell då dom hade öppningserbjudande och nu var jag på skoj in och såg vad denna cell egentligen kostar och då provade jag med mitt i veckan ett dygn och det visade 189e för två personer.

Den är ju nog så speciell den här cellen och att få sova där en natt är ju nog en super cool grej , men tror nog inte jag skulle betala 189e för en natt där. För ett sådant pris vill jag nog ha dubbelsäng , tv på rummet och sist men inte minst egen dusch/toa i hotelrummet. Men kommer jag över ett bra erbjudande något tag så kan jag absolut tänka mig bo där en natt igen i  cellen. Mikko tyckte nog att det räckte med denna ena natt.

Mikko ville prova övre kojen men valde hellre att sova nere så jag sov uppe , där fanns  en liten sängkant så jag var nog inte orolig att falla ner därifrån. Men på tex Grace är sängkanten jätte kort/låg och där skulle jag absolut inte sova i övre bädden , skulle nog säkert komma ner med fart därifrån.

Madrasserna och dynorna var nog så otroligt mjuka , själv sover jag hellre i en säng med en hårdare madrass. Sen är väggarna i cellen antagligen nog omfixade och dom är sk rappade så själva ytan är jätte hård och räfflig så när man låg i sängen så fick man vara försiktig att inte arm eller ben tog mot väggen. Likaså då man satt på en stol så skulle man nog vara försiktig med att luta mot väggen så att inte kläderna skrapades mot den rappade ytan.

Bra ventilation var där i detta lilla utrymme , fick aldrig känslan att tex luften tog slut.

Minus var att det hördes så otroligt bra in i cellen utifrån korridoren och sen råkade restaurang Ruben vara brevid dessa 4 celler och det råkade vara privat beställt just på lördag så det var rätt mycket ljud  i gången utanför vår cell till långt in på småtimmarna. Men jag är van att vara sent vaken så mig störde det inte. Inte ens dessa spökdamer störde mig.

Var åt vi

Tyvärr så var jag rätt sent ute med att boka bord för vi ville prova äta på restaurang Kakolan Ruusu så dom hade ledigt bord först klockan 21. Vi skulle hellre ha ätit lite tidigare men nu vet jag till nästa gång att det lönas boka bord i god tid.

Så det blev lite tid över innan vi skulle och äta så vi gick runt och såg oss omkring på hotellet och sen promenerade vi runt på Kakola området innan vi for och äta. Alltså det byggs så otroligt med hus runtomkring och likaså har dom ännu inte helt färdigt allt på själva innergården som hör till Kakola.

Där skall också byggas ett Spa som dom hade planer att öppna nu i slutet av året men som hon sa att är rätt mycket försenat och med go tur öppnas det först till påsken 2022. Hörde i något skede att det kommer bli ett Spa för vuxna och det tror jag inte är så fy skam. Har inget emot om jag går på Spa där det finns barnfamiljer men ibland då man själv kommer sig iväg uta barn så kan det vara skönt att få njuta i lugn och ro i en jacuzzi utan att den är full med små  kidz som har svårt att sitta stilla.

Eter att vi sett på dom fina kvällsbelysningarna så gick vi lite tidigare till Kakola Ruusu och tur var det för jag hade lagt önskemål att vi gärna äter tidigare om det blir lediga bord och där hade just då blivit ett ledigt för  2 personer.

Vi provade Pidot som betyder att det kom in mat som vi delade och man fick prova olika förätter, sen kom det in varmrätt och middagen avslutades med kaffe och efterrätt.

Nedanför hittar ni menyn till Kakolan Ruusu ifall någon vill se vad dom har för maträtter.

Vi åt och små pratade i ca 2 1/2 timme och det är så roligt att ibland äta på ett annatvis än hemma.

Hemma är det jag som först skall fixa ihop maten , sen rusar alla till bordet vrålhungriga , slafsar i sig maten , stiger upp och tackar för sig och försvinner in i sina rum och jag blir kvar och sköter resten.

När kidzen var små så hann man aldrig själv äta varm mat utan den hade kallnat innan man fick 2 nojsiga kidz matade.

Därför uppskattar jag så otroligt mycket att nu och då få sätta mig ner på en mysig matplats och få maten serverad till bordet och inte behöva tänka på att varken laga den eller sen duka undan.

Vi var nöjda med både platsen , maten och servicen men priset var nog lite saftigt om man säger så. Men tror nog prisen på lite bättre restauranger här i Åbo ligger i den här prisklassen. Därför är det nog sällan vi hela familjen går ut och äta på någon finare restaurang ,  vill vi ut och äta hela gänget så blir det nog oftast pizza eller hamburgaren.

Mätta och trötta

När vi väl ätit färdigt så var vi så otroligt mätta och trötta som man ofta blir efter man ätit och nu åt vi ju så sent ännu till. Så då vi tackat för oss så gick vi tillbaka till hotellet och gjorde oss färdiga för läggdags. Jag klättrade upp till övre sängen och blev faktiskt en god stund och bläddra runt på Instagram medan mitt sällskap ( Mikko) som sov nere somnade så gott som direkt. Vi la klockan och ringa för vi hade frukost kl 9.30 så fick vi sova lite längre.

Frukosten var i stort sett som andra hotellfrukostar brukar vara med ni vet bacon, korv , omelett , gröt osv  men vi som bor rätt ofta på hotell har ju att jämföra och har nog som sagt ätit bättre frukost än denna på hotell Kakola.

Ett hotell där jag gillar frukosten så mycket att jag skulle kunna åka dit i morron är i Polen på Hotell Almond. Finns massor att välja på och så är det ännu till så fint uppdukat. Nästa gång jag far till Polen kommer jag inte bo på det hotellet men kommer absolut i något skede boka in mig där för tycker inte bara om deras frukost utan också om hela hotell Almond.

Tomt hem

När vi checkat ut från hotell Kakola så kom vi till ett tomt hem och det var lite konstigt när det var så otroligt tyst , vet inte när vi har varit i vårt eget hem på bara två man. Jaromir hade på söndagen åkt till en kompis övernatt och kommer hem först på tisdag och Michelle kommer hem först på fredag från skribalägret.

Men fast det var tyst och tomt så var det också nog skönt , behöver nu inte på några dagar fundera på något annat än bara mig själv. Mikko är på jobb och äter där , själv äter jag fast nudlar , bara värma vatten och that´s it. Nu fasen skall jag ta chansen och göra så lite som möjligt  för på tisdag kväll är det arbete igen en vecka.

Här finns en länk om Hotel Kakola ( detta är inget samarbete)