onsdag 18 oktober 2023

Denna lurviga sak...

 Första dagen hemma efter arbetsvecka är alltid lite trög och oftast så får jag ju inte vila ut då jag kommer hem utan kör ju Michelle varje vardag till skolan fast jag helst av allt bara skulle ha lust att sova när jag kommer hem på ledig vecka.

Men nu äntligen så är det höstlov och vet ni vad ingen klocka som ringer denna vecka utan jag får sova hur länge jag vill och ha mina långsamma, härliga mornar med frukost i sängen. Så trodde jag att denna vecka skulle bli men då trodde jag fel för när jag kom hem så har dom typiskt nu börjat i vårt trapphus med rör remonten...skiiit!!!



Jag vaknade faktiskt redan tio tiden idag, lagade kaffe i min termos och tog den med i sängen , hörde något smått sorlande från trapphuset så jag tänkte det blir en lugn och skön dag. Efter jag surffat runt på telefonen så somnade jag om med den påföljden att jag vaknade till ett så förbannat hårt ljud...nämligen borrmaskin!

Jag blev så rädd och trodde jag hade försovit mig till jobbet och flög upp ur sängen då jag hörde att Michelle sa att hon också blivit skit rädd när dom började borra. Som tur var det inte klockan sju dom började med detta oljud men får se i morgon när dom slår igång borrmaskinen. Morgontrött som jag är kommer jag väl fara och öppna dörren och säga att dom  får skjuta fram detta jäkla borrande för jag vill sova.

Sen är det ju inte klart så där bara utan detta oljud kan räcka hur många timmar som helst , så det blir nog och köpa öronproppar och sen ännu ordentliga skydds hörlurar från K-Rauta så man får sovit denna vecka.

Som tur så sa Mikko att "Skall vi använda vårt presentkort till Hotel Kakola på fredag" och det passar mig mer än väl att vi flyr dit. Vi får checka in redan kl 15 så behöver jag inte höra på detta förbannade borrljud. Kidzen har fullt program med sina kompisar för Michelle skulle ut och shoppa med sina tjejkompisar och sen skulle dom hit över natt och Jaromir har fullt upp med sina kompisar så det passar bra med en Spa & hotell natt för Mikko och mig när han inte har dejour detta veckoslut. 

Köpte i fjol till julklapp denna gåva åt oss för jag tycker det är roligt när man kan använda den i ett senare skede men oftast blir det lite i sista minuten som man märker att  det är dead line. Gav samma julklapp åt Angelica och Robin men vet inte om dom kommer med nu på fredag till Hotel Kakola eller om dom tar det senare. Skall bli riktigt roligt för jag älskar Spa och hotellnätter och Kakola Spa är ju rätt så nytt så det skall bli roligt att se vad dom har att bjuda. Har någon varit dit och vad tyckte ni i så fall om deras Spa koncept??

Vi har bara varit på hotell där förut (bodde i cellen) men då var Spa inte ännu klart så det skall verkligen bli intressant och se om det är i min smak. Så får jag igen ett Spa kruksat på min bucket list vi har varit till rätt många Spa:n här i Finland men visst finns det en hel del ännu kvar att besöka. Satt just och tänkte på tiden då världen var nedstängd (Corona tiderna) och du inte fick röra dig annat än ute och gå och helst då bara med familje medlemmarna, känns jätte konstigt då jag tänker på det ibland i och med att man nu får komma och gå igen som förr.



Vi slapp ju Coronan men världen blev sig aldrig lik efter det. Detta som vi nu ser omkring oss är skrämmande , man kan nästan säga att hela världen kokar och är i gungning. Jäkligt oroligt överallt och vart det barkar vet vi ingen men ser inte bra ut alls. men tyvärr orkar jag inte mera suga i mig dessa tråkiga nyheter som har hållit på  sen Coronan utan nu kör jag på fullt och njuter av livet. 

Skall lite skriva om min arbetsvecka som igen gick hur snabbt som helst. Det är roligt när man har roligt och det har jag på Grace för det som piggar upp mig där är att vi har så massor med bra finska artister så jag har alltid något att vänta till veckoslutet då jag far och lyssnar på dom. Sen har vi dessa härliga party people som gör att det verkligen blir liv och rörelse ombord .



Denna arbetsvecka var jag på fredag och lyssnade på Jannika B och hon var otroligt bra, har aldrig hört henne live men hon överträffade mina förväntningar. Kan bra tänka mig se henne flera gånger live. På Lördagen hade vi Redrama ombord och uppträda , hans musik stil faller mig kanske inte helt i smaken men ville ändå se han live. Har sett han för länge sedan förut på Grace då jag var på jobb. 



Sen hade jag väl lite glömt bort detta höstlov då vi hade rätt så fullt upp under veckoslutet, men så var det en arbetskollega som sa att Benjamin kommer ombord på måndag och skall också uppträda på tisdag. Men då var det ingen tvekan för visst fan skulle Lissu se Benjamin live då jag inte hade möjlighet att se han  då det var UMK finalen i Åbo. Minns att jag gillade inte alls hans låt först "Hoida mut" som var hans tävlingsbidrag, men den blir bara bättre och bättre. Han var helt duktigt på scen , en fartfylld show bjöd han på.



Innan jag på måndag for och lyssnade på Benjamin så blev det min traditionella "Måndagsburgare" uppe i Frank´s, denna gång for jag ensam för ibland orkar ingen komma med eller så passar det inte med jobb turerna. Lika god som alltid deras hamburgar tallrik, tack igen personalen i Frank´s, ni har verkligen en stamkund nu då jag kom tillbaka till Grace. 





Ibland funderar mina kollegor att hur jäklar orkar du med allt detta på fritiden efter våra långa arbetsdagar där vi ger allt. Men jag har alltid varit en sådan som tycker om att jobba hårt och mycket , det passar mig bra. Sen alla dessa "konsert kvällar" är ju en typ extra bonus som ger mera energi åt mig då jag kan gå och lyssna på någon bra artist. 

Nätterna blir ju rätt korta (lite sömn) för börjar  klockan 5 eller 6 min arbetsdag , men sen har vi alltid några timmar ledigt på dagen då jag tar mig min "skönhets sömn" för att igen på kvällen orka jobba och serva våra kunder. Så därför längtar jag väl så mycket sen att få sova ut då jag kommer hem då jag aldrig har varit någon morgon människa. 

Det ju så när Angelica fyllde 12 så föddes Michelle och då var det igen att börja med nattvak och tidiga mornar just som Angelica blivit i den ålder att hon sakta men säkert började klara sig själv och inte nog med det utan när Michelle var 1 år 2 veckor så kom då vår nya familjemedlem Jaromir så kan lova sen var det nog inte mera att tänka på att sova då for man nog runt som en zombie många år. Så för sjusovaren Lissu var det nog tuffa tider och jag var inte heller någon ung mamma då mina två små "sladdisar" kom.

Men nu börjar jag ha det på det torra och som jag nämnt tidigare att blir Michelle beviljad mkörkort (specialtillstånd)så kommer hon börja köra själv ner till Pargas, då kan ni gissa vem som inte stiger upp förrän mitt åt dagen.

Nu har jag då 3 veckor ledigt för tycker det är så skönt att köra fullt på jobbet hela sommaren utan semester och sen mot hösten ta ledigt. Nu hade jag inte tillräckligt med semester så därför tog jag ledigt på egen bekostnad (tjänsteledigt) min nästa arbetsvecka och sen har jag betald semester sen julveckan. 

Vet att många säger att dom har massor med semester innestående men om du nu och då har "sjukledigt" så blir ju semestern sk innestående. Men jag som aldrig är "sjuk" så får snällt ta ut mina semestrar och jag skulle inte på detta vis som många kunna vara "sjuk" och sen sitta och ta en selfie under någon palm. Nej jag älskar så mycket denna sociala media att jag semestrar sen då jag har semester och då jag är sjuk jag då är Lissu verkligen sjuk och då kommer jag nog inte upp från sängen.

Peppar , peppar nu när jag berättar att jag nästan aldrig är sjuk så ligger jag väl och spyr och skiter i morgon. Under den tiden jag jobbade på Glory ( 1 1/2 år) så var jag aldrig sjukskriven och före det under mina 9 år på Grace så var jag då som mitt knä for till skit , thats it. Så då kan ni säkert förstå hur mycket jag tycker om att jobba och nu när jag börjar se att  jag får tacken efter alla dessa år jag jobbat hårt så då har det nog varit värt det. Med tacken menar jag att jag har kunnat uppfylla en massa av mina drömmar som jag många år längtat efter och det är för att jag orkat slita och jobba hårt.

Jag hoppas innerligen mina kidz lär sig att inget kommer gratis men orkar man kämpa och jobba hårt  så kan man ha uppfylla massor av sina drömmar. En del har väl inte så stora och många drömmar och klarar sig med en lugnare takt att uppfylla det dom vill ha/göra men det jag vill vara med om i mitt liv kräver att jag måste jobba hårt för att få det uppfyllt och det passar mig perfekt då jag tycker om att jobba massor. 

Denna lurviga sak är något som jag skrivit ner på min bucketlist och som jag kommer jobba hårt för att kunna köpa. Tänk vad härligt att snurra runt i snön med denna lurviga sak på sig, ända nackdelen med denna dress är att man kanske ganska hastigt skulle ha hela björn familjen omkring sig när dom tror att dom fått en ny familje medlem eller så skulle gänget i Himos tro att det springer en björn runt i Nuppularanta.





Titta hur vackert det var på tisdag kväll då jag kom hem från jobbet, måste ta en extra sväng förbi och titta innan jag tog följande buss hem. Har sagt det förut att det känns lite som man skulle vara utomlands då man är i Åbo centrum. Där är så otroligt fint, väntar med spänning hur dom kommer dekorera nu till julen, hoppas dom öser på lite exrtra med belysning och pynt.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar