måndag 2 oktober 2023

Livet ler

 Nu är det ju så att jag blivit så biten av min IG story så bloggen har fått lida, jätte trögt att få ihop inlägg här och det är egentligen synd för jag skriver ju bloggen som en dagbok åt mig själv. Därför skulle det vara kul att försöka uppdatera den varje dag med något för att sen kunna blicka tillbaka och vad jag gjorde för tycker nuförtiden man knappt kommer ihåg vad man gjorde för en vecka sedan.

Är nu på jobb och det är mitt andra arbetspass på Grace och det känns toppen , gjorde helt rätt att jag valde och byta båt. Känner mig mera hemma som sagt på Grace och hytten känns mera som mitt hem än den jag hade på Glory. Så allt blev bara så bra till slut. Men är som sagt jätte glad att jag fick vara med och starta Glory.

Spolar tillbaka


Men nu skall jag spola tiden lite tillbaka och uppdatera vad jag gjorde på min lediga vecka efter jag kom från min sista arbetsvecka på Glory. Familyn hade fullt upp med sina egna program som kompisar och Mikko jobbade extra så istället för att jag blev hemma sittande ensam på soffan så bestämde jag att jag far och njuter av havsluft och lugnet ut till Tunnhamn. Så det blev ett fredag-söndag veckoslut där helt för mig själv , härligt. Kände att jag behövde det för det är rätt så tufft för kroppen då det är service dagar , vi städar från tidiga mornar till sena kvällar så det bränner lite här och där i kroppen efter sådana arbetsdagar kan jag säga.






Men lite vila i skärgården gör susen och sen är man i skick som ny igen efter det. Skall ännu här under hösten försöka fara ut ännu några veckoslut och sen börjar så småningom Himos säsongen komma ifatt oss och vi får plocka fram skidor och vinterkläder. Jag bara mera och och mera uppskattar och njuter av alla våra vackra årstider.



Efter jag kom hem från Tunnhamn så hade jag ännu ett par dagar ledigt innan det var dags att gå ombord på Grace efter 1 1/2 års paus så jag passade på att höst dekorera hemma innan jag skulle på jobb. Blir alltid så full av inrednings inspiration då årstiderna byter . 





Blir nu tisdags bytare istället för torsdags bytare som jag var tidigare och många kanske undrar att är det någon skillnad vilken dag man byter. Kanske det inte är för alla så viktigt vilken dag man byter men för mig är det likaså att vara morgon eller kvällsbytare så är absolut kvälls byte helt min grej.

Då som jag var torsdags morgon bytare så när jag kom hem efter arbetsveckan gick jag runt som en zombie och kämpade mig genom dagen för att orka hållas vaken och få något gjort medan jag nu som tisdags kvälls bytare kommer  och har natten framför , får sova ut och vakna följande morgon till en ny dag och då har jag ännu sk några vardagar att vila upp mig innan veckoslutet kommer och jag/vi kanske vill göra något.

Då jag bytte på torsdag så var det direkt fredag och skulle vi/jag tex till stugan på fredag så var jag så slut när jag direkt på torsdag packade upp arbetskassen och direkt packade ihop stugkassen och ännu till på det åka och handla så att allt skulle vara klart på fredag då jag/vi skulle iväg. Nu hinner jag som sagt vila ut innan veckoslutet kommer och på torsdag i lugn och ro packa ihop det som skall med till stugan.

Hur kändes det att vara tillbaka

Att återvända till Grace kände så otroligt bra, måste säga att kunde inte förstå att jag varit borta så länge. Kändes lite som jag hade varit på semester och återvände tillbaka, allt var så bekant och rutinerna var i stort sett som förut.

Hytten kändes direkt som mitt hem , blev inte samma hytt som jag bodde i 9 år men i samma hytt gång. Fixade direkt lite små mysig så hytten blir att kännas som mitt hem med små detaljer som tex batteri ljus, små gröna växter, matta m.m





När jag nu väl var tillbaka på Grace så hade jag bestämt att jag direkt till veckoslutet far och lyssnar på den finska stjärnartisten (disco drottningen ) Eini som skulle uppträda på fredag och på lördag var det Samuli Edelmann som jag också ville se. Härligt att vara tillbaka på party båten med fart och fläng , det passar mig mycket bättre.

Sen var jag förstår och åt en hamburgare uppe i Frank´s och det var smaskigt kan jag lova. Hade som tradition då jag jobbade här på Grace förut att nu och då ha en hamburgarkväll som tack för att man orkat ge allt under arbetsveckan och den traditionen fortsatte också på Glory. Nu då jag är tillbaka så skall absolut inte traditionen brytas utan kommer nog som sagt nu och då gå upp till Frank´s på en hamburgare. 




På min lediga vecka så fortsatte jag höst pynta och så var jag med Michelle och hennes kompis Rakel till Logomo och såg på  Joker Out , bandet som representerade Slovenien i årets Eurovision med låten Carpe Diem. 



Dom sjunger på sitt eget språk som jag tycker är kul och jag gillar deras låtar riktigt mycket. Vi hade en riktigt rolig kväll och skönt att det ibland ordnas konserter i Åbo så man inte alltid behöver åka till Helsingfors. Sen hade dom en överrasknings gäst med som sjöng en låt och vem var det måntro...jo Käärijä som sjöng sin låt Cha Cha Cha tillsammans med Joker Out.

Käärijä kommer vara här på Grace och uppträda i början av december , synd att det inte är på min arbetsvecka. Men Michelle och Rakel vill komma och lyssna på honom så kanske vi gör en tjej kryssning om det finns platser.

Nu har jag då snart mitt arbetspass över igen och dags att gå hem på ledigt och förutom att jobba så hann jag denna vecka med att se på bandet 69 Eyes. Deras musik kanske inte är helt sådant som jag vanligtvis lyssnar på men har man möjlighet att få se en massa bra artister gratis så visst tusan tar man chans till det. Skall försöka se alla artister som är här dom veckorna jag är på jobb. 



Nu har då månade igen bytt och vi är redan inne i oktober som betyder att Halloween syns där borta i horisonten , ni kan säkert gissa att jag längtar. 

Nu är det nog bäst att jag säger god natt  för det är inte många timmar kvar innan klockan ringer och det är dags att igen stiga upp till en ny dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar