måndag 20 april 2020

Resan som inte blir av

Dagarna blir veckor och veckor blir år och igen blev det 20 april och jag ett år äldre. Brukar inte fira min födelsedag med någon sk kaffebjudning så det gör inget för mig fast det nu är Corona och man inte kan bjuda hem någon.

Brukar fira med familjen  och  brukar boka någon resa där jag vill fira min födelsedag. Brukar åka ensam eller med Mikko eller med hela familjen. Nu hade jag faktiskt inbokat i morgon (tisdag)  en födispresant åt mig själv....resa till Gdansk/Polen som tyvärr inte nu blir av. Hade bara flyget bokat och hann aldrig boka hotell så då  Wizzair avbokade detta flyg åt mig  så tog jag emot summan till mitt sk Wizzcredit där jag nu har summan sparad. Hade fyndat tur/retur till Gdansk för 20 euro men dom betalade tillbaka 25 euro pga att dom avbokade min resa. 

Så har faktiskt nog sett lmed ena ögat på flyg till Gdansk efter sommaren  fast vi ännu är inne i en situation då vi inte vet när gränserna öppnas och när vi får resa igen. Men hoppas ju själv att det inte är alltför långt borta innan dom säger ...Varsågod boka din biljett.

Sen är det ju en annan sak om jag sen är berädd att boka och åka iväg på resa eller om jag avvaktar en tid....just nu är jag nog så otroligt resesugen så jag skulle nog vara berädd att åka någonstans. En gång passionsresare alltid passionsresare!!! 

Sen är ju nog längtan till Usa kvar fast hur kaotiskt dom just nu har det där. Här om dagen skrev en min kompis från Californien ..." Visst kommer du väl i höst och hälsa på som du planerade"...klart jag vill dit och har redan ett tag planerat att jag skulle åka dit i höst och hälsa på mina vänner där ...så bara och ta en dag i taget nu  och se hur länge jag får vänta innan jag verkligen kan göra slag i saken och boka flyg till Los Angeles.

Skrev och hörde hur våra vänner mår i Florida och av omständigheterna så är dom okej... får väl lite tiden lång som säkert många andra...men nu får vi hålla tummarna att det tar slut inom en snar framtid och världen sakta men säkert börjar komma igång. 


Vi åkte faktiskt på veckoslutet upp till stugan i Himos och satt inne där och hade det hur skönt och lugnt som helst. Vi handlade allt med oss färdigt här , packade oss in i bilen och körde sk från dörr till dörr.  Nu vet jag att många tänker att "NU är det inte dags för stugan" !! Jag vet ..så tänkte jag också tills på fredag då Mikko sa då han kom hem från jobbet ..." Vi far till stugan" och jag var direkt med på noterna ...dit far vi och dit for vi.

Denna filur mötte oss då vi kom dit ...Nässelfjärilen och den satt hur länge som helst på Mikkos hand och ville säkert önska oss välkomna. 



Så mycket var vi ut i Himos att jag och Jaromir for och gå några gånger upp och ner i dessa trappor för att lite röra på oss. Det var tugnt kan jag lova ..men skönt med frisk luft och mortion.

För övrigt var det nog så öde och lugnt i Himos nu då allt är stängt ...största delen av stugorna helt tomma.....synd.





Skulle så gärna ha velat bli dit nu då jag har långledigt och kidzen har skola via datan så skulle vi bra kunna vara där....men nu bestämde vi att vi alla kommer tillbaka till Åbo. Men kommer nog i något skede vara några veckor där.

Blir alltid till våren så otroligt sugen på att greja och laga och skulle villa plantera lite buskar/tuijor på gården där , skulle gärna villa ha en terass dit och så skulle ju stugan behöva ny målning...skulle finnas att göra. Nu skulle jag ha tid och säkert finns det någon som är permitterad som skulle kunna hjälpa till men så är ju nu så osäkert med jobbet.



Vågar inte alls planera så mycket remonter nu då jag inte alls vet när jag kommer att kunna återvända tillbaka på jobb och ännu till så går man väl lite  och oroar sig att kommer man alls att ha ett jobb kvar då man inte vet när allt detta är över. Nu får jag inte måla fan på väggen men men ....visst funderar jag ..hur kommer det se ut framöver.




I alla fall så var det en helt mysig födllare med familjen och Coronan glömdes bort för en stund. Bjöd dom på min egen bakade kladdkaka med grädde och hallon och senare så fick dom till kvällsbiten mina nybakade semlor. Michelle och Jaromir  hade ritat så fina kort åt mig där dom berömde hur snäll mamma dom har....visst värmde det då man ibland tycker att man inte är mera än en piga här hemma. Men roligt att dom i slutändan uppskattar det jag gör för dom nu då jag är bara hemma.

Så i morron för att åka till Gdansk så får jag njuta av en fin vårdag här i Åbo istället . Det går nog det också men det skulle ha varit så fint nu i Gdansk då våren har kommit. Men nu är det så här och det går inte att göra något åt den saken.



Ha det bra allesammans och håll er friska.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar