söndag 2 januari 2022

Månad för månad 2021

För ett år sedan då jag skrev mitt månad för månad inlägg så skrev jag så här:

I morron då jag öppnar livets bokens första tomma sida så får vi hoppas att bladen fylls med många härliga resor och ett år jag får återgå till jobbet.

 
Hur är läget nu ett år senare  , blev det många härliga resor att skriva om , fick jag återgå till jobbet....har faktiskt jobbat mycket detta år så det har varit bra , resor har nog bladen också fyllts men då har vi  rest här i Finland. En resa utomlands blev det detta år och det var till Polen. Känns så otroligt konstigt vi som är vana att boka in resor i kalendern hela tiden  och ännu lär vi nog få vänta på att komma iväg utomlands.

Men vi rörde nog på oss rätt mycket detta år , vi levde inte inne i någon glasbubbla. 


Januari

Vi tog emot det nya året i Himos och njöt av stuglivet där. Blev också erbjuden jobb i januari  (är permitterad) och hoppade in som svitvärdinna och fick sköta om dom den arbetsveckan. Sen varvade vi januari med att vara i Himos och Åbo för backarna var i så bra skick i januari så vi ville vara där och skidas. Det var spännande i januari för Usa fick ny president och dom fick äntligen  bort Trump från pedistalen.



















Februari


Februari är en månad då vi brukar ha inbokad en Usa resa kombinerad med en kryssning i Karibien men nu detta år var det bara att få nöja sig med att se igenom ett helt arkiv med foton från våra härliga kryssningar. Vi bokade ingen kryssning till februari 2021 utan ville avvakta och se och bestämde att vi far i februari 2022 istället (inte ens den blir av , avbokade just den kryssningen och corona läget är jätte dåligt nu).




Glädjeskuttet på deck!!!
Fotot taget 2020 , så detta år blev det inte att skutta.




Sen kom det ett mejl där vi fick reda på att vår permittering fortsätter till mars 2022, jätte tråkiga nyheter.

Februari är också en månad då vi firar vår bröllopsdag och tänker med glädje på vårt bröllop i Las Vegas 2015.




Mars

Detta år stängde dom inte skidorterna så det var tur att vi har vår stuga i Himos så kunde vi åka till "mini alperna" och spendera många härliga dagar där då  man inte kunde resa utomlands. I mars är det super väder att skida  med varma , soliga dagar.

Sen hade kidzen flera veckors distans skola som ingen av oss gillade , tyvärr.





Påsken var tidig i år så den firade vi också i stugan.




I mars fyllde också papsen 80 år. Jag var själv på jobb med Mikko och kidzen hade varit och uppvakta honom.



April 

I april hade vi många härliga friluftsdagar i Himos , skidade mycket och hade ute dagar där vi satt vid någon grillkåta och mumsade grillkorv.








Fixade ett eget frukostskåp till vårt kök. Blir att fixa/trixa både hemma och i stugan nu då resande är på paus. 


Hade faktiskt bokat åt mig själv en födisresa till Gdansk nu då jag fyller år i april men den måste avbokas pga att corona läget var dåligt , så jag bokade en hotell/spa natt på Ruissalo istället.





I april började dom också rea bort vinterkläderna och jag gjorde ett fynd, nästa skidsäsong har jag min flamingorock då jag far upp i backarna.





Maj

Det var första gången jag packade ut madrass , dyna och täcke på vår inglasade balkong och sov ute.



Passade på då jag var permitterad att köra en 5 dagars fastekur.




Råkade faktiskt ha jobb då det var Eurovision så jag tog med mig all Eurovisions rekvisita och pyntade upp min hytt .







jag jobbade på morsdagen så därför ville kidzen fira mig då vi var i Himos , dom bjöd på hamburgartallrik som dom själv hade lagat.




I mitten på maj fanns där ännu snö i backarna men skidsäsongen avslutades till Valborg.



Juni

I juni sov jag mycket ute på balkongen hade inrett den i sk Bungalow stil och mina palmer trivdes lika bra ute på balkongen som jag gjorde.




Denna månad förde också med sig bra nyheter , jag fick nämligen skriva på sommarkontrakt så nu kan jag lite planera min sommar då jag vet vilka veckor jag jobbar.


Planerade in en hotell natt i Nokia Eden i början på denna månad för hade orsak att fira mina kidz. Michelle och Jaromir började sitt sommarlov och Angelica blev färdig med sin utbildning efter ettx antal års kämpande. Så nu tyckte jag det var värt att fira dom alla plus att jag själv absolut inte har något emot hotellnätter och Spa.












Bakade en Kinder kaka som jag tog med och vi fira att nu började sommarlovet för dom.

Midsommaren var jag på jobb så den firade jag i arbetets tecken men min family var med på  kryssning , men hann inte vara så mycket då jag jobbade.

Juli

Vi hade många att fira i juli Michellle blev 15 , Jaromir 14 och Winston ( Angelicas hund) 2år.



                                             Michelles tårta




                                                  Jaromirs tårta


                                Winstons tårta 


Efter en lång paus så besökte vi äntligen stugan som vi har i utanför Dalsbruk och kom igång med att börja röja upp där. Tack till Ankku och robin som vill vara där och fått oss att på nytt bli intresserade att fixa till vår stuga/platsen efter att det börjat växa igen.Nästa sommar fortsätter projektet att fixa till där.


Det blev lata dagar i hängmattan och sen fixade Mikko och Robin vedhuset färdig. Sen målade A&R det färdigt ett veckoslut då dom var där. Planer är att vi också skall byta storstugans färg från rött till svart men det hann vi inte med denna sommar.






Sen sågade vi ner en stor buske framför terassen och nu har vi då verkligen fin utsikt när man dricker morgon kaffe där.



I juli blev det också plötslig att besöka en plats där ingen av oss varit förut  nämligen Levi. Hörde mig för om jag med kort varsel kunde hålla semester i slutet på juli och det gick så vi styrde nosen mot Lappland. Finns nog fina ställen i Finland också när man inte kan resa utomlands.










Augusti


När man kliver in i augusti månad betyder det att kvällarna småningom börjar bli mörkare och det är dags att ordna till ett kräftparty. Vi har nu firat några år i stugan uppe i Himos och det gjorde vi  i år igen. Kidzen fick bjuda med några kompisar och så satt vi ute på terassen och smaskade kräftor.










Så hade jag sommarkontraktet slut och så börjar då permitteringen igen , får hoppas att det blir mera jobb under hösten.

I början av denna månad fick jag min andra vaccin och då bestämde jag att nu skall jag äntligen ut och resa då jag visste att man kan resa dåman visar sitt coronapass.




Så bokade i slutet av augusti en resa till Gdansk/Polen åt mig själv för ingen annan i familjen kunde komma med för dom hade inte 2 vacciner.

Fick ett super coolt foto då jag är i uppe i luften , ser nämligen min arbetsplats nedanför , Viking Grace













September

Naturen visar sin bästa färgskrud och det piggar ju upp i annars en så tråkig coronatid.




Sen kom jag mig äntligen iväg till Tunnhamn, har haft det på agendan länge men så har det varit något annat inbokat i kalendern och då jag väl tänkt mig iväg så har det kommit samtal att jag fått åka på jobb. Lite knepigt med denna permittering då man aldrig vet när man får åka på jobb.



Hade möjlighet att få spendera veckoslutet i min bekantas stuga som är på en toppen plats och stugan är helt i min stil , så otrolig fin. Ni kan gissa att jag njöt då jag helt ensam satt ute på bergsklippan och hörde på vågornas brus och såg på vackra solnedgångar, badade bastu och sov så otroligt skönt.















Sen fick jag köpt min säng till balkongen för har planer att sova ute lite nu som då. Har också planer på att prova sova där på vintern och se hur det känns. Har nu som sagt sovit på balkongen ibland och det är så skönt att sova ute i friska luften. Har också planer och visioner på hur mysigt jag kommer inreda balkongen till vinter , skall bli Lapplands tema.




I september hade jag mycket jobbturer på Grace och sen också jobba extra iland.






Oktober

När jag kom hem från jobbet så smög jag ut i mitt "sovrum" (balkongen) , hade fixat den så mysig.







I fjol skulle jag överraska Mikko på hans födlare med en hotellnatt i cellen på Hotell Kakola (fd fängelse).Men då var inte cellen klar så nu i oktober gjorde vi ett nytt försök och vi hade hur roligt/mysigt som helt på hans födelsedag. Kidzen fick vara hemma medan vi var på tvåman i cellen.Verkligen ett intressant koncept att bo i en liten cell där du vet att fångar varit instängda. Dom har 4 st celler och sen olika hotelrums kategorier.














Här i cellen var det bara att snällt lyssna på radio här fanns det ingen stor tv att ligga och se på filmer. Här var det verkligen cellimeininki , inte ens dusch på rummet utan då skulle man gå till ett  skillt duschrum. Verkligen värt att prova.



Middag åt vi på Kakolan Ruusu.




Oktober är också åt mig en favoritmånad för då firas en av mina absolut bästa högtider Halloween ( gillar den lika mycket som julen). Detta år började jag planera i go tid och tema skall bli " Scary Doll house".



Sydde en klänning åt mig för jag skulle också klä ut mig och sen visa er foton men det slutade så att jag fick min dress klar men hann aldrig klä ut mig på Halloween kvällen så därför blev det aldrig några bilder. Kanske borde ta dom nu efteråt.













November

Vi har funderat , diskuterat , igen funderat och nu gjorde vi då beslutet att vi avbokar vår Usa resa/ Karibienkryssning som skulle ha varit i februari och bokar om den till hösten 2022.  Vi skulle nog ha vågat åka men vad skulle vi gjort om någon av oss 6 skulle ha visat positiv innan vi skall ombord på Oasis of the Seas då skulle ingen av oss ha kunnat åka och var skulle vi sen hitta boende. Sen skulle det då antagligen varit ett par veckor karanten och sen kanske någon annan av oss plötsligt skulle vara positiv och inte kunnat flyga till Finland. Det skulle ha blivit för stor risk  och sen skulle vi ha måsta testa oss innan flyget dit , testa oss innan vi får gå ombord , sen igen testa oss ombord och ännu testa oss innan vi skall hem och vanliga hemtester duger inte så ni kan förstå summan av allt detta testande för 6 personer skulle kosta skjortan.




Fast det harmade att jag måste avboka vår  Usa resa så kom fick jag i det stället ett lyckobesked nämligen hade jag blivit antagen att få jobba på Viking Glory som kommer att börja trafikera mellan Åbo/Stockholm i mars 2022. Lycka!!!

Firades med en smarriger kladdkaka och kaffe hemma med familyn.





Åkte till stugan och fixade lite inför julen , resten av familyn hade fullt upp detta veckoslut så dom kunde inte komma med så därför åkte jag ensam.

Ingen snö hade det ännu kommit men snökanonerna var redo för dom hade lovat kallare väder , så nästa gång är det säkert snö i backarna då vi far dit.






Lilla julen firade jag på jobb och där börjar det bli riktig julstämning.









 Vill vara i go tid för tycker så mycket om tiden innan julafton , så mysigt att att krypa upp i soffan och njuta av granens härliga sken , julmusik , planering av klappar osv.










December

Så har vi äntligen kommit till julmånaden där man får gå all in med vad som gäller jullängtan och längtar verkligen till julafton. Fick ordnat semester så jag får vara hemma och fira julen.

Det kom lite motgångar i december rör remont som vi inte visste om den skulle bli klar innan jul . 



Jag och en kompis var på väg till Gansk för att trissa upp julstämningen och se på deras fina julpynt som dom brukar pryda staden med. Skulle kopplat av på hotell och kanske köpt lite julklappar men den resan blev avbokad , corona läget hade försämrats. Tänkte ännu dagen före om jag fast åker ensam dit  men så bestämde vi med Mikko att vi åker han och jag åker till Himos och skidar istället .

Vi fick verkligen nog också julstämning i Himos för det hade kommit jätte mycket snö där och så fick vi äntligen starta skidsäsongen.





Vi såg till och med julgubben som var ut och åkte snowboard.





Jobbveckan innan semestern gick snabbt och sen var det att åka hem och vänta på julafton som vi detta år firade hemma i och med att min stuga var uthyrd.

Sov mycket ute på balkongen i december o min härligt , mjuka  Puppy Onepiece , provade till och med sova ute i -19 grader. Gick helt bra med 2 täcken , Onepiecen och vantar men lite kyligt blev det om näsan.






Var med en kompis och tog en fika uppe på Walo Rooftop Cafe.






Min kompis i Rovaniemi hade varit upp till Ylläs och han skickade dessa magiska bilder åt mig , alltså helt otroligt. En dröm är att någon gång få uppleva detta själv.








Sen kom Mikko på en bra ide som också kommer bli vår nya jultradition att vi dagen innan julafton kommer ta in på Hotel/Spa och välkomna julen på detta vis. Bara koppla av , med att simma , bada bastu ,äta gott, få krypa ner i en skön hotellsäng med nybäddade , crispiga lakan, stiga upp till en härlig hotellfrukost och sist men inte minst checka ut från rummet och inte behöver tänka på att julstäda utan någon kommer och städa rummet. Passar mig helt super bra denna tradition.










Hade ingen julstress alls men ändå var det skönt med denna hotell natt , men lovar dom som går på högvarv innan julen så skulle absolut njuta av detta och få låta stressen rinna av med en härlig hotellnatt&spa.

Sen kom vi då till julafton som jag hade väntat på sen mitten av november och tyvärr blev den inte som vi hade planera för 2/4 blev magsjuka. Först blev Mikko sjuk natten mot julafton och på lördag blev Jaromir sjuk. 




Mikko kunde inte äta julmat på hela veckoslutet , Jaromir hann äta på julafton men sen var det stop. Michelle och jag klarade oss.



Så jag hade min traditionella julbastu, njöt av julmaten , mös så gott det gick vid julklapps utdelningen fast Mikko fick rusa mellan soffan och toan. Julgubben måste vi avboka och det var verkligen synd för det hör till att han kommer på besök fast kidzen redan är så här stora.





Mikko och Jaromir var helt utslagna hela julhelgen men jag och Michelle  försökte så gott det gick att hitta den rätta , mysiga  julstämningen ändå. Tacka vet jag Youtube som gjorde att vi hade en knastrande bra då vi kröp upp  i soffhörnet.




Istället för jul och Ny år i stugan detta år så blev det jul i Åbo och det Nya Året 2022
tog vi emot i Kyrkslätt hos min flicka och hennes sambo.

Vi åkte dit på fredag då Mikko slutade jobbet och där blev vi bjudna på 3 rätters ny års middag som dom  hade fixat.

Först fick innan maten en läskande alkoholfri välkomst coctail










                                                
Menyn såg ut så här 

Förrätt  /  Sniglar i vitlök med med batong stekt i smör.

Varmrätt / Entreco med vitlökspotatis och chilivitlöks smör , bönor/bacon stekt i smör. 

Efterrätt / Dajmpannacotta.











Mikko som jobbat hela dagen orkade inte mycket efter den middagen utan somnade så gott efter det. Vi andra orkade inte heller gå ut vid tolvslaget utan försökte se om vi skulle sett raketer från balkongen men det var inte många vi såg. Sen skålade jag in det nya året med Källarbackens alkoholfria  jordgubbsdryck.












Men oberoende om vi såg raketer eller ej så byttes året till 2022 och nu hoppas jag verkligen det blir ett år som öppnar världen lite mer och att vi snart äntligen kan åka lite längre än bara runt i Finland. Blir det inte så så får vi fortsätta njuta av vintersport och lata dagar i Himos och till sommaren ha stugtalko i skärgården där vi har sommarstugan. Nog finns det att göra så länge vi väntar att få damma av passet.

Vill önska alla mina läsaren ett riktigt Gott Nytt År 2022 och hoppas då jag öppnar livet boks första sida att jag får fylla dom tomma sidorna som finns i boken med massor av härliga äventyr både från Finland och utomlands. 




Nu gör vi så gott vi kan att detta år blir bra.










































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar