fredag 23 december 2022

Nedräkning till min egen julafton

 Så gick jag då med långa, tunga steg över landgången denna gång, skulle helst ha velat vända på halva vägen. Jul känslan försvann totalt då jag lämnade vårt mysiga hem i morse. Är man en jul människa ut i fingertopparna som jag så skall nog julen inte firas i arbetets tecken.

Vad är det för julstämning att ha arbetskläderna på och jobba så svetten sprutar nej på julen hör det till att få dressa upp sig vid julmiddagen och sen på småtimmarna få krypa ner i mysdressen, krypa upp i soffhörnet med godis och julfilm på tv:n tillsammans med familjen.

Jag vill börja julen med att vi alla sitter hemma i köksbordet och äter vår tomte gröt plus alla våra fina dekorationer som hör julbordet till. Sen vill jag sitta i lugn och ro och äta julmiddag tillsammans med min familj och inte som det blir i morgon på julafton så har jag en halv timmes matpaus där jag skall hinna smaka på allt det goda och sen rusa på jobb.  

Jag tycker om att jobba , jag är egentligen en arbetsnarkoman men i morgon kommer nog mina arbetskompisar se en annan Lissu en Lissu som är negativ för jag hatar att jobba då det är julafton. Så istället för er som nu sakta börjar nedräkningen för att i morgon välkomna en av dom mysigaste dagarna på året så har jag också börja räkna ner men inte till julafton utan till torsdag morgon.

Lovar att jag kommer springa över landgången på torsdag då jag blir ledig och hem med en sådan tusans fart för då börjar min julafton som kommer räcka hela min lediga vecka. Sen har jag turen att kidzen har jullov då jag blir ledig som betyder sovmornar som jag älskar. Behöver inte stiga upp kl 7 på min lediga vecka och köra dom till skolan utan får sova fast till kl 12 om jag så vill. 

Sen blir det förstås massvis med julfilmer och julmusik och för att vi inte kunde ta vår tradition med Spa/hotell natt dagen före julafton så tar vi det istället dagen efter ny år det här året. Den traditionen skall vi försöka hålla för det är så skönt att landa så där skönt just till julafton.

Så bara jag orkar kämpa mig igenom denna vecka så har jag en super vecka att se framemot och så längtar jag förstår efter att få öppna min julklapp som jag beställt åt mig och som nu ligger under granen och väntar.

Snart är det dags att stänga datorn och försöka få tag på sömnen för i morron är det dags att önska alla våra glada passagerare välkomna ombord. Skall nog också själv försöka orka vara glad fast det just nu harmar så otroligt att vara här men pricken på i så har vi på juldagen möjlighet att gå iland i Stockholm om vi vill för vi står där hela dagen. 

Om vädret ser bra ut så tänker jag ta mig en sväng om upp till Gamla stan och gå där och få lite julstämning.

Jag tänker på er alla som nu ligger och sover och i morgon när ni vaknar får välkomna dagen som alla mer eller mindre väntar på, nämligen Julafton.

"Snön lyser vit på taken , ändast Lissu är vaken"   

Godnatt och sov gott!




 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar