söndag 9 februari 2014

Varför älskar jag USA(California)...här får ni svar!!

Svajande palmer och klarblå himmel.

superfina shoppingmall

Hellre det här varje dag än ett regnigt och ruskigt Finland och en allför kort sommar;))
Tänk att få känna denna mjuka sand under fötterna året om;)


Tänk att  i vilken månad som helst på året kunna sitta ute och ha BBQ kväll med lite rött <3
Hellre ett säsongskort här än i HK arenan i Åbo;)
Gärna ett hus i Beverly Hills like this...om jag sku va miljonär..heheh!!

Sådana platser såg vi då vi flög över N.Y....not bad at all;))))
Oj att fast i januari kunna sätta sig på beachen och njuta av detta!

Ja nu skall jag i ord försöka beskriva mitt brinnande intressen för USA... får jätte ofta den frågan "VAD är så bra med USA"!!Ja mitt brinnande intressen har väl alltid funnits för USA....som tonåring så är det ju mångas dröm att få  se allt detta live(då pratar jag om Californien,L.A .... (N.Y hör väl åxå till dom städer som många vill besöka)Jag var väl runt 20 då jag gjorde min första resa(ensam)till jenkkina det blev Miami,Florida ..2 veckors semester resa...och visste redan då att i detta land kommer jag att sätta mina fötter många gånger än;))Var ju helt såld redan då...Disneyland,Miami beach,shoppinmall och sist men inte minst solen och värmen!Visste som sagt att jag skulle tillbax till USA så inom ett par år från min första resa så landade jag i Californien ,bodde hos en super härlig familj och såg efter deras härliga dotter...vi har än idag super bra kontakt( det är hos dom vi bor då vi åker dit).Den resan räckte nästan ett år(och under detta år hann jag vara ca 3 mån i Australien,fint land...men kände då redan...Californien var mera min grej;)Finns ju en massa fina delstater i USA men för mig är Californien nr1 och det för det hääärliga klimatet,där e passligt varmt året runt..inte för hett som på många ställen.(Hawaii skulle åxå duga...har ju varit där och visst är där också fint)som sagt har ju besökt Usa 10ggr och nog också sett dom dåliga,negativa sidorna(fattigdom,bilmängder,bilköer,kriminalitet,boende på gatan) men det får inte mitt brinnande intresse att slockna...visst var det jättejobbigt första tiden man stötte på det där och såg det så nära..men (tyvärr) ögat vänjer sig:(  Senast jag var där så måste jag nog säga att jag fick en klump i magen när man igen så nära såg dom som inte hade något ..låg under broar i en sovsäck,ibland inte ens sovsäck utan direkt på asfalten:( But that´s the life!Dessa typer finns ju överallt inte bara där.Ja och så är det ju kriminaliteten som är super hög där,men där bor ju i L.A med omnejd ca 13 milj (lite utsträckt ännu så är där över 17 milj) människor.Så inte undra på att det finns en och annan"pimpom typ" i mängden!Sen har jag ju fått se att vardagen är ju inte så guld och glamour som många tror....att som sagt vardagen skulle nog vara jävligt tuff där utan bra skolning.... om man ens skulle hitta jobb.Visst är det ju många ställen lika ...men reda om man tänker på Finland hur bra hjälp du får om du är arbetslös(ibland lite för bra,därför vill inte ens många jobba här!!Men som sagt dom som lyckats over there har ju verkligen möjligthet till ett liv i lyx...och då pratar jag om lyx.När man ser alla shopping ställen för dom som har dollars och dom enorma husen("som slott") då vet man att dom inte lider nån  peng nöd...där syns kontrasten fattig/rik  super tydligt.Likaså då vi flög hem på hösten då vi kom över New York (landsbygden)...de var inte ett och två miljonstals villor du såg från luften... utan ca 30 i alla fall runt de området...som då hade tennis plan,simmbassäng,egna stall m.m.Själv sku jag va nöjd med ett liiitet kryp in där;))Sen är det ju så roligt att vara där då man känner sig som "hemma"...känner till en stor del platser,tycker om att köra bil där(hatar rusningstid)+ att jag har ju  nya och gamla bekanta som jag tycker om att umgås med då jag är där.Sen älskar jag ju klimatet...som säkert många andra;)Sen älskar jag deras sett ...you now the "small talk"....oj det passar mig super bra....gå runt där och smila och prata med var och varannan(passar en sådan papegoja som jag;))Men som vi faktiskt senast pratade med en vän som bor där (hemma från sverige) hur tuff vardagen är där om du inte har dom där extra dollarna...och hon sa åt mig...var glad att du kan komma till Californien på semester nu och då...men njut av att du bor i Finland,ni har det bättre där.Jo det är sant ..vi har mycket bra här det kan jag inte neka....så jag skall ju i alla fall vara lycklig att jag kan åka dit nu och då och få min USA feber nerdämpad..och vem vet med tiden jag kan stanna där lite längre än tre veckor åt gången;))Never stop dreming!!Som sagt en sammanfattning varför jag vill dit...INGEN VINTER i californien,härliga ställen,människorna,solen&värmen,mina vänner ,NHL(of course;)),maten,härliga shoppingställen,billigt och köra bil..hehe(full tank 40e;)....men hur brukar man säga ..."allt är inte guld som glimmar";))Sen tror jag mycket på det att människan är ALDRIG nöjd...alltid finns det något mera som man sku villa ha eller göra som man inte har möjlighet till...eller hur??;)Nå mina vänner....jag slipper snart dit igen och uppleva mitt härliga California och njuta av solen och värmen och träffa mina härliga vänner;))Måste nog erkänna att jag är superlycklig som ialla fall kan åka dit nu som då och få min USA längtan tillfredställd!!Smaken delad som baken;)
Man blir aldrig för gammal för denna plats;)



1 kommentar:

  1. Det är ju tur att du har en sådan förelskelse som inte M behöver vara sotis över ;)

    SvaraRadera