måndag 4 maj 2020

Minnen...Hawaii och Australien

Hej alla bloggläsare....

Så har vi då tagit klivet in i maj månad och som man brukar säga ..den bästa tid är nu ....ni vet då allt börjar bomma , grönska , värma . Ni vet när man välkomnar våren och bara känner den där glädjen då sommaren är på kommande.Många tycker det väl är trist att välkomna sommaren då allt är så begränsat....men nu får man låta fantasin flöda och försöka göra det bästa av denna sommar.

Själv har jag nu varit permitterad i en månad och det går ingen nöd på mig. När jag en gång inte får jobba så gör jag allt för att njuta. Vardagen rullar på som förut tycker jag och dagarna går så otroligt snabbt fast man inte jobbar. För oss har det nog gjort jätte gott med detta lugn i vår vardag , så inte har det bara varit dåligt med denna Corona.

Sen finns det ju många frågor ...men inga svar.

• Tror många som jag sitter och funderar om vi alls kommer att kunna (våga) åka utomlands tillbaka till stället som vi tycker om , funderar ofta på att när månne jag egentligen kommer att ha möjlighet att få träffa mina vänner i Usa igen.

• Likaså då jag satt och såg i mina fotoarkiv och drömde tillbaka så blev jag och tänka ...månne jag någonsin mera kommer att besöka Hawaii där jag semestrade en vecka i ungdomen och haft stora drömmar att kunna åka dit igen. Men blir det möjligt det har jag inget svar på.

• Kommer vi kunna flyga billigt igen...nej knappast . Dom sa igår i radion att flygen inte kommer att flyga med full kapacitet utan med mindre passagerare som i sin tur betyder att flygprisen automatiskt trissas upp. Hur länge det räcker har ingen svar på. Kanske det är i början för att sen igen sakta men säkert återgå till den vardag vi levde i före allt detta bröt ut. Att folk igen börjar resa med sådant tempo att det finns inget som hejdar oss bara vi får åka iväg till sol och värme.

•  Kanske resande minskar också för oss passionsresare. För inte har jag möjlighet att lägga ut alltför många tusen lappar på en flygbiljett för att den skall ta mig ut i världen , då njuter jag hellre av stuglivet och kopplar av där. Vi har mycket fint att se i Finland men det är också dyrt att  resa här i vårt eget land och dyrare kanske det kommer att bli ...det har vi ännu inga svar på .

• Sen funderar väl alla att hur blir vår vardag efter detta. Som sagt för mig har denna Corona tid inte gjort så mycket speciellt i min vardag. Jag har ett jobb som jag är van att vara mycket ledig , denna permitteringsperiod har jag tagit som en semester , nu då jag inte kan resa så tycker jag mycket om att vara hemma och trivs bra av ensamhet fast jag är otroligt social. Mikko har ju jobbat hela tiden och barnen börjar skolan nästa vecka så då får jag sk egen tid om dagarna. Nu skulle jag haft så jätte bra med tid att spendera i Himos ( stugan ) men då kidzen har skola så går det inte.

Men att blicka tillbaka på mitt liv det har jag haft tid med och då mina drömmar för Hawaii blomstrat upp igen så tog jag fram mitt album och kröp in i ungdomsbubblan...oj oj  vad jag fått vara med om.  Fotona är inte den bästa kvaliteten för jag fotade direkt från mitt album.

Lovade skriva om min resa till Hawaii och Australien  i detta inlägg.

Varför valde jag Hawaii....jo vi var ett gäng tjejer i Californien på det ljuva 90 talet som umgicks flitigt , jag från Finland och så  resten var från Sverige. Det var en flicka som var på väg till Australien ,  jag var ju inte sen på att  smida planer och började på allvar fundera att jag åker med.

Jag jobbade på sjön innan jag åkte till Usa så jag hade fått ihop sparat en del fickpengar. Sen fick jag låna lite hemifrån så att jag kunde boka flygbiljett  till Australien.

Men innan jag åkte iväg till Australien så bestämde Theresa ,Camilla och jag  att vi bokar flyg från LA till Oahu/Hawaii och semestrar en vecka på Hawaii. Sen råkade det så bra att jag hade en klasskompis från högtstadie tiderna som studerade på Hawaii j så jag tog kontakt med henne så vi fick bo hos henne . Hon visste olika ställen som var värda att besöka under vår semestervecka.

Minns att hon kom och mötte oss till flygfältet och så fick vi så fina blomkransar runt nacken som hör till traditionen på Hawaii.

Oj om det då skulle funnits möjlighet att blogga då jag var ung . Nu skrev jag inte heller någon resedagbok i ungdomen så nu är det bara foton jag har och få försöka minnas  allt så gott det går.

Jag var 23 år då jag var på min Hawaii semester så det börjar vara ett X antal år sen och säker många minnen som lite smått suddats ut. Men då jag ser på foton så kommer nog det sakta men säkert upp mera och mera och sen börjar man lägga ihop alla pusselbitar så visst var det en härlig vecka vi hade där.

Vi hade hyrt en Jeep och körde runt ön till en massa olika ställen och upplevde så otroligt fina stränder på vår resa .Ni kan ju gissa då jag aldrig förut hade sett så otroligt turkost vatten så var det ju som att vara i paradiset. Nu har jag rest så mycket och fått se otroligt fina ställen ....men Hawaii var min första sk resa till en " Paradis ö".

Vi besökte Ananas plantagen Dole då vi bilade runt på ön Ohau och så låg vi ofta och solade på den kända Waikiki beach som man ser i många filmer/serier.

Vi besökte också Hanahuma bay där dom filmat filmen Blue Hawaii med Elvis Presley.

Party brudarna skall på äventyr

Vi åkte iväg med en massa andra ungdomar på en Party kryssning  och ni vet ju i den ålder så kunde nog inget gå fel...vi hade nog så super roligt . Minns att vi träffade en massa andra svenska ungdomar och en tjej från Sverige  kom med oss på vår bilutfärd runt ön . Alltså vilka tider.

Nuförtiden är min före detta klasskompis bosatt i Florida och det var nära att vi skulle ha träffats nu då vi var i Florida på semester men så råkade hon vara på arbetsresa.  Sen har vi faktiskt varit i Las Vegas på samma gång men då hann vi inte heller träffas. Nå nog blir det väl av ännu i framtiden.

I alla fall då Hawaii semestern var slut så flög tjejerna tillbaka till LA och jag hoppade på Quantas flyg till Sidney/Australien. Då jag kom fram så var jag närmare en vecka i Sidney och såg mig omkring.

Besökte det omtalade Opera huset i Sidney ( var aldrig in) ,  träffade en flicka från England så med henne besökte jag ett Zoo i Sidney och så åkte vi runt och såg på lite olika ställen runtomkring Sidney. Men skulle jag nu åka till Australien så skulle jag nog se landet med andra ögon och säkert hyra bil för at se en massa olika ställen.

Efter att jag varit en vecka i Sidney så  for jag till Brisbane där den svenska  flickan bodde som jag blev bekant med i LA innan hon åkte till Australien. Så jag bodde hos henne några dagar och sen hade hon fixat en familj i Gold Coast där jag skulle få bo och hjälpa till att se efter kidzen i familjen.

Jag skulle vara ca 4 månader i Australien och under den tiden hann jag träffa lite svenskar som jag umgicks med. Fick hålla familjens bil så vi åkte runt och såg lite olika ställen. Lärde mig faktiskt i Australien  att köra vänster trafik..först var det lite krångligt men man blev van.

På den tiden jag reste i ungdomen så träffade jag faktiskt inte på så mycket folk från Finland utan svenskarna var nog ett strå vassare att resa då.

Efter min resa i Australien så flög jag med Quantas tillbaka till LA och semestrade 3 veckor där  innan det var dags att flyga till Finland och till lilla Dalsbruk. Bodde ett litet tag hos min pappa då jag kom tillbaka från mitt äventyr och efter det flyttade jag till Åbo där jag ännu bor. Trivdes aldrig att bo i min lilla hemby.

Ända sedan ungdomen har mitt hjärta brunnit för Usa  och har flera gånger varit med i utlottningen av Green Card men ännu inte vunnit men man skall aldrig säga aldrig...kanske en vacker dag det blir min tur.

Kommer vi som sagt att någon gång igen kunna resa som förr och att flygpriserna hålls i sådana prisklasser att man  har råd att resa ...då  kommer det nog bli en resa till Hawaii.

Sen drömmer jag om en kryssning från Hawaii till Australien/Sidney. Drömma får man alltid sen får framtiden visa om det mera är möjligt att förverkliga sina drömmar.

Nu är det bara att hoppas att jag har ett jobb att gå till efter denna Corona tid och att jag igen på allvar kan börja spara och planera för kommande resor , för innerst inne vill jag ju tro att vi kommer oss ut i världen igen.

Ni skall ha det så bra och försök att  njuta så gott det går av denna fantastiska maj månad...snart kommer det vara så otroligt grönt och fint.