fredag 29 maj 2020

Ombord på Oasis lärde vi oss laga sushi

Nu skall jag ta er med på äventyr till ett annat fartyg ...nämligen Oasis Of the Seas. De har ju denna vecka handlat mycket om Viking Grace då jag nu har  mitt hem här för en vecka (arbetsvecka).





Tyckte det skulle passa bra nu att spola tiden tillbaka förrän allt stängdes och vi njöt i Karibien på Oasis of the Seas. Tänkte jag skulle ha skrivit flera inlägg om vår resa då jag kom hem men plötsligt ändrades allt med en gång och denna resa blev lite på sidan. Hann inte  gå igenom den då vi kom hem som jag alltid brukar göra då vi varit ute och rest. Det blev plötsligt så mycket Corona information då vi anlände till Finland i början på mars från Usa att jag hann inte ens njuta av allt vad vi varit med om på vår semester.





Men nu känns det passligt att blicka tillbaka till vår super fina vecka i Florida och  kryssning i Karibien  så nu skall jag  hoppa in i min resebubbla för en stund. Just nu skulle det vara så skönt att allt var som förr...jobbet skulle löpa på normalt , flygen skulle flyga som förr och hela världen skulle vara öppen för turister för just nu vill jag så mycket ut och resa. Men nu har jag i alla fall så otroligt många minnen i mitt researkiv så det är väl bara och plocka fram någon av dom när reseabstinensen blir för hög.

Finland är ett super fint  land och denna fina skärgård som jag nu varje dag får njuta av är så otrolig fin ....men nu vill jag börja sträcka ut mina vingar och se lite annat än Finland. Börjar känna mig en aning instängd. Jag  har rest hela mitt liv och kunnat klicka en resa åt mig när jag känt för att åka iväg men nu är det total tvär stop.

Men nu reser jag lite här i bloggen istället och kommer i detta inlägg befinna mig ombord på Oasis of the Seas.

I detta inlägg skall jag berätta om den härliga Sushi kursen som Mikko och jag deltog  ombord på fartyget i slutet av februari.





Jag tycker om att köpa  julklappar som man har användning av framöver och vi brukar oftast åka på kryssning  i februari i och med att Michelle och Jarmoir har sportlov då och sen ansöker vi alltid om en extra vecka ledigt åt dom från skolan. Så brukar köpa till julklapp någon kul överraskning som vi sen kan göra på vår resa.

Så till julen köpte jag åt Jaromir , Mikko och Michelle biljetter så dom fick åka Zip line ( Dragon´s breath) på Haiti då vi anlände dit. Mikko och Jaromir har åkt den förut men då inte Michelle har provat den förut så ville jag att dom alla skulle åka den igen. Ofta är ju dessa äventyr som man kan boka färdigt rätt så värdefulla men jag bokar sen då jag hittar dom till nedsatt pris. Själv åkte jag inte denna gång men säkert skall jag väl någon gång prova den. Skall också visa foton och berätta om deras flyg äventyr.

Sen köpte jag också till Mikko en julklapp ...nämligen en sushi kurs ombord på Oasis. Det råkade så passligt för han hade varit i början på december med en kompis ut och äta sushi och han var helt överraskad hur gott det hade varit. Så när jag såg att dom ordnar en kurs ombord så tänkte jag att detta kan ju vara en kul grej att göra tillsammans ,så jag bokade plats åt mig också på denna kurs.

Kursen skulle räcka 1 1/2 timme och då skulle vi få lära oss laga oss lite olika sushin och sen äta vad vi åstadkommit men mera visste vi ju inte om kursen så det var spännande och vi såg verkligen framemot att göra en sådan kul grej tillsammans.

Samma dag som vi kom ombord så ringde dom till hytten och sa att kursen blivit uppskjuten ett par dagar men det gjorde oss inget för det finns ju ändå så otroligt mycket som vi vill hinna göra då vi är ombord.



Dom har en sushi restaurang ombord där kursen hölls och vi var 30 st som samlades där och skulle lära oss laga våra egna sushin. Dom hade dukat färdigt ett långbord med alla ingredienser och verktyg som vi behövde och  en sushi kock  som drog denna krus på engelska förstås plus att han hade flera anställda på restaurangen som var med där och assisterade. För visst behövde vi alla nybörjare lite hjälp från äkta sushi kockar.



Härlig stämning i restaurangen ...nästan som man på en liten stund skulle ha förflyttat sig till Japan. Restaurangen var designad i Japansk stil med stiligt svart och rött.



 


Sen var det då dags att börja fylla upp och rulla våra sushi rullar   med en massa olika fyllningar och då vi rullat dom färdigt så fick vi alla vänta i tur och ordning då dessa sushi kockar skar upp dom till små bitar och la dom fint på tallriken och sen var det dags för oss alla att smaka på våra mästerverk. Alltså det var så roligt och super gott.



Mina sushin  som jag lagade och sushikockarna la upp det fint på tallriken







 

Det var inte slut med det utan till överraskning så hade dom skrivit färdigt ett diplom som minne åt oss alla som gick  denna kurs. Kanske man rentav borde söka sig till  sushi forbildnings kurser och få mera tips och ideer. Kanske jag rent av blir familjens sushi mästare.






 



Efter vi gick denna kurs och jag fick smaka på sushi och nu då det  är så lätt att få tag på den maträtten i Finland så är jag helt såld för sushi....har nästan blivit ett måste att få några suhi bitar i veckan...ofta äter vi det på fredag eller lördag kväll.




Minns att innan denna corona katastrof började så hade dom också startat igång att man kunde äta sushi här ombord på Grace men jag hann aldrig smaka och nu har vi ännu jätte begränsat vad som är öppet ombord av våra matrestauranger. Men jag kommer absolut var den första i kön om dom fortsätter sälja sushi här ombord.

Så om det blir flera kryssningar ombord på våra favoritfartyg i Karibien så kan jag absolut  gå på en sushi kurs eller någon annan matkurs som dom ordnar ombord ,för det var nog ett så otroligt roligt minne att ta hem med sig till researkivet.

Jag har faktiskt köpt hem lite saker som behövs för att göra egna sushin och vi skall något  tag ha en sk Sushikväll hemma där vi lagar våra egna bitar. Det är ju förstås lättare att bara gå till affären och plocka dom på en tallrik men det kan vara en kul grej att tex en lördag kväll leka att vi är Sushi mästaren på vår egen sushi  restaurang
 "Virtzumi"....det låter väl bra.

Så om det någongång framöver blir möjligt att få resa som förut och någon av er åker på en kryssning så rekomenderar jag att ni  provar  någon matkurs ombord.





































 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar