onsdag 17 juni 2020

Äntligen ... gissa om jag har längtat !

Äntligen ....som jag har längtat ...hotellnätter,  Spa och att få krypa ner i rena crispiga lakan. Igår checkade jag in på Yyteri  Virkistyshotelli...because I´m worth it!!

Det är såna här gånger jag är glad att jag har min lilla resekassa....istället för att dricka och röka så  lägger jag hellre pengarna på  hotell nätter och Spa.

Det var uppgjort så att jag åker upp lite tidigare till Himos för Mikko har jobb och kidzen börjar redan vara så stora att dom vet vad dom vill och dom hade ingen lust att komma med till stugan via Yyteri. Dom kommer sen på torsdag eller fredag med Mikko.

Det var på måndag innan jag kom hem från jobb som jag såg att det hade lovats superväder och då slog det mig att kanske Yyteri har öppnat. På tisdag morgonen då jag vaknade så ringde jag och kollade och dom hade öppnat och det hade dom så jag bokade ett rum och bestämde att jag åker via Yyteri till Himos....det kan ju vara roligt nu då det är super väder.

En del av rummen är lite retro och skulle behöva en lite förnyelse men då jag visste att jag kommer spendera mycket tid utomhus så tog jag det billigaste jag hitta och sov riktigt skönt.

Jag for direkt på måndag då jag kom hem från jobb och köpte allt mat färdigt åt pappa , tacka vet jag affärer som har dygnet runt öppet , fast jag först var helt emot det.

På tisdag morgon förde jag allt mat åt honom och hemma  fixade jag allt okej innan jag tre tiden började köra mot Yyteri.

Ibland undrar jag  om kidzen börjar bli lite mättade av allt resande , Michelle svara lugnt jag vill vara hemma och sy och spela . Så jag  behöver inte ha dåligt samvete för att dom inte vill med. När dom själv säger att dom vill bli hemma så inte tvingar jag dom med.

Mikko jobbar mycket nu före sin semester , Michelle har ännu några gånger simträning och Jaromir vill spela så där skulle jag suttit sen.

Därför är det roligt att jag tycker om att göra roliga saker också ensam...för skulle jag inte våga göra något utan min familj så skulle jag snällt få sitta hemma.

Lovar att det är roligt med små egna road trippar. Jag får i lugn och ro ströva runt , fota och göra just  det jag vill utan att nån står bakom ryggen och  poentera.." du skall alltid fota allt"

Vet att detta inlägg har delade åsikter ...många tycker att man  ännu skall hållas hemma och skulle absolut inte ännu vara redo för hotellnätter. Men Mikko har jobbat på som vanligt hela corona tiden och med otur skulle smittan ha kunnat komma hem till oss då. Sen var kidzen 2 veckor i skolan innan sommarlovet och jag har varit 2 pass redan på jobb där vi haft resenärer och jag skulle ju också kunnat få smitta där. Så jag tvekade inte ett tag att komma och övernatta på hotell nu då dom öppnats.

Ännu såg man ingen folkrusning men visst var det semesterfiraren igång. Men jag hade mitt eget rum ,  i Spa var det jätte lugnt...likaså då jag for tidigt i morse ner till Spa så var där ingen...härligt och sen frukosten delades ut av serveringspersonalen.

Så ni som vågar börja röra på er skall göra det nu för ännu är det ingen rusning...hur skulle det kännas och ha ett Spa tex nästan helt för sig själv...lovar att det var härlig känsla.

Provade på det nya vatten gymnastik systemet Hydrohex där man knäpper på dataskärmen , själv väljer program och på skärmen visar instruktören hur man gör. Igår körde jag 40 min pass och idag 35 min....sen blev det jacuzzi och simmande i utomhus poolen.

Fy fasen vad kroppen/knoppen mådde bra efter det. Känner att detta behövs...kastade redan bort stressen på vägen då jag körde mot Björneborg och märker att den inte hittade mig efter det.

Nu skall jag bara lata och  vänta på midsommar och att resten av gänget kommer till Himos och vi får gemensam tid.

På lördag  har vi planer att åka till Saunakylä där dom från kl 16-20 har flera bastun varma ...det är som man skulle spola tiden tillbaka många många år då man kommer dit. Det är gamla bastun och rökbastun som dom samlat ihop från hela Finland och byggt upp på nytt och lagat en egen bastyby. Oj denna stämning som råder där...dom har den sommartid öppen alla lördagar.

Just nu då jag skriver är jag på bergsklackarna i Reposaari  som ligger en bit från Yyteri med sol och en temperatur som är runt +25.

Då vi brukar komma till Björneborg/Yyteri så åker jag inte tillbaka till Åbo förrän jag besökt Kallo och Reposaari...två platser ni inte får missa om ni kommer hit.

Oj oj vilka fina solnedgångar man kan uppleva här om man har tur. Så lägg dessa två namn bakom örat och förstås Yyteri måste ni besöka.

Jag har haft ett så skönt och roligt dygn men säkert är det många som funderar att kan man köra runt och ha roligt ensam. Frågar ni mig så svarar jag ..jo det kan man . Men  denna livsstil passar säkert inte alla att åka runt och road trippa ensam. Jag tycker det är roligt.

Igår  körde runt och såg  på vackra solnedgångar  och när jag kom tillbaka till hotellet så for jag upp till den nya ute terassen på våning 7 . Nu när inge pub eller restaurangen var öppen på våning 6 så  fick jag vara helt för mig själv och njuta av vyerna.

For och drack en kopp kaffe på terassen på innan jag lämnade hotellet .Var helt ensam så det var som att ha en privat terass. Tur att jag vågar checka in på hotell då många ännu väljer att stanna hemma. Har varit så lugnt och skönt.

På 7:e våningen så har dom också en ny svit med jacuzzi ( skulle ha varit roligt att få se den) sen har dom på samma våning  konferens rum  med egen terass och bastu med utsikt över Yyteri.

Nu är jag som en helt ny människa då jag idag skall börja köra mot Himos....Spa fräsch och lycklig.

När resten av gänget anländer till Himos så skall vi hoppa i trampolinen, simma , bada bastu , grilla  m.m och så ska jag och Michelle sy. Hon skall ta sin nya symaskin med som hon fick till  födisgåva ( hon fyller i juli) . Hon ville att vi skall sy kläder.  Jag har färdigt tyg till en kjol åt mig och sen skall vi se vad hon vill sy , kanske Jaromir och Mikko också blir intresserade  av att sy ( fniss).

Skulle kunna sitta här i Reposaari hela kvällen men snart blir det att styra nosen mot Himos...man hinner med mycket då man gör sina egna road trips.

Ha det så bra allihop och kom ihåg att njuta av denna härliga tid.