måndag 22 juni 2020

I skenet av lampor och ljus

Sommaren fortsätter.... och när jag inte får jobba ( permitterad ) så vad finns det inget annat att göra än att njuta av detta super väder....oj vad vi simmat , latat och haft det gott.






Sitter nu på terassen och dricker mitt morgon kaffe och tänkte blogga några rader innan jag åker till stranden. Vi har vår sk  " egen " strand här nära men idag kommer jag åka till en annan fin strand som finns en bit förbi Jämsänkoski. Skall packa ner min sköna solstol , solskyddsfaktor 30 och mängder av vishy. Sen skall jag stänga av alla tankar och lyssna på bra musik.



Just nu är jag helt ensam här i stugan ...Mikko har ännu jobb några veckor och kidzen ville hem till Åbo en sväng. Men dom förstår att jag hellre njuter här än sitter i en lägenhet i Åbo då temperaturen börjar närma sig +30. Tycker dom skulle ha kunnat bli här men dom ville hem en sväng och se på mössen och spela förstås.

Michelle sa att hon kommer kanske tillbaka hit på onsdag med buss , det är  roligt när dom är resvana så kan dom komma och gå hur dom vill ....Jaromir och hans kompis har också kommit ensamma hit med bussen och så brukar  jag åka ut till vägen och möta.

Fast det nu känns tomt då dom åkte hem igår så klagar jag inte för jag njuter också helt bra ensam, som ni redan vet. Kommer nu att vara mina 2 lediga veckor här i Himos och sen kommer resten av familjen hit i sin egen takt. Ljuset ser jag i horisonten för fick nämligen mejl igår att jag får återgå till jobbet i  början på juli , fast det bara är till augusti nu till börja med så är det bättre än ingenting.

Hoppas allt snart kan återgå till det normala...vill ha en normal arbetsrytm at jag inte behöver fundera ..." hur blir det i september med jobb"  och visst snurrar det ibland tankar som tex " hur länge kan vi bli permitterade innan det snart smäller ordet uppsagd i mejlet". Men just nu känner jag att denna vecka kommer jag skuffa dessa tankar långt bort. Denna vecka kommer jag bara följa med Foreca och se vilka temperaturer moder jord bjuder på och tillsvidare ser det nog så otroligt bra ut.




För övrigt var midsommar veckoslutet lugnt och skönt. Vi var till Peetu och Anne på midsommarmiddag ( lax och ny potisar) och efter det for vi till Saunakylä och njuta av rökbastu. Vi var första gången där i fjol och nu denna gång så köpte vi sk medlemskort som betyder att vi får gå där och basta tills säsongen tar slut ( slutet av augusti). Dom öppnade denna bastuby senare i år pga coronan och där var inte alls så mycket folk nu på lördag fast det var midsommar veckoslut så det gick hur bra som helst att hålla avstånd.






Där finns många rök bastun som dom har igång på lördagar mellan 16-20 , så vi fick  sitta helt för oss själva ,säkerhet först angående coronan. Visst ser man överallt att det verkar som folk glömt at faran ännu inte är över. Tex i affärer då dom trängs förbi och står och flåsar i nacken. Men inte går vi runt hela tiden och är rädda att bli smittade. Vi lever en rätt normal vardag hos oss fast corona faran ännu inte på länge är över.

Nu skall jag packa mig iväg till stranden och söka mig ett eget litet krypin där jag får ligga i lugn och ro och sola och njuta av denna härliga sommardag.

Skall skriva mera  om vår kväll i Saunakylän ( Bastubyn)  här på bloggen. 


 Njut njut nu gott folk och klaga inte på att det är varmt...för vet ni vad ...nu börjar vi gå mot mörkare tider. Räcker inte länge så har vi vintern och snön här.....men för mig gör det inget för jag står redan färdigt i backen och väntar att jag får börja åka slalom och snowboard.




 Igår kväll när Mikko , Jaromir och Michelle åkt hem så satt jag mig i bilen och åkte iväg till Jämsänkoski och njöt av denna solnedgång. 







När jag kom tillbaka satt jag mig ner och mös i skenet av mina nya lampor och tända ljus.Tänk att det snart gått 1 år sen jag skrev kontraktet och stugan blev min , har inte ångrat en dag detta köp. Som vi båda sa med Mikko ...detta känns så rätt.

Skulle gärna investera mera men då arbetsläget ser ut som det ser just nu så måste jag tillsvidare bara drömma.















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar