onsdag 24 juni 2020

Vår egen "finska palm"

Värme och vatten är två starka element i mitt liv...finns inget bättre sommartid än att ligga på stranden ( beachen ) och sola , simma och lyssna på vågorna som kluckar i stranden. Skulle kunna ligga där dygnet runt sommartid och i synnerhet nu då vi haft dessa super sommardagar.

Därför passar denna stuga mig jätte bra där jag inte behöver göra något utan bara låser dörren och med gott samvete åker till stranden och ligger där hela dagen och njuter.


Jag har solstolen i vattnet ,  det är så skönt att doppa ner fötterna mellan varven då det blir alltför hett. Har också  simmat jätte mycket , vattnet är så otroligt varmt och skönt.


Låg idag och skratta för mig själv då jag spolade tiden tillbaka till ungdomen när  jag skulle iväg till stranden... tror ni jag fick någon med mig ..nej det fick jag nog inte. 

Ingen ville komma med mig och sola för dom visste att det finns ingen hejd på mitt solande. Packade iväg mig tidigt på morgonen och sen låg jag där ända till sena kvällen. Solade , simmade och njöt. Ingen hade ro att ligga hela dagen på en strand som jag gjorde. 

Denna tradition har följt med mig hela livet....jag är lika soldyrkare ännu som då och älskar att simma och njuta brevid vattnet. Nu dessa dagar som jag varit ensam här i stugan så har det kännts som jag spolat tiden tillbaka många år. Har haft min egen tid och haft klockan att har ringa tidigt , starndkassen har varit packad , sen har jag hoppat i bilen för att köra via Citymarket och köpa med mig lite picknick och styrt nosen mot stranden.




Mikko har lärt sig av mig att ligga och njuta i solen ,  ta sig en tupplur mellan varven och bara koppla av. Barnen gillar också strandlivet och att simma förstås.





 Tyckte i något skede då kidzen var små att det var super jobbigt att åka till stranden då det skulle packas med en massa saker fast man bara skulle vara några timmar på stranden...allt från blöjor , matburkar , savetter  tuttflaskor, tuttar ..ja ni vet ni som har gjort det samma. Som tur blev det lättare ju äldre dom blev. Nu då jag åker iväg helt ensam så kollar jag flera gånger att är det bara detta som jag skall ha med. Visst är det så mycket mindre att packa med i strandväskan för bara en person än när vi alla 4 skall iväg. Nu är dom redan så stora så dom sköter sitt packande och det underlättar mig som annars varit den som skött om att allt kommer med.





Många  tankar snurrar i huvudet nu då jag blivit äldre angående solande , det skrivs mycket om  hur hudcancern ökar hela tiden . Vet att det absolut inte är bra med för mycket sol men jag har alltid höga skyddsfaktorer på mina solcreme. När jag solar i den finska sommaren har jag skyddsfaktor 30  men då vi varit i Karibien så använder vi oftast skyddsfaktor 50.

 Förstår inte dom som inte tar denna sol på allvar och ligger och solar utan någon skyddsfaktor. Fast jag inte bränner mig så lägger jag mig aldrig i solen utan solcreme och kan lova att det går åt solcrem i vår familj ...vi smörjar in oss regelbundet under dagens lopp då vi är på stranden.


Avslutar detta inlägg med enrolig  bild ....vår egen "finska palm" mot den riktiga palmen. Alltså titta hur häftigt  denna björk växer på stranden där jag brukar ligga och sola.



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar