lördag 18 juli 2020

Utforskade en ny plats

 Så var det dags för Mikko och börja semestern , han får nu koppla av i  hela 4 veckor. Själv kommer jag att åka på jobb på måndag kväll så han får hitta på något  roligt med barnen nästa vecka. Det blir inte så mycket ledigt tillsammans då jag alltid är en hel vecka borta. Men på  min nästa ledighet blir antagligen att åka upp till Himos och sen har vi ännu en vecka i augusti ledigt tillsammans men just den veckan som jag då är ledig så börjar skolorna så vi får väl hitta på något kul här i Åbo. Kanske det bli en hotellnatt för  nog klarar sig två tonåringar hemma en natt . Mikko vill inte ens tänka på att  lämna dom ensamma  så  jag brukar skoja att vi har dom nog med ut och resa ännu då dom närmar sig 30.







Jag tycker vi kan börja så där försiktigt med att vara i sk hem knutarna och då menar jag att vi kan övernatta här i Åbo någonstans ifall det skulle bli  att vi snabbt måste hem. Förstås har dom fått resa mycket och tycker det är roligt så i och för sig förstår jag också att dom gärna kommer med oss på våra äventyr. vem skulle inte gilla att få åka runt och bo på hotell, njuta på olika Spa , se sig omkring i världen  ,  kryssa på fina fartyg i Karibien osv så antagligen hänger dom nog med länge än eller så kommer det en dag att dom är så mättade av allt vad resor och hotell är att dom mer än gärna stannar hemma. Tiden får utvisa.

I alla fall idag ( lördag) var det en jätte fin sommardag som man inte kunde missa med att sitta inne så vi bestämde att vi åker en dagstrip till Gustavs ( Kustavi ) som ligger lite på en timmes väg från Åbo. Vi har aldrig varit där men råkade se en bekant som hade varit där på campingen och jag hörde mig lite för med honom vad det var för en plats. Så var det inte annat än att vi la in adressen på vår Gps och började köra mot Lootholma i Gustavs.




Jag blev verkligen överraskad ...visste inte ens om detta ställe. Tänkte att vi ännu innan skolorna börjar skulle ha hunnit en eller två nätter dit och bo i någon av dom fina stugorna men där finns inte ledigt förrän någongån mot hösten. Jätte populärt ställe verkar det vara.

Skall se om jag hittar något ledigt där till höstlovet så åker vi dit ett par nätter för alla årstider har ju sin charm och det kan vara riktigt mysigt med en stuga vid havet då höststormarna viner.








Satt idag och tänkte att tror nog ändå att det här är just vår grej ....att åka runt och bo på hotell/stugor och få se en massa fina platser än att bara vara på ett ställe. Vi hör mera till den rörliga kategorin.  

Visst är det så då det är dagar som denna med sol , klarblå himmel och ca 23 grader så kommer jag inte ifrån min dröm om en stuga på en bergsklack vid havet och en bastu med ett stort fönster. Men då jag funderar noga så är ju ändå sommaren så otroligt kort ,  kvällarna blir mörka , vädret  övergår till höst och det blir dags att stänga ner stugan för säsongen , så därför är  jag nöjd att ha min året runt stuga där jag inte behöver sluta säsongen.

Likaså om man inte på ett tag kan resa utomlands så blir det nog att vara mycket uppe i Himos i vinter.






Många undrar säkert varför vi inte är på stugan nu utan istället flyger och flaxar runt...men där är nu hyresgäster och då passar vi på att njuta av hotell och åka runt för att  se nya platser.

Detta är ju en fördel med att ha en stuga som jag  hyr ut då vi är så rörliga och inte bara vill vara på ett ställe. Någon annan kan njuta där då vi åker runt och söker nya mysiga ställen.




Nu skall jag krypa ner och stänga mina tunga ögonlock efter en rolig dag. Igen insåg vi att man inte behöver åka långt bort för att se fina platser...nu rörde vi oss ca 1 timme från Åbo och såg en massa fina ställen dit vi gärna åker igen.






Jag satt och planera lite vad jag skall göra i morgon då det är söndag för Mikko och kidzen åker en sväng upp till Björneborg. Jag hade planerat att vi alla skulle ha åkt dit och sen varit en natt på hotell Yyteri men där var allt fullbokat så jag bestämde att jag blir i Åbo.

Men mina ideer tar aldrig slut så  morron får ni veta vad jag skall göra medan dom är i Björneborg för dom kommer  tillbaka på kvällen. Har ju själv lite semester känsla nu då Mikko började sin semester plus att  jag har ju turen att vara vara varannan vecka ledig från mitt jobb och kan ju semestra lite nu och då så ju äldre Michelle och Jaromir blir desto mera egen tid får jag.







 Som vi sa med Mikko ...då det är semester så skall man njuta ,  ha roligt , leva här och nu och det lovar jag att vi kan...vi tar vara på all vaken tid.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar