fredag 31 juli 2020

Häng med till Kuopio

Hej  från ett soligt Kuopio...en stad som jag aldrig besökt förut men man blir aldrig för gammal för att uppleva nya platser. Jag har aldrig sett så här mycket i eget land som jag gjort denna vår för när jag reser har jag ofta destination...utomlands.

Men inte kommer jag bli den som reser i Finland på heltid om jag inte måste...hör nog till den gruppen som hellre reser utomlands om det blir någon bukt på denna coronan. Nu då det inte blir att flyga någonstans så kommer nack kudden bra till användning i bilen.

Jösses ser ut på bilden som jag skulle ha en värsting  bula i pannan men det har jag inte...ingen av familje medlemmarna har knockat mig.

Nå i alla fall skall jag skriva och berätta om vår lilla mini road trip till Kuopio ifall någon är på väg hit och vill vet något om denna stad. Vi är snart på väg och se oss omkring men jag skall börja med att berätta om platsen var vi övernattade.

Jag skulle nog inte själv kommit på att komma till Kuopio men Mikko ville se sig omkring nu då han har semester och han valde Kuopio.. ca två timmars körväg från Himos där vår stuga finns. Vi velade lite fram och tillbaka ännu igår morse om vi skulle fara på road trip eller inte men ca 12 tiden bestämde vi oss att okej vi åker dit ...så jag tog fram datan och kollade hotell.

Hittade lediga hotell som hade spa avdelning för vi vill som sagt simma , basta och njuta då vi åker någonstans och övernattar på hotell. Hittade rum ledigt på hotell Rauhalahti så jag valde det , knapprade in in min bokning via Booking och fick bekräftelse att allt var okej.

Så var det att packa ner lite smått i ryggsäcken och hoppa i bilen och börja styra nosen mot Kuopio. När vi kom fram så sa jag åt Mikko att han skulle gå in och kolla om vi får checka in ....plötsligt ringer han då jag sitter i bilen att dom inte hittar min bokning. Så jag går in och visar min bokningsbekräftelse i telefonen med den påföljden att hon säger att  " du har inget bokat idag utan det är först 13:e augusti" .
Shit , shit och shit.....nu är det andra gånger jag gör detta fel att jag klickar fel månad.

Senast jag gjorde detta var då v en gång skulle till Gdansk ...då hade jag klickat februari istället för att det skulle vara mars och fick inget av summan tillbaka. Som tur så var denna bokning så att jag kunde avboka min sk felbokning utan extra kostnader och hon hittade ett sådant rum ledigt som jag hade bokat till augusti.

Slutet gott allting gott och vi kunde checka in , men nuförtiden är det ju så enkelt att man hastigt kan boka något nytt via telefonen om dom nu skulle haft fullbokat igår då vi kom dit , men det är lite svårare att hitta boende nu då det är juli månad
( semestermånad för många). I alla fall fick vi vår sk studio som var helt ny , jätte fin och fräsch.

Där fanns 5 sk radhusbyggnader med 3 lägenheter i varje som nu till sommaren blivit klara , så otroligt fina. Vet att dom också byggt liknande radhus moduler  i Lohja Spa & resort  ( förut hette det Päiväkumpu). Dom var inte klara då vi senast var dit men nästa gång vill jag prova bo i en sådan då det blir aktuellt att åka mot Lojo.

Dessa rum har dörr emellan så dom kan säljas som dubbelrum men vi valde att kidzen fick sova på soffan som gick att bädda ut , men det slutade med att Michelle ville sova med mig och pojkarna sov på soffa. Men det börjar nog bli trångt med bara ett rumnu då kidzen börjar vara så stora plus att dom tycker det är roligt att få ha eget rum då vi sover på hotell.

Som sagt dessa studion var super fina och kan rekommendera dom ifall ni är på väg mot Kuopio....annat var det med själva hotellet. Där var 3 stjärnor och jag lägger själv gärna ett  minus sträck efter dessa stjärnor. Hotellet är gammalt , fasaden var inte så vacker , aulan var inte så lockande då du kom in och sen spa avdelningen var ingen wow upplevelse. Jag kan mera kalla spa avdelningen som vatten park/simmhall.

Omklädningsrummen var gemensamt för herrar och damer och sen fanns det små boxar dit man skulle gå och byta om till baddräkt , man såg att spa var gammalt och  remont skulle inte vara fy skam där. Detta spa påminde mycket om då vi för ett par år sedan var till  Aqua park i Sopot.

Jag som reser mycket och tycker om att bo på hotell med spa så har nog sett mycket finare än detta. Ett spa som ännu håller toppen på min lista av besökta spa:n är det jag i förra hösten besökte i Gdansk på hotell Radisson...det var helt nytt och ni vet då allt är rent , fräscht och modernt så kan man inte annat än trivas och lyfta det högst på listan.

Nu är det ju också semester månad som betyder att det kryllar av högljudda kidz överallt och jag vill gärna ha lugn och ro då jag är på spa och kopplar av. Ser framemot hösten då jag kommer gå på vatten gym i Ruissalo spa , då tror jag dom flesta semesterfiraren har återvänt till vardagen.

Hotellfrukosten var helt okej men har ätit bättre....om jag skall ge något exempel så gillar jag frukosten i Gdansk på hotell Almond för att inte tala om frukostarna och buffeerna i Las Vegas och ombord på Royals kryssnings fartyg det är något som man nog inte glömmer i första taget .

Men vårt boende var som sagt helt toppen och jag ger denna studio en full 5:a men dessa hotell moduler i Lojo har absolut finare utsikt än dessa här i Rauhalahti plus att Lojo spa är jätte fint tycker jag.

Sen är det inte alla som åker upp till Kuopio och köper en ny säng....man skall nog heta Lissu för att göra något sådant spontant. Blev så förtjust i sängen i vårt rum så jag började googla och såg om jag skulle hitta en liknande.

Jag frågade  i receptionen var sängen var köpt och den var från en Estnisk möbelfirma som säljer jätte fina möbler då jag googlade. Men inte ville jag beställa sängen från Estland så igår när jag låg i sängen började jag googla runt och vad hittar jag... jo Masku hade en nästan likadan säng och ännu till 50% rea.  Råkade ha en sådan jäkla tur att Masku , Jysk , Asko och Isku fanns riktigt en bit från hotellet och då vi idag checkade ut så åkte vi via Masku och om 2 veckor får vi en lika fin "hotell" säng hem till oss. Lycka....har så otroligt länge längtat att få köpa en ny säng och snart flyttar den gråa sängen hem till oss.

Min nästa dröm är en ny soffa hem och nu tycker jag att det börjar bli passligt att  planera för en ny soffa när kidzen börjar bli äldre och vi inte mera har Majsa kissan som ibland vässte klorna på soffan.

I morron blir det mera om vår road trip till Kuopio för er som vill läsa.