onsdag 15 juli 2020

Ruissalo Spa & Hotel

Jag brukar inte ge prylar till gåvor i vår familj utan jag ger sådant som vi alla har glädje av och denna gång valde jag övernattning på Ruissalo Spa & hotell. Det blev verkligen en nära hemmet  resa , det tar ca 20 minuter från vårt till Ruissalo.

Vi brukar alltid lite nu och då vara till Ruissalo och gå runt där och vi har faktiskt varit några gånger till Ruissalo hotell på kaffe men aldrig boka in oss på hotellet. Blev verkligen positivt överraskad av hotellet och spa avdelningen. Sen sparar man både tid och bensin då man tar in på hotell i den staden man bor...tänk vad skönt och hoppa i bilen och vara framme på 20 minuter.

Man blir bortskämd att resa i närknutarna för man sparar så mycket tid ...tänker ibland då jag igen kommer kunna resa till Californien och det tar över ett dygn innan jag är framme...minns en gångt då resan tog 27 timmar till Dana Point/ Californien.

Ruissalo är inget nytt hotell men dom har renoverat så det är inte alls fy skam plus att platsen där hotellet ligger  är så otrolig fint . Fin natur , Ruissalo camping finns nära , sen finns där båthamn  , mysiga platser att sätta sig ner och koppla av m.m

Sen har dom nere vid stranden bryggplats där man kan ligga och sola plus att man från Spa avdelningen kan gå ut och simma i havet.

Många funderar kanske varför vi inte bara for till Spa avdelningen och sen hem då vi bor så nära men det är ju det som är så härligt att få övernatta på hotell att först simma och bada bastu , krypa ner i crispiga lakan och sen följande dag få stiga upp och gå och äta hotellfrukost. Finns inget härligare än att gå och plocka lite smått och gott på tallriken  och då man checkar ut från hotellet  får man lämna rummet ostädat. Städade riktigt tillräckligt förra veckan först stugan, sen hemma och  sen på  jobbet så jag var verkligen värd denna hotell natt.

Det är just det som är pointen med att ge gåvor dessa så får vi hela familjen njuta
fast det var födelsedags present åt Jaromir och Michelle.

Jag fixade  brev åt kidzen på måndag kväll då jag kom hem från jobb som jag skulle ge på tisdag då jag vaknade och det var så roligt då Michelle sa då jag kom hem från jobb att hon skulle gärna  göra något roligt på sin födelsedag och jag svarade att vi kan ju åka någonstans och äta tårta. Michelle och Jaromir visste inget om mina planer.

Varför det bara står ...önskar mamma är att jag sköter dom gåvorna där vi gör något alla tillsammans ...älskar att överraska barnen( familjen ) med hotell nätter/resor.

Så när jag vaknade på tisdag så gav jag dom deras gåvor och ni kan gissa dom blev överraskade och glada. Det var ivriga kidz som började packa väskan för vi fick checka in från kl 15. Vi sökte Mikko direkt från jobbet och sen skulle han åka direkt på jobb på onsdag  från Ruissalo hotell för hans semester börjar först i nästa vecka så han är inte ledig ännu.

Ruissalo Spa  & hotell hade öppnat sina dörrar 1 juni och det märktes att folk var ivriga att få göra något annat efter att ha suttit hemma hela våren och juli är en populär semestermånad som verkligen märktes på hotellet. Dom sa i receptionen att dom hade fullbokat.

Då vi väl kom till rummet så bytte  vi hastigt om till badkläder och tog hissen ner till Spa avdelningen som var öppen till kl 21. Verkligen mysigt där...gillar dessa små och mysiga spa avdelningar. Minns en gång då vi var till Flamingo i Vanda , där var det livat kan jag lova. Har nog tillräckligt med liv och rörelse på jobb så jag njuter hellre på ett mindre spa då jag är ledig.

Fick tyvärr inte flera foton från Spa avdelningen för där var folk hela tiden.

Nu var det ju mera barnfamiljer igång på hotellet då det är sommarlov tror det kan vara skönt och lugnt här i Ruissalo sen då skolorna börjar. Jag har blivit så biten efter jag var i Yyteri och körde detta Hydrahex vattengymnastik programmet där du själv får välja program och som kommer det direktiv hur man gör på en skärm , här hade dom en stor tv i Yyteri hade dom en mindre typ dataskärm.

Sen är det så bra med dessa pass att du inte behöver rusa efter några tider utan man kommer när man har passlig och startar programmet på skärmen och börjar passet.

Idag innan vi for hem så köpte jag mig ett 10 gångers Spa kort så jag får när jag vill komma till Ruissalo spa och vara där 2 timmar. Passligt att köra några Hydrahex  vattengymnastik , njuta av bastu och jaccuzi och sen köra hem som en ny människa. Lovar att med detta Spa recept kommer jag att orka köra många hårda arbetspass på Viking Grace igen.

Det är just sådana här små lyxigheter i vardagen som gör att man orkar jobba röven av sig om det vill sig. Tänkte kanske gå 1-2 ggr på min lediga vecka på vatten gymppa...kommer nog bli bra det här.

Då vi sen hela familyn hade simmat , gymppat ,njutit i jaccuzin  och badat bastu hela kvällen så var vi hela gänget super hungriga så vi gick till restaurangen och gottade oss innan det var läggdags. Maten var jätte god ...jag åt Ruissaloburger, Jaromir åt grillbiff , Mikko åt pizza och Michelle ville ha nugetter med pommfritt.

Vet att många ännu inte skulle välja hotellnätter och spa i dessa corona tider men Mikko och jag är båda ute i arbetslivet och jag som jobbar på sjön rör mig med mera folk där än vad som finns på dessa mindre hotell så vi är redo att  njuta då allt sakta men säkert börjar öppnas igen.

Mikko for tidigare än oss på frukost då han skulle på jobb , det var hur enkelt som helst att ta bussen för honom in till stan och vi for sen lite senare och äta frukost . Dom hade frukosten indelad i 3 etapper med tanke på avstånd att det inte skulle bli så mycket folk i salen.

Drack en kopp kaffe ute efter frukosten och sög i mig havsluft.

Då vi hade ätit så for Michelle och Jaromir till sitt rum och jag for en stund till mitt rum ....vi hade två rum pga att alla familje rum var fullbokade ...men dom tycker  att det är roligt att få bo i eget rum då vi övernattar på hotell våra världsvana resenärer.

Vi skulle checka ut kl 12 men om vi ville fick vi vara  hela dagen på spa avdelningen fast vi checkat ut och det tyckte jag var toppen. När vi har så nära hem så bestämde vi att vi idag simmar hela dagen och njuter av det då vi har möjlighet och det inte kostade något extra , ingick i hotell priset.

Efter det gick vi runt en sväng i Ruissalo och såg på dessa trädtält som man också får boka och efter det skulle vi och äta och kidzen valde IKEA.

Slutet gott allting gott....vi hade ett super härligt dygn på Ruissalo. Kan ännu inte förstå varför vi inte tidigare åkt hit och övernatta med tanke på hur många år jag bott i Åbo och hur nära vi har till detta hotell. Ruissalo är ett så otroligt fint område.