onsdag 1 juli 2020

Saunakylä....rökbastun från 1700 talet

Regn & stugliv är lika skönt som sol & stugliv.....man kan njuta på två olika sätt. Sådant toppen sommarväder som  vi har haft med sol och värme så har vi inte gjort annat än solat , simmat och njutit. 


Idag vaknade vi upp med grått och regn men det behöver inte betyda något dåligt , inte för mig i alla fall. Idag njuter jag på ett annat vis nämligen idag sitter jag inne och lyssnar  regndropparnas knapprande på fönster brädet , njuter av att ha fönstret uppe och känner en sval frisk luft smyga sig in i stugan , känner doften av sommar regn och tänker lägga in några klabbar i öppna spisen för lite mys. 

Vet att det blir en dag då vi med gott samvete kan unna oss soffhäng , Netflix och taco kväll fast det är tisdag. När  det är sommarlov och jag är ledig så är det onödigt att tänka på vilken dag det är , det är bara att njuta . Mikko for på söndag till Åbo ,  han har några veckor  jobb innan det blir semester men Jaromir och Michelle blev i Himos med mig. 





På veckoslutet var vi till Saunakylä  , vi har  medlemskort dit så vi kommer nu under sommaren när vi är här åka dit på lördagarna och bada rökbastu. 

Lova skriva ett inlägg om denna Saunakylä ( Bastubyn) säkert finns det någon som tycker det är intressant.

Denna Saunakylä hittar ni i Juoksulahti, Jämsä som ligger ca 5 km från Himos och 12 km från Jämsä centrum och finns vid stranden av Päijänne.












Denna lilla Kerttula rökbastu nedanför  invigdes då vi var där till midsommaren. Hittade inne i bastun texten till visan som dom sjöng då det var invigning.













Som ni ser så är dessa bastun mycket primitiva och det är ju det som är den stora charmen. Fast jag själv vill ha fint , prydligt  och snyggt omkring mig så har jag absolut inget emot att bada i dessa primitiva bastun där man kommer ut lite sotig....det är ju det som är charmen att man är lite svart om nosen då det är rökbastudag.

















Vi satt på lördagen och pratade med en som har  varit med från början och byggt upp denna bastuby som funnits här i Jämsä 4 år. Allt som görs där är på talko anda så vem vet när vi också är med där och hjälper till att bygga upp någon gammal bastu.

Igen en gång satt jag och fundera hur roligt det är att vara den äventyrliga typen , tänk hur mycket roligt jag fått  vara med om i livet då jag vågat  ta lite risker  risker och inte oroar mig i onödan.

 Skulle jag aldrig på äldre dar tagit på mig slalomskidorna och kommit hit till Himos och skida  så skulle jag säkert aldrig sett denna fina plats. Helt otroligt hur livet rör på sig och fast jag föll så illa i fjol här  då vi var och skida så fick jag absolut ingen avsmak för denna plats...nej jag blev bara mera och mera förälskad i detta ställe. Allt har sin mening i livet.

Skulle jag inte köpt denna stuga så skulle vi inte heller knappast  hittat till denna härliga Saunakylä och inte heller sett en massa fina platser här i mellersta Finland.



I alla fall så har alla dessa bastun som finns i denna Saunakylä en historia från långt långt tillbaka i tiden. 

Där finns 24 rökbastun och den äldsta är från 1700 talet och den yngsta rökbastun är från 1940 talet.



Dessa rökbastun har sin egen historia och traditioner. Dom är hämtade hit till denna Saunakylä från platser omkring i Finland och sen är dom på nytt uppbyggda här med talko anda.




Denna sommar har dom nu 5 bastun som dom värmer upp och man kan bada i. Deras nyaste tillskott är en bastu som dom kommer och få färdig i sommar och det är en sk gammal arme bastu . Dom har grävt en grop och i den gropen skall denna bastu placeras . Så denna rökbastu kommer finnas nergrävd i jorden. Skall bli intressant att prova den.

Sen finns där flera bastun som inte är i användning men man kan gå in och titta i dom och läsa bastuns bakgrund och varifrån Finland dom härstammar.Sen har alla dessa bastun sina egna namn.

För  oss finländare är bastu en stor del av vår vardag och vi är ett sk bastufolk. Bastun är en plats där man glömmer vardagens stress och bekymmer. Ger en skön känsla åt kroppen , musklerna och visst vet vi alla som älskar bastu hur skönt det är att få  krypa ner i nytvättade krispiga lakan efter att badat.

Jag bastar så gott som varje dag ....bastu hör till mina vardagsrutiner och ibland som tex igår då jag och Michelle var i bastun så hade vi egen Spa kväll med ansiktsmask och kropps skrubb plus att hon hade lagat åt oss fruktsallad att gotta oss med efter bastun. Jag känner en så otrolig skön känsla i kroppen då jag bastat. 

 Man får komma och titta till Saunakylän utan att betala och vill man så kan man också få sig en guidad tur. Ifjol då vi var där då det det var den officiella bastudagen så gick vi med på denna guidade rundvandring och hörde mycket intressanta historier om dessa olika bastun.


I år öppnade dom denna Saunakylä senare än vanligt pga av  coronan. Sen har dom öppet ända till slutet av augusti. 

Nu då vi har varit där så har det varit rätt så lugnt och vi har kunnat ha bra avstånd plus att vi ofta väntat att någon bastu blivit ledig så  bara vi ( familjen ) suttit där.

Priset är 7 euro om man vill bada rökbastu och nu då Mikko köpte medlemskort åt oss så betalade han 20 e och det gäller hela säsongen,. Barn under 16 badar gratis. Man kan gå dit och titta vilken dag  man vill men bastuna är varma ändast lördagar kl 16-20.

Sen i samband med denna Saunakylä så finns det simstrand där man mellan bastubaden kan gå och svalka sig. 


Bastun nedanför är den största , finns inga fönster utan bara gluggar. 




 
Det finns inte  moderna tvättmöjligheter i Saunakylän  utan där är det  att man står och tvättar sig med skopa och man  blandar själv sitt tvättvatten. Så som många ännu gör i sina stugor och tycker att det hör stuga till att inte ha rinnande vatten.


Vi som nu blivit bortskämda med vår moderna stuga här i Himos med alla bekvämligheter och rinnande vatten tycker ändå att det är roligt och spola tiden långt tillbaka och spendera lördagskvällarna med rökbastu  från 1700 talet. Härligt att ha möjlighet att uppleva dessa rökbastukvällar ,  man får en massa nya bekanta plus träffar sådana som varit där förut.





Nedanför hittar ni en link om denna Saunakylä 

https://www.himosjamsa.fi/keski-suomi-saunamaakunta/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar