onsdag 22 september 2021

Inga passagerare

 Det verkar som jag inte alls  hinner skriva blogg då jag är på jobb så jag kör igen en sk  min arbetsvecka i bilder. Vet inte vart alla timmar rusar iväg för tycker jag knappt hinner skriva ens på min lediga vecka.





Som sagt förra måndagen var jag på dagiset och hjälpte till för dom behövde snabbt få dit någon och på tisdagen var det dags att packa arbetsväskan igen men snabbare än man vet så är jag igen hemma på ledigt. Min hyttbytes kompis hade gjort en sådan fin svan i min hytt då jag kom på jobb.








Folk har verkligen kommit igång och det börjar nog sakta men säkert kännas att vi går mot åt rätt håll  , om man ännu skulle få slänga dessa förbannade ansiktsmasker så skulle jag vara glad. Att ha masken på från tidiga morgon till sent på kvällen gör nog att man blir en aning kollrig i knoppen , inte mycket friskluft man andas in men försöker som sagt gå yttre vägen  (på deck) om jag skall någonstans och då drar jag hastigt masken av mig och tar några extra andetag av friskluft.





Men för övrigt börjar min vardag kännas rätt normal , läser i tidningarna att allt börjar sakta men säkert öppnas och skulle verkligen önska att det nu verkligen går åt det bättre hållet och det inte kommer ett ordentligt bakslag , men det får man se sen då världen öppnas.

 Nyheten som verkligen gjorde mig super glad är att gränserna till USA enligt nyheterna skall öppnas i november.




Nu tror jag ingen kan gå miste om vilken sida som varit den mest öppnade sidan på min data efter att jag läste denna nyhet...jo Momondo såklart. Skrev till mina bekanta i Californien att jag redan nästan har ena foten där och dom önskade mig hjärtligt välkommen. Så nu finns det ännu mera drive att jobba extra ifall någon behöver hjälp någonstans.

Nu på arbetsveckan köpte jag en Mumin body till min kompis baby som jag skall skicka till Californien i morron. Hon tycker jätte mycket om då jag skickar baby kläder dit för det är ju lite häftigt att ha finska klädesmärken på lill killen i Californien.



Vi har faktiskt fina barnkläder ombord på Grace och sen har vi också inredningsprylar som tex denna Amanda B och också andra fina märkeskläder åt vuxna.





På måndagen var det en lite annorlunda arbetsdag då vi på kvällen kom till Åbo hamn, det kom inga passagerare ombord utan istället kom det en massa arbetsfolk. Grace blev nu några dagar i kajen , vi har sk liggedagar då det är en massa saker som skall fixas , storstädas , repareras m.m. 






Sen på liggedagarna har vi också storövning då hela personalen övar och sen brukar också det komma utomstående med och öva som tex brandmän och ytbärgaren som brukar komma med helikoptern och öva. 

Det är intressant och också jätte viktigt med dessa övningar så man vet vad som hör till ens egen uppgift i nödsituationer . Vi har utöver dessa storövningar på våra liggedagar också övningar varje arbetsvecka och sen ordnas det med 5 års mellanrum storövningar i Lojo Meriturva. Sen är det en annan sak hur man skulle reagera i en riktig situation , fast man hur övat och övat så kan det vara att man skulle bli helt i chocktillstånd och inte kunna göra något. Bara att hoppas att man aldrig behöver vara med om något sådant.






Jag avslutade min arbetsvecka på tisdag kväll och istället för att gå över landgången så blev det att komma ut i friheten från bildeck. 






Idag skulle jag absolut inte alls ha haft lust att stiga upp , skulle mer än gärna ha velat sova hur länge som helst men hade lovat att fixa Michelles hår då dom hade skolfotografering ( kompisfoto) och i morron har dom klassfoto/eget foto , sen var kylskåpet rätt tomt (typiskt) och sen ser  en kvinna  alltid saker som borde göras i hemmet men idag blundade och då menade jag verkligen blundade för jag for tillbaka i sängen då jag kört Michelle till skolan ( J for med cykel) och jag somnade så förbannat gott. Men så vaknar man med dåligt samvete då kidzen kommer hem från skolan och ingen mat är färdig.

Ibland önskar jag verkligen att denna " houskeeper" tid så småningom skulle vara över för det är nog så otroligt många trådar att hålla i då man har familj. Ingen av dom är ett dugg intresserade hur hemmet ser ut  , allt blir där dom lämnar det och jag som tycker om  att ha fint får hela tiden  plocka upp efter dom. Men tur har jag inbokat i min kalender mina "mammyvacation"  då jag åker iväg och bara får tänka på mig själv , göra vad jag vill när jag vill och inte behöver se på denna kaos.

Nu har jag inbokat några egna dagar där jag inte tänker göra så mycket annat än sova och andas friskluft . Mikko och kidzen var inte ett dugg intresserade av att komma med  men jag känner att jag behöver denna lugna , härliga plats  dit jag skall åka. Frågar alltid om dom vill komma med om jag planerar något men vill dom inte så accepterar jag det och dom måste också acceptera att jag vill göra något annat ibland än bara sköta hemmet efter att jag jobbat hårt och varit instängd en vecka på min arbetsplats. Vi är alla bara människor och behöver vår egen tid.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar