tisdag 10 maj 2022

ESC semifinal 1

 ESC veckan är igång

Många har säkert märkt att Eurovisions veckan dragit igång och i synnerhet sådana som har i kompis kretsen eurovisionshysteriska vänner så kan knappast undgå att ESC tävlingarna har börjat. Lyftar på hatten att mina vänner och i synnerhet min family år efter år står ut med min ESC hysteri.



Jag skrev det tidigare att det småningom skulle vara kul att få se ESC live igen , senast var jag på plats 2014. Men det är ju inte bara så där att man promenerar till hallen och ser festivalen och kommer hem och sova , nej det kräver mer än så. Det kräver att resespargrisen blivit matad med euron , det kräver tid , det kräver semester , det kräver mycket planeras , det kräver att man har biljetter till ESC och så behövs det någonstans att övernatta och så skall man ju dit så det behövs också flygbiljett. Det är många trådar att hålla i för en veckas ESC festival men det är värt sitt pris. 




Det är en så otroligt  rolig vecka då våren är som bäst i blom , Italien har ju säkert redan sommarvärme, sen är du verkligen inne i en ESC bubbla då man är där. Finns så mycket att se göra om man bara vill och orkar. Med andra ord kan man säga att man är i sin egen eurovisionsvärld som ingen annan förstår än just vi alla eurovisionshysteriska fans.


Ni skulle se min dator nu , har så många olika flikar öppna på min skärm där jag följer med  så gott som dygnet runt vad det händer i Torino. Sover gör jag nog men sen då jag vaknar så är det nog in igen och kolla vad det hänt. Låtarna spelar jag om och om igen så jag tror att familjens lycka är att dom är på jobb/skolan så dom lite slipper ifrån denna hysteri. 

På torsdag skall jag på jobb så då tycker jag synd om min hytt granne som kommer att få lyssna på Eurovison direkt efter arbetsdagens slut ( hörs jätte bra igenom hytterna) så jag får rekomendera att hon köper öronploppar så hon kan sova. Det är ju inte bara en kväll det kommer ljuda Eurovision låtar från min hytt utan sen är ju Grande finale på lördag och volymen ännu lite mera upptrissad. Säger som sagt  , lycka till min hyttgranne. Hoppas hon vill vara min vän ännu efter denna arbetsvecka ( fniss).


ESC stämning

Jag har till tradition att om jag inte ser en ESC live så gör jag ändå stämningen på top oberoende var jag ser den och nu hade jag bråttom att få fram allt här hemma inför kvällen då det är Semifinal 1 (tisdag) , flaggorna skulle fram , min paljett tunika skulle fram men klädde inte upp mig igår utan det blir på lördag till finalen så tunikan och mina gula kängor skall med till jobbet. 



Köpte alkoholfri jordgubbsbubbel  till kvällen , sushi  och bakade till efterrätt en Britatårta så ni märker nog att denna årliga ESC tävling tas på allvar i vårt hem. Dom andra har ju vardag i morron så det var bara jag som satt uppe och såg festen till slut.'





Lite om kvällens startfält och bidrag

Tyvärr så fick jag inte ihop till 10 favoriter i startfältet för jag har tyckt att detta år är det jätte dåliga bidrag med i tävlingen. Men fick i alla fall några av mina favoriter med till finalen som tex Island , Armenien . Ukrainas låt sticker ju ut från mängden och den kom också med till finalen men vet inte riktigt om jag gillar den eller inte. Den är tippad som vinnare i lördag då jag läser vadslagningar. Norge har också en låt som sticker ut , den är ganska kul men inte på min top5. 

På torsdag är Finland och Sverige med och tävlar om final plats och skall bli spännande. Tycker bra om The Rasmus låt och hoppas ju så klart att den kommer till final. Sverige har en bra låt och kommer nog med till final men ändå är det något i låten som inte riktigt faller mig i smaken. Har faktiskt inte lyssnat nästan alls på den då jag sitter och hör på alla låtar.





Dom som jag lyssnar på  mest är Finland , Serbien , Frankrike , Island , Armenien och Österrike som tyvärr inte kom till final , tyckte faktiskt riktigt mycket om den låten. Skall verkligen bli spännande och se vilka bidrag som blir på min Top 5 . Men nu skall jag först på torsdag se Semifinal2 så att jag vet vilka alla bidrag som kommer vidare och efter det gör jag min lista. 

Det är spännande tider vi lever i just nu säger ESC divan Lissu.

Alltså detta är nog en så rolig grej så här i maj månad då allt och alla börjar vakan upp efter vinter idet och så har vi denna ESC vecka som kronar allt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar