fredag 6 maj 2022

Skinny Dip

Idag när jag öppnade ögonen så vaknade på Tunnhamn  och när jag öppnade Fb så berättade den för mig att jag var exakt på samma tidpuntk i Tunnhamn för 6 år sedan, tänk att det råkade. 








Alltså alla borde få vara med om att vakna upp till dessa fantastiska vyer och få glömma vardagen för några dygn , trycka ner all vardags stress så djupt  det går i en svart sopsäck och istället sätta sig på terassen med en kaffe/te och bara stänga ögonen och lyssna på alla ljud som naturen bjuder på. 

Oj dessa härliga fågel läten som hörs lite här och där , detta är charmen med att börja stugsäsongen tidigt om våren. Man ser hur allt vaknar till liv och efter att vi haft paus något år med att vara i denna vackra skärgård så är man helt exalterad igen av att se vad den bjuder på. 

Att ännu till ha turen att få husera på en plats som denna så gör ju saken inte sämre. Kolla stugan och kolla omgivningen , ingen jävla gräsmatta  som behöver klippas utan två stolar där vi kan sätta oss ner och blicka ut över havet. Sådant stugliv passar oss  , sen finns det dom som vill ha massor att greja med då dom kommer till stugan om somrarna. 




Husbil verkar vara in just nu men vi gör helt tvärtemot mot dom som sålt sina båtar och köpt husbil , ja då köper vi ( läs Mikko ) i stället ny båt. Denna sommar blir det skärgården för hela slanten tills Höst/vinter säsongen börjar och vi får packa ner skidorna och åka till Himos igen.





Idag gick vi runt på ön med Michelle och satt oss ner på olika  bergsklackar för att följa med fåglarna och vi såg totalt  40 st svanar plus en massa måsar och tärnor som flög runt. 





Så om det skall finnas något gott med att bli äldre är att man kan njuta av vad naturen bjuder på istället för att ta en fredagsfylla och styra stegen till något disco och tro att man är kvällens Dancing queen. 

Nuförtiden springer man hellre från bastun och tar ett Skinny dip ( nakenbad) , plumsar ner i vattnet , försöker hålla sig kvar en stund , grimaserar några gånger för att sen hastigt komma upp. Var 3 gånger och doppade mig idag , det är så förbaskat skönt.




Egentligen kan man  säga att vi är på ett lite annorlunda Spa detta veckoslut , ett Spa där man kan hoppa direkt i den stora "bassängen" (havet). 

Förstås en fördel med Himos stugan är ju att man bara öppnar kranen så har man rinnande vatten medan man i denna stuga måste snåla med sötvatten.







 Här kan man inte  öppna kranen när man skall tvätta sig , så egentligen är det för oss lyckodag om det regnar i morgon så får vi mera tvättvatten. Dom större tunnorna har gått sönder under vintern men lade ut alla tvättfat och några ämbar så får vi hoppas dom fylls i morgon. 

Vi hann också idag in på kaffe till våra bekanta , kan ni tänka er att dom är båda över 80 år och bor långt här ute i skärgården året runt. Detta är frun i husets hemställe och här har hon levt hela sitt liv. Fast jag hur än trivs här så tror jag nog inte jag skulle klara året om boende här , lyfter verkligen på hatten för sådana människor som klarar denna livstil  att bo på små öar runtom i skärgården.





Michelle ser framemot morgondagen för dom släpper ut fåren  på grönbete och hon vill att vi skall fara och hälsa på dom. Får hoppas att regnet avtar senare på eftermiddagen så vi kan gå och hälsa på fåren som säkert känner sig som världens lyckligaste i morgon då dom trippar ut från ladugården.


Traditionella solnedgångsfoton fick vi tagna innan mörkret kom och la sig över Tunnhamn.





Jag vet att säkert många gärna skulle se hur denna stuga ser ut inifrån , men då stugan inte är min så kanske ägaren vill hålla den lite privat så därför lägger jag inte ut bilder här inifrån.

 Men kan med handen på hjärtat säga att den är så fin , helt Lissu stil !!! 

Skulle absolut INTE ha något emot om denna stuga vore min. Kan nog säga att jag just nu är "in the seventh heaven , tack till personen som ger mig möjlighet till detta att få njuta just i min drömstuga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar