onsdag 25 maj 2022

Let´s go ...Usa för hela slanten

Jetlaggad

Vet att flera väntat med uppdatering här på bloggen av min resa till Usa medan andra säkert är jätte glada att dom inte behöver höra ett pip av ordet USA. Har haft en så otrolig jetlag så jag har inte ens orka tänka på att uppdatera bloggen.

Det brukar ta ungefär en vecka att hitta den rätta rytmen så nu börjar sakta men säkert komma in i dygnsrytmen här. Lovar att det är jätte jobbigt då din kropp är inställd på att sova när det är dag här och du är sk vaken mot din vilja , man går runt med ständig trötthet och skulle kunna somna var som helst. Vi  är som sagt 10 timmar efter så nu då ni där hemma i Finland förbereder er för natten så börjar vi här en ny dag.

Hur allt börja

Nu skall jag då skriva om hur allt fick sin början att jag bestämde mig på 1 1/2 månad att åka till Californien i dessa oroliga tider.

Först av allt så fick jag corona i mars och ringde till corona centret för att få komma på en sk PCR test men till svar fick jag " vi har inte kapacitet för att testa folk utan du skall vara hemma 5 dagar" and that´s it. Då tänkte jag att jag ger mig inte för vill ha ett intyg svart på vitt att jag har insjuknat och jag tänker inte betala närmare 200 euro för att själv skaffa detta intyg utan vill ha det gratis då jag en gång följt alla regler med att ta mina sprutor , använt munskydd osv.

Med den påföljden att jag på nytt några dagar senare ringer till corona center och säker att jag vill ha ett intyg ( svart på vitt) att jag insjuknat i corona. Hon som svarade var jätte hygglig och hon sa direkt att hon skall fixa tid åt mig till TYKS och jag kan åka och ta en drive in test ( PCR test) och när svaret är klart så kommer intyget till min egen Oma kanta sida. Då hade det gott 10 dagar sen jag insjuknade och hon menade att det kan ännu efter 1/2 år visa positivt då man testar sig.

Så jag skulle som sagt inte vågat resa utan detta intyg för utan detta så skulle jag ha måsta testa mig före jag går ombord på flyget och det skulle ha kunnat visa positivt och då skulle min resa ha slutat på Arlanda flygfält. Men då jag fick ett insjuknings och tillfrisknings intyg till min OmaKanta sida så visste jag att nu är det grönt ljus för att resa.

Som sagt för att just nu kunna resa till Usa så behövs antigen en test att du visar negativ eller dessa 2 intyg att du insjuknat och tillfrisknat. Dessa 2 intyg är i kraft ett halvt år framåt. Visst var jag lite orolig ända till check in att dess intyg verkligen duger och dom ringde ännu från check in disken och dubbelkollade någonstans att dom verkligen gällde. Ni kan gissa lättnaden då killen i check in disken printade ut min biljett och checkade in mitt bagage , då visste jag att äntligen kan resan börja. Han sa också att dom inte kollar corona intygen i Usa då man går igenom immigration utan det gör dom färdigt innan man boardar planet från det land man reser ifrån.

Spenderade en natt på Arlanda och det gick hur bra som helst . Fördrev tiden med att surffa runt på nätet , kolla Netflix och njuta av att äntligen vara tillbaka i startgroparna inför att resa.

Massor med tid skall man ha på flygfälten för dom har allt för lite personal nu efter cornan . Om det finns något negativt med att resa är det nog detta oändligt långa köande , det tog mig hela 3 timmar från check in disken tills jag kom till min gate därifrån flyget avgår. I Usa gick det relativt smidigt , köade ca 1 1/2 timme i  immigration och en del frågor som jag skulle svara på och så var jag välkommen in i landet.  Sen skulle jag ännu efter det åka och söka min hyrbil och köra en timme innan jag var framme i Dana Point .

Många kanske undrar om flygen blivit mycket dyrare efter coronan , jag hittade ett superbra pris , direkt flyg tur/retur (ARL-LAX-ARL ) med Finnair för ändast 250euro men sen kommer bagaget extra som jag betalade 140 euro för tur/retur. Dom flesta flygbolagen har slopat det stora bagaget så det måste man betala extra för.

Från Helsingfors har det alltid varit dyrt att flyga till Usa så därför väljer jag oftast Arlanda. Sen om man reser en hel familj så lönas det kolla upp prisen från Helsingfors för det kostar ju också då man skall över till Arlanda. Men reser jag ensam så kollar jag alltid flyg från Sverige.

Sen är jag världens lyckligaste som har vänner här så boende kostar mig inget.

Får jag resa ensam?

Hade tagit semester 3 veckor i maj och skulle det ha blivit något strul med min Usa resa så skulle jag ha åkt till stugan och kopplat av. Många funderar varför inte Mikko och jag har semester till lika men han vet inte när han kan hålla semester i sommar och jag måste ha min semester ansökan färdig 1 april och när jag hade intyg som jag visste att jag kunde resa med så behövde jag inte fundera två gånger vad jag gör på min semester. Det var klart  att det blir Californien i maj , en dröm som jag längtat efter varje dag i över 2 års tid och nu skulle den bli sann.

Frågade flera gånger om resten av familyn vill komma men Mikko kunde inte som sagt ta ledigt , Jaromir är inte vaccinerad så han kommer inte in i Usa och Michelle har slutspurten av klass 9 så nu var det då bara jag som kom mig iväg. Men tycker om att resa ensam och har en super family som förstår min passion för resor och har aldrig nekat mig från att åka , får ge ett stort tack till dom.

Sådana familjer borde flera ha för man kan inte äga en annan och bestämma över den andras  liv utan så mycket skall man kunna lita på varandra i ett förhållande att man kan ge varandra frihet , då menar jag  inte med frihet att då du slipper ut på grönbete skall hoppa i säng med den första bästa som kommer emot. Skulle det hända i vårt förhållande så skulle vi absolut inte mera vara ett par.

Tänk om jag skulle ha en karl där jag måste följa hans regler och han skulle neka mig till allt roligt som jag tycker om att göra i livet  som tex  resa , shoppa , hotellnätter ensam ,stugliv m.m  . Tror ni Lissu skulle leva i ett sådant förhållande , nej det skulle hon inte .

Får ofta frågan "Får du resa ensam" och vad svarar jag "Jo jag får resa ensam" och tänker inte ens på det. Tycker inte ens det är något märkligt att jag får åka iväg ensam , jag finansierar alla mina resor själv och jag har massor med ledig tid . Har rest så oroligt mycket innan han kom in i bilden och berättade det i ett tidigt skede om min resepassion så han visste att resor ingår i vår förhållande och vi har faktiskt nog också rest och sett fina platser tillsammans och har många ställen som vi ännu vill se tillsammans.

Sen om någon missat så kommer vi faktiskt ALLA att resa till Miami i höst för att hela bunten ( inklusive min äldsta dotter och hennes pojkvän)  njuta ombord på Allure of the Seas. Nu orkar vi inte mera fundera på corona situationen , kriget osv , nu fasen är det dags och börja leva. Jag är inte mera rädd för något utan vill leva fullt ut och njuta av livet så länge jag kan. Det kommer en dag som mina ben kanske inte mera orkar ta mig runt i världen så bäst att göra det nu.

Kan tillägga att det börjar småningom bli normalt runtom i världen också...har inte en ända gång under resan använt mask...ingen mask tvång på flygfältet , ingen mask tvång i Finnairs flyg , ingen mask tvång i Californien så det känns skönt.

Hur kändes det då planet startade

Efter en sådan lång paus till Usa så trodde jag nog själv att jag skulle hoppa i taket av lycka men jag tog det otroligt lugnt. Visst fanns ju glädjeruset inne i kroppen av att äntligen åka till Californien men tror i och med att jag varit så otroligt många gånger hit så kommer inte mera detta "resepirr" som kom dom första gångerna jag besökte detta land.

Fick åka ett nästan nytt Finnairs plan till Los Angeles och ännu till så var det inte helt fullt så jag hade tur att få hålla alla 3 säten för mig själv så jag kunde sova bra. Sen köpte jag wiifii som jag kunde använda hela flygresan från Arlanda till LA. Brukar ofta göra det om dom jag ser att dom säljer wiifii för tiden går så mycket snabbare att sitta ca 11 timmar i planet och surffa runt plus att jag kan under resan chatta med min family.

Maten var god på planet fast jag vet att många tycker den är skit , men jag har alltid på mina flygresor varit nöjd med vad som bjuds. Under resan hade vi en hel del turbulens då planet hoppar och skakar . Dom här var väl inte riktigt så kraftiga som jag ibland har varit med om men nog riktigt tillräckliga så personalen måste ta en paus då dom serverade maten och vänta att det skulle lugna ner sig.

Lite fundersam var jag innan vi landade hur läget var här i Californien efter coronan men tyckte nog egentligen då jag landade här att allt kändes som förut. En sak som tyvärr inte var som förr är nämligen ekonomoin , just nu är här jätte dyrt . Dollarn är jätte stark jämfört med euron och bensinen har blivit jätte dyr här kan jag lova.

Här måste du nästa ha bil för att kunna ta dig från plats A till plats B för avtsånden är så otroligt långa. Men tror nog säkert amerikanaren lite fått börja fundera på all sk nöjes körningar. Här har bensinen förut varit så otroligt billig jämfört med i Finland men inte mera. Sen till ännu så kör dom med så otroligt stora  bilar här som säkert slukar bensin. Skall skriva ett skillt inlägg om bilar som jag bongar här , tycker om dessa fina bilar som syns i trafiken här.

Men som sagt känns skönt att vara tillbaka och får se vad allt roligt jag hinner med under denna resa och kommer nu i lite inlägg framöver handla om USA.