torsdag 6 oktober 2022

Är du aldrig hemma

Alltid alltid lika skönt att gå över landgången och veta att man igen är ledig en vecka det är nog detta som är skönt med att jobba på sjön och så har vi den mysiga hösten som kommit då man med gott samvete kan krypa under pläden och se då höstvinden viner utanför tända en massa ljus och fördriva dagen med att fast se på film. Me like.

Men som ni vet så flyger jag och far en hel del  på min lediga vecka som gör att jag ofta får frågan "Är du aldrig hemma"?? Dom andra frågorna som ständigt kommer är ju "Hur kan ni resa så mycket" och "Skall du resa igen" egentligen är jag inte skyldig att förklara något åt någon men skall ändå ge ett svar till frågan "Är du aldrig hemma".



Som sagt jag har ända tills nu levt ett liv där jag varit rätt fast här hemma i och med att jag skaffade mina kidz på äldre dar så har allt mitt sk "göra egna saker" skjutits upp så här länge och jag tagit mitt ansvar för att ge dom ett fint och tryggt hem. Sen har nog Mikko ställt upp till 110% och varit en super pappa under alla dessa år som också gjort det möjligt för mig att kunna ta emot ett fast jobb på sjön och också kunnat resa ensam under tiden barnen  varit små.

Lediga veckorna har gått till att köra och söka dom från skolan, har hållit i trådarna i alla hemsysslor och alltid haft maten färdig då min family kommit hem från skolan/jobbet men nu har då tonåringarna börjat komma och  gå sina egna tider , Mikko jobbar sent och så jag har inte mera pressen att nu skall maten vara på bordet en viss tid osv. Nu kan jag med gott samvete göra något för mig själv med att åka någonstans och bli någonstans över natt (hotell) eller mina små mini resor till Gdansk då dom inte mera behöver mig här hemma på samma vis. Nu tycker jag dom börjar vara vuxna, till och med Mikko (fniss) som fyllde 50 igår så nu får dom alla börja klara sig utan att jag hela tiden behöver passa upp. 



Sen skall ni också tänka er att jag är helt "instängd" en vecka då jag är på jobb. Jag kan inte helt plötsligt tänka att jag går ut och njuter av det vackra höstvädret , jag kan inte helt plötsligt tänka att jag åker till affären, kan inte plötslig hoppa i bilen och köra någonstans osv ,  det är massor man missar då man är på båten en hel vecka. Som tex alla årstider går så fort då jag spenderar halva året ombord på en båt. 

Sen är takten helt annan nu än då jag var ung och jobbade på sjön plus att jag har en hel del år på nacken nu. Så programmet den veckan jag är ombord är i stort sett så här att jag börjar jobba kl 5 eller 6 och slutar kl 21.30 eller 22 , pausen som jag har går till att äta och sova , på sommaren försöker man ta lite bort av dagspausen med att sitta ute en stund men det betyder sen igen att sov tiden blir kortare. Sommaren är nog så otroligt tuff arbetsmässig att man behöver nog all sin lediga tid att ta sig en "nap".

Så detta är till en stor del orsaken som gör att då jag äntligen kommer hem på min lediga vecka så vill jag göra saker som jag inte kan göra då jag har min arbetsvecka och inte slipper någonstans. Dom som jobbar iland kommer hem alla kvällar och får komma bort från sin arbetsplats något som inte jag kan göra på en hel vecka.



Så därför kanske det i mångas ögon ser ut så som jag "aldrig är hemma " men då skall ni tänka er att denna lediga vecka är min fritid som jag jobbat in på min arbetsvecka och också är värd att göra roliga saker efter jag varit "instängd" på jobbet och jobbat 73,5 timmar på en vecka med ett rätt krävande/fysiskt tugnt jobb. Min kropp och min knopp behöver vila  så därför är det så roligt att hitta på roliga saker nu som då som är helt motsatsen till dessa vardags sysslor som måste göras hemma.

Sen har jag skrivit om att jag trivs på en massa olika ställen runtom i världen och kan kalla mina "hem". Fast vi har vår sk baspunkt (hem) i Åbo så känner jag mig bekväm var än jag rör mig och om man tänker hur många gånger jag varit till Californien så får jag verkligen alltid sk hemmavibes då jag anländer dit , i Himos får jag också jätte bra  hemma känsla då jag anländer dit , likaså nu denna sommar som jag haft chansen och få spendera mycket  tid ute på Tunnhamn så känner jag mig lika hemma där , hotellnätter ger mig också bra känsla och därför väljer jag sådana rum som jag vet att ger mig bra vibes ni vet så där "här trivs jag".

Så man kan kort och gott säga vi har vår bas i Åbo men hela världen är mitt/vårt hem. 

Kan redan se framför mig då vi öppnar dörren till hytten på Allure of the Seas öppna dörrarna till balkongen  och njuter av havsbrisen , sitter där på mornarna med en kopp kaffe när vi anländer olika hamnar och möts av det super turkosa vattnet , svajande palmer och en temperatur på över 30 grader.  Då kommer hytten vara mitt/vårt HEM i en veckas tid!!!

Som jag skrev i förra inlägget så drömmer jag om att få göra en Ultimate kryssning kanske efter 10 år och tänk att i ca 274 dagar få ha mitt hem på ett fartyg och inte behöva göra annat än njuta att ha allt under samma tak och bli uppassad av andra. Det skulle vara ett så fint tack åt mig själv efter en livslång arbetskarriär där jag har passat upp andra. Sen skulle jag ha min blogg som en bok där jag skulle sitta ute på balkongen och läsa alla mina inlägg som jag skrivit under dessa år och tänka att visst fan har jag fått uppleva mycket.

Visst låter det i mångas öron som en jäkligt crazy dröm , jag har alltid haft stora drömmar och inte lämnat dom på bara drömstadiet  utan uppfyllt massor av dom på ett eller annat vis. Man måste vara lite crazy  Lissu för att våga hoppa in i något som kanske känns lite omöjligt för att sen se att det kanske inte var så tokig ide.

Jag är så otroligt lycklig för ALLT jag fått uppleva och vara med om och det har jag bara mig själv att tacka för och som pricket på i så beställde jag detta telefon skal åt mig för att påminna mig att jag aldrig skall sluta drömma.



Så länge jag lever vill jag uppleva många hem och efter den dagen som blir min sista på detta jordklot  så brukar jag säga att jag helst skulle villa strös ut från ett plan "all over the place" för jag hör hemma över hela detta klot.

Med dom orden säger jag God natt för i morgon skall jag till ett ställe som jag trivs på och  som jag också kallar mitt "hem". Resten av familyn har så mycket eget program nu till veckoslutet så jag bestämde att jag vill också hittar på något kul (fniss).






1 kommentar:

  1. Jag tycker det är kul att du reser,minns att du redan i yrckis pratade om att du ville resa mycket,då var du väl 18-19!Som du vet är jag hemmaråtta😉,jag blir helt matt av att ens tänka på att börja packa väskan o "yra"i väg efter en arbetsvecka,fast jag jobbar betydligt färre timmar än du.Tacka vet jag Bromarfskogen o stickningen🤣🤣🤣.Tur att vi har friheten att göra det vi gillar!puss o kram o skön resa

    SvaraRadera