lördag 1 oktober 2022

Minisemester i Gdansk

Själv hör jag till dom som tycker att september räknas till höstmånad medan andra tycker att hösten börjar först i oktober . Hur som helst så är det väl på allvar dags att välkomna hösten nu och det märks nog att den är här av alla fina foton som jag ser på Fb.




Blir så glad då man får se vad naturen levererar och hur färsprakande det är runtomkring oss. Det är bara att försöka suga i oss allt det fina nu för om inte så många veckor så ligger alla granna löv på marken och det är igen dags får byte av årstid nämligen vintern. 



Jag har som sagt inget emot vintern mera som jag hade förr och det beror väl på att vi började åka slalom igen efter många års paus, så nu skall det bli riktigt roligt igen att ta fram skidutrustningen och vänta på att dom får backarna igång i Himos. Men innan skidsäsongen så skall jag se om jag/vi har möjlighet att få åka ut till min favorit stuga i Tunnhamn och njuta av lugnet.





Sen hann jag med en resa till Gdansk på min förra lediga vecka som ni har kunnat se på Instagram och Insta story. Hinner inte så mycket uppdatera bloggen under mina resor men har som sagt mera börjat använda IG då jag är någonstans och sen efteråt uppdaterar jag här på bloggen lite mera om hur min resa varit.

Som sagt jag är ofta till Gdansk för att det är så enkelt att flyga dit , billigt, mysig stad, god mat och fina Spahotell. Denna gång bodde jag i en sk studio som var kombinerat till Hotel Grano och som hade tillgång till Spa.


                                       Vackra gamla stan i Gdansk

Passar mig utmärkt att åka dit då mitt rese sug blir alltför stort och denna resa var egentligen planerad för Mikko och mig. Mikkos födelsedag närmar sig med stormsteg och tyckte det skulle varit roligt att överraska han med en resa dit. Men hade mina onda aningar att han knappast får 2 dagar ledigt mitt i veckan och så gick det så jag åkte ensam.

Visst skulle jag ha kunnat boka ett veckoslut åt oss dit men då skjuter ju flygprisen i höjden jämfört mot vardagar och jag tänkte när han har så otroligt med övertidstimmar innestående att han skulle ha kunnat unna sig lite ledigt men tyvärr gick det inte. Sen tycker jag att det är så roligt att åka dit på vardagar för där är så mycket lugnare och inte kryllar av folk. Men den här gången var det mera finska och svenska turister igång jämfört med förra gången jag var dit i slutet av augusti.

Nästa gång kommer jag antagligen åka till Gdansk kanske i början på januari om jag hittar bra pris för dom brukar släcka julbelysningen ungefär i mitten på januari. Har förut varit dit i början på januari och tycker det är mysigt och gå runt där och se på jul Gdansk och sen bo på något fint Spa hotell och njuta av bastu och jacuzzi efter en dag i stan.





Nu var där också mysigt i gamla stan då dom hade höstpyntat så fint med en massa pumpor och höstlöv , oj vilken härlig höst stämning jag hade då jag gick runt där och såg på allt fint.



Får nu som då frågan vad jag gör då jag reser dit ensam , först och främst så njuter jag av att jag inte behöver göra något och inga måsten. Jag åker som sagt dit för att koppla av och nu har jag några gånger gjort så att jag inte ens har tagit hotell frukost bara för att jag skall få sova längre. När jag vaknar och kommer mig iväg så går jag ofta på en kopp kaffe/smörgås/kaka på något mysigt cafe och sitter där fast hur länge som helst utan att ha någon tidtabell och behöver passa klockan. 



Sen tycker jag det är så roligt att bara gå runt och ta en massa fina bilder till mitt Instagram för dom som gillar se mina resor och för mig själv till minne. Jag skall i framtiden laga bok av min blogg och mitt Instagram konto så därför vill jag ha en massa fina foton till minne för att sen kunna sitta och bläddra igenom och se vad allt fint jag fått uppleva i mitt liv.




Sen då jag är i Gdansk så tycker jag om att ströva runt i Forum, ett relativt nytt shoppingcenter. Brukar inte shoppa så mycket i och med att jag alltid bara reser med ryggsäck då jag åker till Polen, behöver inget större bagage med för 2 dygn. Men denna gång hittade jag dessa härliga prylar som jag bara måste köpa med hem, passar utmärkt nu till hösten och Halloween tiderna. Älskar denna pumppa.






Sen brukar jag ha en kväll då jag vill gå ut och gotta mig och ni kanske tycker det låter knasigt att jag hela tiden väljer samma plats men jag vet vad jag får och det är så gott med mexikansk mat så varför byta för att inte tala om den smarriga efterrätten som jag alltid längtar efter då jag vet att jag åker till Gdansk.





Jag åker inte hem förrän jag fått min favorit mat  på restaurang Pueblo, går alltid därifrån med ett leende på läpparna och magen full med go mat. Den är så min stil den restaurangen, redan inredningen gör det så mysigt. Frågade efter någon riktigt stark sås med den påföljden att servitrisen hämtade 4 flaskor som jag fick testa, bra service.

Nåsta gång jag får Mikko med så skall vi prova på sushi, lär finnas jätte bra sushi restauranger där.




Sen är det så fint att gå runt då all belysning kommer fram då det börjar skymma och jag har ingenting emot att röra mig ensam där på kvällen. Med lite bondförnuft så vet man ju själv att man söker ju inte upp dom skummaste gränderna och traskar runt ensam och som sagt det kan hända var som helst om det skall hända. Jag kan fast bli nerslagen i Åbo fast på en eftermiddag. 






Denna gång tänkte jag åka till Sopot med buss men likväl så går 2 dygn alltför snabbt men Sopot är finare att åka till på våren eller sommaren så jag får ta det sen.

Flygresan gick bra både dit och hem och visst tusan reser folk hela tiden , planet var mitt i veckan riktigt fullt. Men nog är det så otroligt bekvämt att flyga denna strecka som bara tar ca 1 h 15 min. Tog igen denna gång buss från stan till flygplatsen men kan säga att man nog skall ha gott om tid för denna gång tog det nog så otroligt länge att komma ut till flygplatsen. Det var mitt i rusningstrafiken så det löpte inte alls , men jag hade bra med tid så jag behövde inte oroa mig för att inte hinna till flyget.




Under min resekarriär har jag nog fått vara med om en massa olika situationer på dom stora flygfälten men ändast en gång missat ett flyg och det var i Paris då Angelica och jag skulle åka till Californien för många år sen. Då ordnade dom åt oss hotell, hotellfrukost  och så fick vi flyga följande dag. 

Men man måste vara beredd på både det ena och det andra då man reser som tex nu är vårt plan från Helsingfors till Istanbul inhiberat och jag måste kolla upp var våra nya biljetter är som dom skulle fixa, har ännu inte sett några och resan börjar närma sig med snabba steg. Typiskt detta nu till då det annars varit ett otroligt fixande av och an med denna kryssning minns inte om jag nämnde men detta har varit en av dom svåraste resorna att ordna i och med att coronan kom och sen en massa annat strul som gjort att jag fått kontakta RCCL en massa gånger och nu till detta med flyget. 

Men bara att se positivt framåt och jag tycker om att ordna och organisera så nog blir det bra bara det blir färdigt när vi får Amerikans mark under fötterna. Att kryssa i Karibien är absolut vår grej , vi tycker så otroligt mycket om det och nu är vi äntligen på gång igen. Världen är i ju inte som förut mera men inget kan stoppa oss nu då man äntligen får resa , nu gasar vi på så som vi gjorde för 2 år sedan.

Lägger med en länk här på slutet som jag tycker ni kan läsa för här är det ett par Björn och Karin Demne som förklara sin situation hur dom har möjlighet att resa så mycket som dom gör. Har lov av bloggaren att publicera  inlägget på min blogg sida.

Klicka på länken här :  Hur Björn och Karin har möjlighet att resa så mycket

Alla har vi våra knep för att få ihop till våra drömresor och dessa resor kommer inte gratis utan det är att jobba hårt för att nå sina mål. Jag och Mikko tycker om att jobba mycket och vi  jobbar gärna extra, sen har jag investerat fastigheter som jag hyr ut. Vi varken röker eller dricker så alla dom pengar far till rese spargrisen. Jag får också samlat bonusar både på flyg/hotell då jag reser så här mycket.

Jag har haft stora drömmar sen jag gjorde min första resa till Usa i ungdomen och dom var att i framtiden kunna åka dit 2ggr (helst 3ggr) per år och utöver att åka dit vill jag njuta av hotellnätter och andra resor. Dessa drömmar har jag jobbat ihop med blod,svett och tårar men det har varit värt sitt pris för visst är det roligt att kunna resa just dit man vill. 

 Det skulle också vara jätte roligt att ha samarbets partners runtom i världen där jag skulle få möjlighet att göra det jag gillar nämligen  resa och blogga. 

Jag vet att man skall leva här och nu men har man drömmar så måste man planera lite längre och detta skulle vi  kunna tänka oss då vi  blir pensionärer och inte har något jobb som binder oss. Vem vet vad vi hittar på om ca 10 år.  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar