söndag 3 januari 2021

Mörkt som i en potatis säck

Det blev 1:a januari , det blev 2:a januari och så hann det bli 3:e januari innan jag hann börja skriva på det nya tomma bladet  för år2021. Men välkomnar det nya året som jag hoppas kommer bli mera normalt än i fjol. Som sagt gick det ingen nöd på mig då heller men vill att jobbet småningom börjar rulla på som vanligt och att jag kanske kan åka på en miniresa till Gdansk till börja med innan jag tar stora klivet "over there".

Fast jag i förra inlägget funderade om man mera kommer orka med alla dessa stora flygfält så tror jag nog bara allt kommer i gång så orkar jag nog sätta mig i flyget och åka över till Usa.

Idag satte vi oss i bilen och åkte mot Åbo , dags att för en liten stund komma tillbaka till vardagen och ju närmare Åbo vi kom desto mörkare blev det....var ju mörkt som i en potatissäck. Jag har ju alltid varit en riktigt soldyrkare ...ju varmare desto bättre men kan nog också börja stoltsera att jag också blivit en vintermänniska. Alltså jag skulle när som helst köra tillbaka till det vackra snöklädda Himos än ett Åbo utan snö. 

 




 

Det är som att vara i ett sagoland då man strövar omkring i den snöklädda skogen där träden är så vackra med sitt snötäcke. Njutit kl 16 då det blir den sk "blåa timmen" och hur roligt och mysigt vi haft det hela familjen i skidbacken. Det har varit slalom , pulka och sitta i dom härliga grillkåtorna och fixa picknick.

 


Äntligen var det också min tur att få prova hur mitt knä klarar av skidbacken och tro det eller ej så gick det bra. Nu började jag som sagt riktigt försiktigt i mini backen bara för att känna hur det kändes att sakta åka från sida till sida. Hade förstås knästöd på men borde skaffa ett annat som ger lite mera stöd för säkerhets skull.

Nu kommer jag hela denna säsong att bara hållas i dom mindre backarna just därför att jag skall öva upp knät och börja känna mig säker att det håller. Oj vilken känsla det var då jag såg att jag kunde åka igen, för det är en så otroligt rolig ( också farlig) hobby för man kan ju slå sig otroligt illa. Sen kan det ju vara någon som i hård fart inte kan väja och skidar på dig som det hände åt någon i Ruka.

Tänk att jag spenderade 3 veckor i sträck i Himos och skulle absolut ha kunnat bli där längre men som sagt i morron blir det vardag fick samtal att jag får åka 1 vecka på jobb till Grace och det tackar jag inte nej till. Hinner nog ännu i vinter vara i stugan , det tar som sagt från Åbo bara 3 timmar att köra upp dit.

Har som sagt stugan åt mig själv bokad ända till slutet av februari och hade planer att jag lämnar alla saker där hela den tiden men nu har jag fått så mycket förfrågningar så jag började ta med hem lite av våra personliga grejer så att jag med kort varsel kan hyra ut den om någon vill hyra. Vi kommer åka upp en sväng dit då jag kommer hem från jobb  och ta hem det sista och sen är den redo för uthyrning ända till sportlovsveckan ( vecka 8) eller efter sportlovet går det också bra att hyra den.

Märker nog då folk varit tillräckligt länge inne i denna mörka potatis säck här i södra Finland så börjar man nog automatiskt längta efter ljus och dessa snöiga vinter landskap ger nog verkligen ro i själen och ljusterapi. Fast det nu är corona så är det nog tryggt och vara sk sitt eget sällskap i en stuga och följa regler , avstånd och handhygien om man vill röra sig i backen. 



                                Jaromir vinkar åt mig då han åker upp i backen


Så alla som lite tvekar och inte är sk vintermänniskor så åk upp till Himos för kanske ett par dagar , lovar att ni kommer vara fyllda av ny energi då ni återvänder hemåt. 

Jag har hört förut att det är inte fel på vädret utan kläderna och nu har jag verkligen investerat sköna vinterkläder och fryser inte ett dugg då vi spenderat flera timmar i skidbacken. Där ser man hur kläderna utvecklas , då man var yngre så skulle man packa så otroligt mycket lager kläder på sig så man knappt kunde röra sig. Nu lägger  man  skidunderställ på sig och så är det rock som knapp väger något plus tunna skidbyxor och man känner inte något av kylan.

Nu är som sagt vi hemma i Åbo och har hela kvällen packat upp allt för jag klarar inte av att lämna kaos och kassar runtomkring mig då jag kommer hem ...nej allt skall fixas direkt , det är så skönt sen då allt är upp plockat och jag vet att i morron behöver jag inte göra något. Jo en sak måste jag fixa och det är att åka till papsen och söka hans byke och tvätta så han får rena kläder innan jag åker på jobb. 

Ni vet ju att jag är sådan som vill ha ordning och det skall inte hända nu utan med det samma om jag bestämmer. Vet att det finns sådana som kan ha allt och ligga flera veckor i väskorna innan dom kommer till följande fas att få allt uppackat. Men tur så är vi olika och jag trivs mycket bättre att ha ha ordning och reda runtomkring mig. Hemmet är ju så mycket finare då alla saker har sin plats än att leva med en massa kassar i alla knutar..nej tack.




Julen städade jag sakta undan i stugan men i alla granar ute lämnade belysning för det är så mysigt då det kommit massor med snö nu då vi varit där. Det lovades rätt kallt nu i Himos så nu kommer dom säker få ännu flera backar öppnade , så alla skidsugna upp dit och skida nu eller åka pulka. Ni behöver som sagt inte ens gå upp för pulkbacken utan bara stå och åka på bandet..lyx.



Själv skall jag i morron kväll och jobba ihop lite jyyron till mina drömmar som jag har så nu blir det... God natt!!

Avslutar inlägget med en kort videosnutt från skidbacken....njut ni så längtar efter snö.




 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar