torsdag 31 december 2020

Månad för månad

Så är det dags att snart ta klivet in i det nya året och avsluta detta med ett månad för månad inlägg. Visst har det funnits blandade känslor under detta år och mycket som hänt men ändå måste jag säga att detta är absolut inte något år som jag kan kalla mitt sämsta år. När jag nu ligger här i sängen och skall skriva detta inlägg så tänker jag för mig själv att detta år har gått så otroligt snabbt och skall jag vara ärlig så har min kropp/knopp mått bra i allt detta kaos.

Tror att denna permittering ändå i slutändan förde något gott med sig , arbetsnarkoman som jag är har nu blivit sk tvingad att stanna upp , inte fått  jobba och kroppen har verkligen fått vila och jag har haft massor med tid.

Det som kanske jag mest harmade mig över då allt stängdes i mars var att"jag får inte resa" men tror också de i slutändan har gjort gått. För vi som tycker om att resa til Usa så kan jag nämna att jet lagen är det tyngsta på resan , plus allt rusande på en massa olika flygfält , köer i immigration, man vill göra och se en massa saker under semester resan så med andra ord går man på högvarv hela tiden. Nu detta år då vi bara fått röra oss i eget land så har resande tagits till en annan nivå , att slippa köande på en massa flygfält har känts ganska skönt.

Det är lite med blandade känslor jag sitter och funderar hur det kommer att kännas igen då det blir grönt ljus och vi börjar resa igen , kommer detta reserusande kännas roligt igen med en massa flygplatser eller kommer jag sakna det enkla resande då jag bara hoppar i egen bil och kör dit jag är på väg , tiden får utvisa. Men tror nog innerst inne jag kommer att vara glad att få börja resa igen.

Nu skall jag i alla fall gå igenom året som varit månad för månad.

I Januari så var det ännu bara att resa och ingen visste vad som komma skulle, pratades väl lite om corona då redan men ingen hysteri . Själv åkte jag  på en par dagars minivacation ensam till Gdansk och bodde på ett hotell som jag hade drömt om länge nämligen Radisson. Hade också chans att få njuta i deras ny öppnade Spa avdelning. Sen hann jag ännu njuta av allt deras julpynt som dom ännu hade kvar i januari , med andra ord en lyckad resa.

I Februari är det både sorg och glädje ...vi måste göra ett av det svåraste beslutet nämligen ta farväl av vår kära familjemedlem Majsa. Det var pga av ålderdom hon blev sjuk , hon blev 20 år och  lovar att hon fått leva ett långt och innehållsrikt liv. Hon kommer alltid vara saknad.

Corona ordet hörde man lite här och där och vi hade en stor resa inbokad i mitten av februari  nämligen Karibien kryssning och det var ju med blandade känslor vi väntade ifall RCCL skulle avboka den. Men vi hörde inget så vi jublade av glädje och åkte iväg till Miami/Usa. Egentligen märkte vi inget speciellt under vår 2 veckors resa , vi läste ju förstås Iltasanomat varje dag där det skrevs mycket om Coronan men vi hade ju semester så inte tänkte vi mer på det. Vi nöjt fullt ut av vår Florida resa och Karibien kryssning.

I Mars njöt vi ännu ombord på Oasis och  när vi i början av mars hade flyg hem så började det mera och mera komma rubriker om Corona. Alla var väl lika fundersamma som oss när man började läsa om denna pandemi.

Vi hade just kommit hem från vår resa och PAM så stängdes världen....men ändå kunde ingen förstå hur allvarligt det egentligen var , men allvarligt var det. Där slutade vårt resande i mars 2020.

Under mars kom det besked att jag blir permitterad i 3 månader och ännu till på det så stängdes skolorna på våren och kidzen hade skola på distans.

Det blev som sagt att vara mycket hemma så vi pusslade , pysslade och såg mycket på Netflix , det var inte alls så tokigt som jag trodde. Vi tyckte ibland det var riktigt skönt och bara vara lata tillsammans.

I April så var vi i stort sett bara hemma förutom att vi åkte upp och firade min födelsedag i Himos. Jag hade en resa till Gdansk inbokad i april , hade planer att fira min födelsedag där men tyvärr blev det att avboka den pga Corona läget.

Men för övrigt var vi mycket hemma fortsatte vårt pussel projekt och vi fick det tom färdigt, vi var mycket ute och gick på olika naturstigar och spenderade mycket tid tillsammans. Barnens distans skola fortsatte så dom var hemma med mig , det var ju nytt för oss alla att ha skola hemifrån.

I Maj fick jag erbjudande att åka på jobb till Grace för 2 dagar och det var ju roligt efter 1 1/2 månads permittering. Min permittering var ju i kraft till första juli men jag hoppades på att det kanske skulle dyka upp mera jobb till sommaren. Oj vad roligt det var att fara på jobb , kändes som man skulle få åk ut och resa och njuta av dessa fina sol upp och nedgångar som jag saknade jätte mycket då jag bara var hemma.

Ingen Eurovision Song Contest kunde ordnas pga Coronan.

I maj somnade min mamma in pga cancer.

I juni hade vi bestämt att vi försöker spendera så mycket tid som möjligt i stugan uppe i Himos. Gjorde lite inhopp på Grace men lediga veckorna var vi i Himos och njöt.

Midsommaren firades i stugan med härligt väder och vi spenderade mycket tid vid stranden. Vi hittade en mysig plats vid en strand där vi kunde vara helt för oss själva , det var ju att tänka på lite nu då det var corona att man inte rörde sig alls i stora folksamlingar.

Innan jag åkte upp till Himos så for jag via Yyteri och stannade där en natt på hotell för familyn skulle komma några dagar senare till stugan.

Uppe i Himos njöt vi av äkta rökbastu på midsommarafton i Saunakylä.

I Juli så var det både roligt och sorgligt. Det sorgliga var att min kusins flicka ändast 23 år lämnade detta jordeliv efter en kamp av cancer....Sov gott Jennifer.

Det roliga var att jag hade jobb i juli och att jag besökte Kuopio första gången i mitt liv. Vi bodde på ett fint radhus hotell där och i juli  spenderade vi också hotellnätter i Ruissalo. Vi älskar att bo på hotell , det vet ni som följer min blogg.

Michelle och Jaromir fyller båda år i juli så vi firade deras födelsedag på Hotell Ruissalo. Vi rörde oss nog ändå rätt fritt fast det var corona och vågade nog också bo på hotell. Skulle jag varit rädd för Coronan så skulle jag inte ha vågat mig ut och jobba för där har jag ändå att göra med en massa olika människor.

I Augusti var jag mycket i stugan och hade bra med jobb på Grace.Sen bestämde jag mig och köpa en ny, skön säng , en sk "hotellsäng". Sen började skolorna normalt igen.

I September så hyrde jag en stuga i Yyteri ( en bit från Björneborg) Så vi spenderade några dagar där. Sen har jag mitt års kort till Ruissalo Spa och brukar vara där lite nu och då och njuta av bastu/simma , dit hann jag också i september. Vi levde försiktigt pga Coronan men vi levde inte inne i någon glasbubbla.

I Oktober så blev jag omgång nr 2 permitterad och det var ingen kort period kan man säga utan det blev direkt 1/2 år. Hoppas att få hoppa in då det behövs. Kidzen hade höstlov och det njöt vi av i Himos och i Oktober firas en av mina absolut favorit tema fester nämligen Halloween och jag älskar spöka ut mig.

I november fick jag en dröm uppfyll mitt  i detta Corona kaos. Hyrde nämligen åt oss för 3 dygn  flytande Villa Kalastaja uppe i Reposaari.

I December bestämde jag då jag var permitterad att vi firar julen och ny året i stugan uppe i Himos. Jag åkte dit redan 14:e December och började fixa julmys färdigt tills familyn skulle komma lite före julafton. Vi hoppades på en vit jul med snö och det fick vi och nu till Ny året har det kommit massor med snö.

Vi är som i ett vinter sagoland och njuter i vår mysiga stuga. Hela familjen var samlad då vi tackade för detta år och tog emot 2021.

Till slut önskar jag er alla mina läsaren ett riktigt Gott Nytt År 2021 och i morron då vi öppnar livets bokens första tomma sida så får vi hoppas att bladen börjar fyllas med många härliga resor och en år jag får återgå till jobbet.