tisdag 15 juni 2021

Varför hyr jag en annan stuga då jag har egen?

Kan nog nästan säga att jag idag flög ut i friheten då jag slutade arbetsveckan för denna gång , att en hel vecka i detta tempo som vi jobbar ha en mask på hela tiden gör nog att man börjar sakna friskluft riktigt ordentligt. Brukar försöka att gå ut på deck mellan varven och ta bort masken för att dra in ordentligt med friskluft.


 

Det har varit en tuff arbetsvecka där svetten sprutat och då menar jag sprutat , allt från att jag börjat jobba klockan 6 på morgonen till 21.30 på kvällen så är det nog verkligen gasen i botten. Har en paus på dagen då jag hinner  sova någon timme och ladda kroppen inför kvällens rusning. Det syns att det börjar bli sommar nu och folk mera och mera vågar börja resa. Visst är det ju så här det skall vara liv och rörelse ombord än långa tomma gångar men men visst funderar man på hur länge kroppen orkar i ett sådant tempo vi kör.  

Jag  fick faktiskt nytt sjömansläkarintyg 2 år framåt , så efter 16 år på sjön är denna tant ännu i skick .Trafi har blivit mycket hårdare med dessa läkarintyg och har hört flera som bara fått för ett år framåt.  Nu är det tuta och köra så länge jag får vara frisk och ännu är ute i arbetslivet .Som jag ofta skriver så har att jag har mina drömmar och mål och det är dom som är den sk "moroten" som gör att jag orkar med detta tempo.

En av mina många drömmar är att innan min arbetskarriär är över få jobba på det nya fartyget som kommer ...Viking Glory. Trivs bra på Grace och bra gäng men nytt är alltid nytt. 

Nedanför är fotat i Stockholms skärgård




Konstigt nog så är jag inte så trött eller slut som jag trodde att jag skulle vara efter denna vecka , finns nog ännu energi att "jobba" på min ledighet. Skall nämligen till stugan för att plocka bort våra egna saker och laga den fint för  alla mina gäster som kommer hyra stugan i sommar. Nu märks det att många inte ännu är pigga att resa utomlands utan håller sig i Finland och det är verkligen en fördel för oss stugägaren . Nu är det för oss att smida medan järnet är varmt , min stuga kommer att vara mycket uthyrd hela sommaren så vi kommer inte att kunna vara där så mycket men det betyder ju inte att vi kommer att sitta hemma i Åbo hela sommaren , vi kommer att snusa runt här i Finland. När min egen stuga är uthyrd så passar det bra och se lite andra platser så jag hyrde en stuga åt oss i Lappland.

Nu är det att ta vara på att se Finland då vi ännu inte kommer oss till Usa för sen då gränserna är öppnade så kommer jag inte efter det resa mycket  i Finland utan då flyr jag nog ut i världen.

Jag börjar vara ett steg närmare mina resor , skall nämligen i morron och söka mitt pass och efter det skall jag ansöka om ESTA som man måste ha att man kommer in i Usa. Så hoppas verkligen vi kommer oss iväg i februari som det är bestämt. 

Nu skall jag smyga mig ut på balkongen och sova , härligt att få sova i friska luften efter att varit en hel vecka ombord på Grace. Många kanske sitter och småklurar då ni läser mina inlägg att sover jag inte mera tillsammans med Mikko då jag ungefär på heltid flyttat  mitt sovrum ut på balkongen. 

Han kommer nog med ibland ut och sova men i och med att jag lär snarkar så tror jag han är riktigt glad att jag sover ute. Han har en tid haft lite svårt att sova ( stress på jobbet) också då som jag varit på jobb så nu skall han få sova riktigt i lugn och ro då jag trivs att sova ute.

God natt allesammans.

Detta foto tog jag en kväll på deck 12 ombord på Grace



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar