onsdag 14 juli 2021

Michelle bjuder på tårta

Juli är en speciell månad för det är 2 familjemedlemmar som fyller år , idag den 14.7 blir Michelle 15 år och den 25:e så fyller Jaromir 14 så det blir mycket tårta denna månad.


Grattis min lilla Lelle , Misku , Misu , prinsessan...kärt barn har många namn.

Steg upp redan åtta idag och börja förbereda , paketera in Michelles födelsedagspresent , dukade , packade det sista som skulle ned till stugan och ännu till så for jag snabbt och köpa en gåva åt Jaromir. Han har önskat sig ett kastspö för han tycker om att fiska så det passar bra nu då vi åker ut till stugan att ge gåvan lite tidigare så  han kan ta det med.

Åt Michelle hittade jag en passlig gåva nämligen en power bank som hon kan ta med till stugan. Vi har ett litet solpanel i stugan men ibland vet man inte hur länge det räcker då vi alla laddar. Har själv också en power bank och brukar alltid ha den i ryggan då jag reser för det finns inget mer störande än när du  är på något fint ställe och du ser att telefon batteriet tar slut då är det enkelt att plocka fram power banken och fortsätta fota.



Efter vi firat kidzen så kom vi oss i någorlunda god tid iväg , ofta drar det ut på tiden då man skall iväg till stugan. Stannade en sväng i mitt bardomshem på kaffe hos P och sen fick vi låna hans båt ur till stugan.



Vi har lite funderat om vi till nästa sommar skulle investera en mindre båt som också jag kan köra , en båt med någolunda ny motor. Har så dåliga erfarenheter av pappas gamla motorer/båtar som jag ofta använde då vi skulle till stugan , antingen kom jag fram eller blev någonstans med motorstrejk och fick ringa hjälp. 

Minns också en motor som jag körde ,  måste ha båten svängd åt det hållet jag skulle fara  då jag startade för då motorn startade for den fram direkt , växlarna fungerade inte.Så nog är det ett antal gånger jag stått och perklat och svurit innan jag kommit till stugan.

Får se kanske vi nästa sommar inte alls är intresserade av vårt arbetsläger  men just nu känns det skönt att vara här vid havet då mätaren visar runt 30 grader men tror nog att vi också kommer att trivas nästa vecka då vårt äventyr till Lappland börjar.

Nu njuter vi här i södra Finland av denna tropiska hetta,  helt underbart att kl 22 simma runt i det ljumma vattnet.

Visst funderar man  vart världen är på väg då tempetaturerna över allt i världen stigit plus alla skogsbränder , virusar m.m hörjar på men just nu tänker jag njuta av en av dom bästa somrarna på länge här i Finland. Tänk er att så gott som varje dag är vädret så här i Californien så kanske ni förstår varför jag i framtiden vill stanna lite längre där och får jag för varmt av sol och beach  så är det ca 2 timmars körväg  så kan jag åka slalom uppe i Big bear...not bad at all.

Livsnjutaren Lissu har talat och nu skall jag börja googla hotell från Booking för vi skall bli någonstans en natt innan vi kör till Levi stugan , sen skall vi också hinna övernatta en natt i Ylläs hos en kompis som hyr stuga där och sen skall vi också övernatta i Rovaniemi och träffa bekanta.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar