lördag 24 juli 2021

Tonttula är värt ett besök

Vill berätta att man kan verkligen få upp julstämningen här i Lappland fast man kommer hit i juli. Tack för tipset E som rekommenderade att vi besöker Tonttula/Elves Village.







Det var med spänning vi öppnade dörren till kaffestugan och jag trodde inte mina ögon då jag steg in , där var det full julstämning t.o.m personalens arbetskläder var tomtedresser. Härligt!!

Fick lov av denna tomtenisse att ta foto , hon höll på att måla och fixa den nya statyn dom fått dit.



 Nu skall jag också öppna dörren åt er till kaffestugan så får ni se hur mysigt där var.










Titta vilken fin öppen spis där fanns  som var prydd med små tomtar.





Man kunde också gå en sk Tomtebana som kostade extra men våra kidz ville inte gå den  så vi skippade  , sen fanns där hotell om man ville övernatta , man kunde också komma dit och bada bastu och simma men vi nöjde oss denna gång med kaffe och munk.



Härlig text på servetten , bara och skriva ner sina ideer om det dyker upp något plötsligt. 

Sen brukar jag faktiskt fota toaletter då jag reser om dom är sk lite extra och denna toalett var värd att föreviga...härligt inredd.







Nedanför ser ni  Pentiks Saaga serie som jag mer än gärna skulle duka upp en julmiddag med i Villa Virta. Den är så fin och stilren men prislapparna vill man helst glömma och gömma.




Alltså jag kan absolut rekommendera att besöka denna plats om ni kommer till Levi lovar  att ni verkligen får julstämning mitt i sommaren för att inte tala om detta ställe vintertid det måste vara något helt magiskt. Nästa gång hoppas jag besöka Levi vintertid och då skall jag absolut komma hit till Tonttula och se hur mysigt det är med all julbelysning som glimmar i snön.

Här nedanför finns länken till deras hemsida om ni vill gå in  och kolla.

https://elvesvillage.fi/






Innan vi återvänder till Åbo så skall vi åka via Rovaniemi och trissa upp julstämningen ännu mera , vi skall nämligen besöka Santa Claus Village. Kanske vi får se julgubben och lämna vår julklapps önskelista i god tid. Tror nog julgubben blir lite svettig då han börjar läsa  min önskelista för inte skulle det ju alls vara så tokigt om han hämtade en Kelovilla åt mig här i Levi. Detta är nackdelen med att ha resande som hobby för man får se /uppleva så otroligt fina ställen och vi skulle ju helst bo på alla ställen vi ser. 

Vi får väl som pensionärer bo på våra alla favoritställen i olika etapper sen när vi har tid då vi inte behöver vara bundna till jobb eller klockan.

Dessa tomtar fick jag med mig då vi hade besökt Tonttula.


Detta inlägg är inget samarbete med Tonttula/Elves Village

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar