tisdag 20 juli 2021

Nytt äventyr i researkivet

Äntligen framme efter en otroligt lång bilresa men i slutändan var det nog värt över 1000 km körande. Men innan vi kom fram så hann det snurra en massa tankar i huvudet  och  vi var redan nästan 100% säkra att en sådan här resa gör vi nog aldrig mera , att sitta så här många timmar i bilen var nog ingen njutning alls kan jag lova. Vi bestämde att vi kör allt i en sträcka utan övernattning men vi hade några små mat , kaffe och kisspauser. Nedanför ser ni ett glatt reseteam som skoja till det vid pausen på ABC.


Hade matpaus i Uleåborg och det blev Kotipizza.





Sen blev det lite turistfoton som tex  av den kända Toripoliisi.



 

 Mikko körde till Rovaniemi och jag körde dom två sista timmarna till Levi så vi var framme vid stugan runt 4 på morgonen. För mig var det inga problem att hållas vaken den sista etappen för jag tycker också i vanliga fall om att vaka men själva sittande började kännas jobbigt efter denna långa bilfärd.




Då vi kom till stugan  som jag hyrt av Sjömansunionen så bäddade vi hastigt sängarna ( man skall ha egna lakan med) och sen tog det nog inte länge förrän vi fick tag i sömnen , kidzen hade sovit i bilen redan ett bra tag innan vi kom fram. Vet att många gör så när dom kör upp till Lappland att dom startar jätte tidigt , kan vara där runt 4 på morgonsidan och sen anländer hit på eftermiddagen och tror att det skulle vara bättre än att komma hit på natten. Sen skulle det förstås gå att flyga från Helsingfors till Kittilä men då har vi ingen bil när vi kommer fram , tåg är också en lösning att man tar bilen med och åker på natten och har sovkupe och är framme på morgonen utvilad.

För vet ni vad ..hit skall vi absolut igen . Oberoende hur jobbigt det kändes att sitta dessa timmar i bilen upp hit så fick vi nog lön för mödan då vi var framme....alltså vilka vyer. Då har vi bara sett en liten del av Lappland (Levi) och det lär finnas tusen och tusen andra fina ställen här uppe. Vi har planer att åka upp mot Pallas någon dag och se oss omkring  och på torsdag skall vi till Levi Spa och njuta. Vi har denna gång inte så mycket inplanerat utan gör lite rundturer och ser vad vi känner för . Vi är inte denna gång så utrustade för att göra så långa vandringar för det krävs ordentliga skodon och utekläder. 

Ni kan gissa om jag frös då vi kom hit natten mot tisdag , jag hade på mig en tunn sommarklänning och det var +4 grader ute och kallt har dom lovat denna vecka. Jag borde ha packat med vinterkläderna istället för sommarkläder.

Men som sagt vädret är en liten bagatell med  tanke på allt fint vi kommer hinna se medan vi är här. Vi har fått mycket fina tips om saker att se och göra både från mina vänner som bor i Lappland och vänner som rest mycket i Lappland. Ett ställe som vi tyvärr inte denna gång kommer hinna åka till men som vi gärna vill besöka någon gång så det är Kilpisjärvi där lär vara så otroligt fint. 




Vi har hunnit med att besöka toppen av Levi (531m) och vi var helt stumma , vyerna vi möttes av måste man se live för att verkligen förstå hur magiskt fint här är. Kan bara tänka mig dessa vyer på vintern och ett färgsprakande  norrsken som pricken på i:et. 

Detta är min andra Lapplandsresa , har en gång varit i Ylläs och skidat nen det är många år sedan och lovar det här blir nog inte vår sista resa hit , här hittar vi lugnet som behövs i vår hektiska vardag. Lappland har absolut tagit en del av mitt hjärta och den andra delen finns i Californien , två ställen som är så olika men ändå ger mig det jag vill ha då jag reser.



Har hört mycket gott om Lappland och nu förstår jag nog varför folk år efter år återvänder hit för det kommer vi också göra. Jag är ju ännu permitterad till mars 2022 och fortsätter permitteringen i vinter så kan jag bra tänka mig säsongs jobba här i Lappland om det dyker upp jobb. Har en arbetskompis som nu  under permitteringen varit i Norge och jobbat och hon trivdes så bra så hon åker några månader i höst dit igen.

Vi har ju kidzen snart så stora så kanske både Mikko och jag kommer hit någon vinter och jobba. Jag som klarar mig på 3 språk och älskar serviceyrke skulle passa bra in här. Sa redan i fjol vintras åt min kompis som bor här i Kittilä att om det behövs folk så kan jag bra tänka mig komma upp hit och hjälpa då jag var permitterad men här sjönk  turistkapciteten mycket då inga utländska turister kunde komma till Finland.

Läste just en blogg om ett par reser mycket och dom får ofta frågan på komentars fältet att "trivs ni inte hemma då ni hela tiden reser". Vi reser också  jätte mycket men det betydet inte att vi inte trivs hemma för det .Vi har ett mysigt hem som jag älskar att inreda men det är ju så roligt med miljöombyten och att få se olika ställen runtom i världen. Tänk om vi bara skulle sitta hemma så skulle vi aldrig fått se denna delen av vårt vackra land....alltså Lappland.

Det som just nu också är en så otrolig upplevelse här i Lappland  är dessa ljuvligt ljusa nätterna . Här är för tillfället ljust dygnet runt....me like.



Därför tackar jag och tar emot denna vaccin som vi har möjlighet att få just på dessa grunder att jag kan få börja resa igen. Vet att många tycker att man helst skall hållas hemma men som sagt denna corona får vi nu vänja oss att leva med. När jag är full vaccinerad så blir det nog också andra ställen/länder än Lappland jag kommer besöka. 

Vet att många hellre håller sig hemma och inte alls tänker på  resor  men resa är en av mina stora hobbyn och finns hela tiden med i vår vardag  , så det är inte något speciellt för oss att vi hela tiden är på gång.  Vi är bekväma med denna livsstil medan andra blir trötta bara  av att läsa genom min blogg och våra äventyr.


Lev livet just så som du vill för det går inte i repris.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar