söndag 16 augusti 2020

Ett kliv mot friheten.

Många kanske undrar vad jag menar med rubriken , jo  jag syftar på det att våra barn börjar bli stora nu och vi börjar få möjlighet att göra saker tillsammans på två man. Nu  vi kan börja  åka till platser som vi tycker om att se och inte alltid åka till platser som är anpassade för barn och där det kryllar av barnfamiljer.




Likaså kan vi snart åka till ställen utan att alltid måste kolla när det är höstlov, jullov eller sportlov...plus att det är ju mycket billigare och lugnare när man kan åka iväg andra tider än loven.

Det märktes nu också då vi var en natt i Yyteri att säsongen är över för barnfamiljer nu då skolorna börjat...det var lugnt och skönt. Inget illa med barn men då man själv får åka  iväg utan barn så är det lyx att få njuta av tystnaden.

Mikko har varit jätte försiktig med att vi skall lämna dom hemma ensamma över natt , själv skulle jag nog lite tidigare varit redo att vara borta en natt som tex en hotell natt i Åbo. Men hör och häpnad nu var Mikko redo för det och jag fick han med ända till Björneborg en natt på hotell utan kidzen.

Michelle har redan ett bra tag önska att hon skulle få vara ensam hemma en natt och sen är det så roligt då hon och Jaromir  har sällskap  av varandra och inte behöver vara helt ensamma. Dom  har ända sen små kommit så otroligt bra överens så jag är inte ett dugg orolig att dom skulle börja strida då dom är ensamma hemma.

Sen finns det i vår trappa jätte trevliga grannar så blir det riktigt något dom behöver hjälp med så kan dom gå och ringa på hos någon. Sen tror jag det känns tryggare och vara ensamma i ett höghus än ett egnahemshus  , vet själv i tonåren då jag fick vara ensam hur skit rädd  jag var då jag  skulle släcka alla lampor i huset och sen sova ensam.  Tror  att jag också skulle ha känt mig tryggare i ett höghus.

I alla fall for vi iväg på fredag då Michelle kom från skolan för Jaromir for efter skolan på ett kalas och fick sen skjuts hem efter det , vi ringde hem lite nu och då för att kolla att allt var okej. Märkte på Mikko att han var  lite nedstämd först och säkert lite nervös att lämna dom då vi är vana att hela tiden ha dom med vart vi än reser. Jag är ju själv  van sen dom var små att vara mycket borta från dom då jag jobbar på sjön så jag har nog lättare än Mikko att acceptera att dom småningom börjar ta stegen mot vuxenlivet  och inte vill hänga med oss så många år till.

Skall verkligen bli intressant och se om dom kommer att börja resa på egenhand sen då dom blir äldre eller om dom hellre kommer att trivas i hem knutarna. Angelica har aldrig blivit passionerad av att resa fast hon fått vara med mig och se världen. Hon trivs bättre hemma  med Robin och  hunden Winston.

Jag och Mikko kommer nog att gasa på så länge vi orkar och kan...vi får nog inte nog av att resa , se olika platser och spendera nätter på hotell , det är ju så roligt. Men visst var det lite konstigt  då vi kom till Yyteri och våra små busar inte var med , vi är  ju vana att det skall vara liv i luckan på hotell rummet. Senast då vi var i Ruissalo så  bokade vi faktiskt eget rum åt dom och det tyckte dom om.

På fredag då  vi kom till Yyteri så for vi direkt och simma och bada bastu , vet att en del tycker att det inte är passligt i Corona tider att rusa runt på hotell. Men på Spa avdelningen var där inte mycket folk , vi fick sitta ensamma i jacuzzin  och när vi simmade då hade vi avstånd.





Likaså efter vi simmat/bada bastu så for vi direkt till vårt rum och vi åkte inte  hiss om där var andra i hissen. Man får  hela tiden se till att man tänker på regler/avstånd till andra personer. 




Alla ni som varit till Yyteri vet ju hur lång beachen är och där behöver man inte vara orolig att trängas...går verkligen att hålla fast 10 meters avstånd. På fredag kväll åkte vi till  Kallo för att njuta av havsluften och  bergsklackar , där var bara 2 personer då vi kom dit . 

Vi har rört oss med mindre människor nu när vi var i Yyteri än vad jag gör på min arbetsvecka eller då jag åker till affären och handlar.





Efter det blev det att åka till hotellet och sova...men måste erkänna att vår nya säng hemma är mycket  bättre än sängarna i Yyteri hotell. Kroppen märker nog då man sover i en bra eller dålig säng. 

Denna gång hade vi ett budget rum , liknar en hytt på någon båt. Jag hade bokat ett familjerum men då inte kidzen ville med så bytte jag rum och då hade dom bara detta att erbjuda. Men då vi inte spenderar mer än att sova där så dög det nog helt okej.


Vi fick riktig sova på avstånd då sängarna var placerade mot varandra....Corona avstånd ( fniss).












Innan vi lämnade hotellet på lördagen så for vi först en stund till Spa och simma  och sen på en kaffe på Rooftop terassen  , synd att det var så dimmigt på förmiddagen. 

Sen var vi en stund på Yyteri beach och innan vi for vidare till Reposaari så for vi upp i Yyterin Näkötorni som är 60 meter högt  , uppe finns ett cafe där vi också drack  en kopp kaffe.  







Det var rätt så spännande väder ...dimma , sol och jätte varmt hel dagen.  Vi  tog oss en fika på fiskrestaurangen Merimesta i Reposaari och satte  oss ute på terassen och njöt.






Efter det  började det vara dags att köra ner mot Åbo för hade lovat  kidzen att det skulle bli kräftaparty hemma och Jaromir hade bjudit en kompis hem till oss över natt . Mikko bestämde att vi kör via Säkyla hem och ser på lite nya platser.







När  vi kom hem så började jag  duka upp till kräftpartyt och mysigt blev det , så vi hann mycket under detta veckoslut . Har  fått se så mycket fint igen och haft ett roligt veckoslut så nu är jag fulltankad av ny energi. 






































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar