fredag 14 augusti 2020

Där satt den...detta är nya tema i köket

Här går det undan...då jag en gång har bestämt mig för något så vill jag fixa det direkt ...varför skjuta fram något som man kan göra idag. 

Nu har jag då fått allt så fint fixat här hemma ,  hoppas det också hålls så. Sen skrev jag om att jag skall ha en ny stil i köket och  efter att jag uträttat det som jag skulle så for jag och köpa tyg som skall bli gardinkappa till köket , köpte också två kökshanddukar med samma motiv.

När jag kom hem så kom Angelica och Robin ut åkande till Åbo för hon hade också städat skåpen och hämtade kläder åt Michelle som blev så glad .  Nu undrar jag bara hur vi skall få allt att rymmas i Michelles skåp för hon har redan fått massor med kläder av Angelica , tror hon borde ha en walking closet.

När dom åkte hem så började jag mitt sygardinkappaprojekt och det tog inte länge så var den klar...det var ju bara att sy raka sömmar. Jag sydde gardinen  jämnt med fönstret istället för att den skulle bli lite veckad . Tycker det är finare att ha den rak så kommer blommönstret finare fram.

Det är just detta som är så roligt då vi  har symaskinen framme så det är bara att sätta sig ner och sy då man känner för. Förut hade jag min gamla symaskin längst ner i skåpet och det sku baksas med den fram och tillbaka då hag ville sy.





Som ni kan se på bilderna så blev mitt nya tema i köket  MARIMEKKO  av serien Unikko. Kan ni förstå ...detta tyg är det första jag någonsin ägt av märket Marimekko. Har aldrig fastnat för den serien , vet ej varför. Men det var en dag då jag googlade runt på  inrednings sidor som jag plötsligt såg det beiga tyget av Unikko och visste...där hade jag min höst gardin. 

Så det var inte svårare än så ...jag köpte tyg och gardinen blev färdig i ett huj....tänk att det tog mig över 50 år att inse hur snyggt detta tyg är.

Ni som ser lite noggrannare märker säkert sömmen i mitten på gardien och att blommorna inte riktigt passar ihop med varann med det får duga.






Som sagt  " det är aldrig försent"  insåg jag idag....aldrig försent att börja inreda med Marimekko. Just då jag hade gardinen färdig så kom det faktiskt i nyheterna att det just nu inte går så bra för Marimekko ...men tror inte något går bra för någon firma i dessa corona tider.

Får  nu se om det blir en hastig passion av Marimekko bränden och sen är det över eller om den blir för att stanna i vårt hem. Tiden får utvisa....men känner på mig att jag vill utöka  med muggar  i samma tema som gardinen och kökshanddukarna. Fortsätter mitt jobb i höst så skall jag belöna mig med Marimekkos Unikko muggar i denna beiga färg.




Hur många av er  gillar Marimekkos bränd ? Bränden gillas säkert av många men priset är inte allför lockande , det är som med många andra bränd att det är märket som kostar. Man kan hitta lika fina tyger  i  tex  Jätti-Rätti till halva priset...men nu hade jag bestämt mig för just detta tyg och jag är super nöjd.





Märker att det börjar bli höst ...jag går på högvarv  då det gäller att inreda och laga fint inför höstsäsongen. Skulle jag nu spola tiden tillbaka och måste välja ett yrke så skulle jag absolut prova något som har med inredning att göra. Kanske jag skulle gå någon kurs inom inredning nu då jag fått lägga mitt rese hobby på hyllan ett tag framöver.

Nu skall jag säga go natt och får se hur många olika färgs marimekko blommor dyker upp i drömmen.

//Kram





  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar