fredag 26 juli 2019

Älgkalas och uthyrningskontrakt

Så har vi då en 12 åring i huset och Jaromir fick en födelsedag som han inte kommer att glömma. Han har hela dagen idag tackat och sagt hur roligt han hade på sin födelsedag.

Här är mina egna älgar nedanför.



Mikko hade planerat att vi skulle åka till en gård där det fanns en restaurang som hade temat Älg och finns ca 15 minuter från Himos centrum.







Platsen heter Hirvikartano ifall någon vill googla stället.Man kan åka dit och äta och sen för samma pris får man gå och se på älgar , rådjur , renar som dom hade som tama men man kan också bara gå dit för att se på djuren  och kostar då 7 eur/pers och då kommer det guide med på rundvandringen.



Vi började med att äta och på menyn fanns en hel del olika maträtter med älg och ren kött. För barn hade dom en traditionell barnmeny...knackisar. köttbullar , chicken nugget. Mikko åt renskav , Jaromir tog en traditionell finsk fiskrätt Muikkun och jag och Michelle beställde  pommes och nugget  (vuxen version som var större än barnportionen) och efterrätt blev för mig chokladkaka och dom andra tog plättar med glass.






Efter vi ätit for vi på rundvandring för att se djuren och vi var ett litet gäng som gick på denna guidade tur.




Intressant att höra vad vår guide berättade om djuren och i och med att Jaromir hade födelsedag så fick han börja med att mata älgen Sauli och sen såg vi på älghonan Jenni med sina två småttingar.



Efter det blev det att gå till följande hage där det fanns rådjur och renar . Jaromir fick äran att först helt ensam gå in dit och ge mat åt hela skaran och efter det fick vi andra gå in i hagen för att mata.


Som avslutning och pricken på i så kom ägaren med en liten present åt Jaromir innan vi åkte hem och det var en liten gullig nyckelring med tema älg. Han var så glad och nu har han inte gjort annat än pratat om detta ställe och hur mycket han vill dit på nytt och äta Muikkun och se på djuren. Han var så lycklig över sitt födelsedags firande.





Jag hade också orsak att vara  lycklig för  jag skrev kontrakt med Himos Center  och jag skall nu börja jobba ihop med dom ( hyra ut min stuga) ...det blir nog bra det här skall ni se.

 Man måste ta lite risker här i livet och smida medan järnet är varmt .... så nästa vecka kommer första gästerna (Jyväskylän rallit veckoslut) och nästa sommar har jag redan dom stora veckosluten bokade .Folk bokar direkt färdigt denna sommar till nästa år för det lär vara jätte svårt att hitta boende till dom stora evenemangen som ordnas här i Himos.

Sen skall jag försöka få den uthyrd hela februari då det är sportlovstider för vi skidar hellre lite senare i mars/april....i februari planerar vi åka till värmen.

Så bara höra av er i go tid till mig om ni vill hyra stuga till sportlovet eller går också hyra via Himos center





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar