söndag 28 juli 2019

Officiella bastudagen firades igår

 Igår som dom flesta vet så var det den officiella bastudagen och Mikko som kollar runt i tidningar hade sett att det ordnades fest uppe i Saunakylä (Bastubyn) nära Himos. Så efter att hela dagen latat oss i solen och senare grillat så bestämde vi oss att åka dit en sväng på kvällen och se vad det var. Denna officiella bastudag passar mig för är en stor bastubadare och har sk nästan varje dag bastu dag.



Här finns så mycket att se och göra så vi hinner knappast med. Mikko är som sagt snäppet aktivare än mig med att det hela tiden skall vara program men jag har nog snällt följt med på lite äventyr nu och varit positivt överraskad.

Här testade killarna en bastu som ännu inte var klar.

Igår som sagt packade vi med baddräkt och handduk och åkte till Saunakylä , ca 10minuters bilväg från var vi har stugan. Michelle var helt slut efter dagens hetta så hon ville bli hemma och slöa.



Vi kom då till Saunakylän och det var som vi skulle ha spolat  många många år tillbaka  tiden och hoppat in i en riktigt gammal bastuby.



Varför det egentligen heter Saunakylä är att där är ett gäng frivilliga som håller ihop en förening och med talko anda försöker bevara en massa rökbastun från långt långt tillbaka i tiden. Bastuna kommer från en massa olika byar omkring i Finland som dom samlat på ett och samma ställe och därför bildar det stället Saunakylä.


Nu har dom fixat 3 av bastuna i sådant skick att dom kan användas och planerna är att dom skall få en del till fixade så man kan få använda dom.



Nu sommartid har dom alla lördagar 3 bastun uppvärmda och det kostar 5 euro att basta där och då är det ingen tidsbegränsning eller så får man också skriva in sig i föreningen för 20 euro.




Dessa tre bastun var också för uthyrning så om man var ett gäng så kunde man hyra någon av dessa 3 för 100 euro  för hela dagen. Där fanns också möjlighet att gå ner och simma men bottnet var så äckligt...ni vet så där lerigt och mjukt så du sjönk in i leran så att gå dit och basta på nytt kan jag tänka mig men absolut inte och simma.Tur att vår strand här nära stugan är sandbotten annars skulle jag nog inte simma på hela sommaren.



Sen blev det den gammeldags stugstämningen igår  då vi tvättade oss i fat...lika som vi har i vår andra stuga , där måste vi värma vatten och hoppas att det kommit regnvatten i tunnorna så vi kan tvätta oss för där har vi ingen bergsbrunn.
Så dessa torra somrar skapar verkligen lite tvätt problem i vår andra stuga som är utan bekvämligheter.


Vi kommer nog verkligen bli bortskämda här i stugan då vi som sagt kan ställa oss under rinnande vatten och tycker vi att vi vill ha en gammal, hederlig bastukväll så åker vi in till Saunakylä.



Likaså igår satt vi ett helt gäng inne i en bastu och så var där en äldre herre som började sjunga nån gammal visa och alla stämde i då refrängen kom och inne i bastun fanns där också en bänk där en dam gjorde en halv timmes ritual  på kunder där hon använde olika träds bastukvastar. Mikko hann och prova för efter det tog hon inte flera kunder  , han tyckte det var intressant och skönt då hon slog med olika bastukvastar på hela kroppen.



Ja siddu allt hinner vi vara med om....bland är det kanske bra med en karl som verkligen inte hinner sitta stilla för vi hinner se en massa olika , intressanta platser.

En kväll var vi också inkörande till Jyväskylä ...första besöket för mig i den staden. Har aldrig rört mig i dessa trakter förut. Vi åkte upp till Vesilinna och där åt vi vofflor...skall skriva mera om vår Jyväskylä resa i ett inlägg.



Man pratar ofta att  finländare är lite tillbaka dragna och insnöade men måste säga här är människorna jätte trevliga , vänliga och hjälpsamma. Blev och prata i en affär med en dam som faktiskt är född i Jämsä men var tvåspråkig så där pratade vi som vi skulle känt varandra hur länge som helst med den påföljden att vi bytte telefon nummer och skall träffas nästa gång jag kommer till Himos...hon bor nuförtiden i Jyväskylä.

Med den här farten och sociala som Mikko och jag är så är vi väl snart bekanta med alla i Himos...vi har blivit jätte bra mottagna av dom fasta boende och  våra nya grannar här omkring ...ett bra tecken att vi kommer att trivas. Dom har också barn så det är också roligt för våra barn att få nya vänner omkring i Finland.

Det är nog så roligt då man har den sociala förmågan och har ingen skillnad med vem man pratar . Hon som jobbar i Himos cafe har jag blivit bra bekant med och hon är alltid lika glad då jag kommer in på en kopp kaffe , hon blev så glad då hon visste att jag köpt stuga här.

Så ännu verkar det nog som jag gjorde rätt och valde mellersta Finland som vår nya stugplats.



Bastufräsch efter bastande i rökbastun.....en upplevelse jag inte kommer att glömma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar