måndag 1 juli 2019

Vattenbuss

Vi har varit mycket ute under veckoslutet  för det har varit super väder så här kommer en hel bildserie. Det gör gott för mitt knä att gå och därför försöker jag så mycket som möjligt vara igång.

Det som är lite synd är att jag inte ännu kan gå så hårt och då vi hela gänget varit på vift längs med Aura å så har resten av familyn lite glömt att min takt inte är lika snabb som deras takt.

Men kommer sakta men säkert efter i min egen takt...nu är det inte snigelfart som gäller mera , kan redan gå mycket snabbare än snigeln.

Igår var vi nere mot hamnen på en gratis konsert där det spelades massor med härliga Abba låtar och ni kan ju säkert gissa vem som sjöng högst i publiken....det var nog utan tvekan...JAG. Kan i stort sett alla Abbas låtar utan till.

Efter det gick vi sakta med kidzen längs med å stranden och såg på båtar för att sen gå till affären och köpa glass.  Mikko och min pappa blev kvar och lyssnade på följande band som uppträdde med några andra låtar.

Vi gick till Föri ...den gulliga lilla färjan som tar folk gratis från ena sidan ån till andra sidan. Där kör den nonstop dagligen och man får också ta cykeln med ombord.

Träffade en massa bekanta under kvällen och det blev ju en hel del pratas. Passade bra med att få prata ut nu då jag inte jobbat på några månader så har jag inte fått small talka med alla härliga resenärer på Grace.

Vi hade också tänkt äta ute igår men tiden bara rusa och det blev rätt så sent så vi for via Citymarket och köpte pizza.

Idag bestämde vi att prova åka Vesibussi ( vattenbussen) i Aura å , det finns en lite större och en mindre. Jag provade inte den förra sommaren så nu tyckte vi det var en passlig dag då vädret var så fint . Vi åkte den mindre idag.

Vesibussi är en båt där man kan använda sitt busskort lika som du använder i bussarna. Då du går ombord så klickar du ditt kort eller så går det att köpa biljett ombord med kontanter. Sen kunde man köpa sig något smått och jag tog mig faktiskt en kopp kaffe ...mysigt att sitta där ute på sjön och njuta.

Här skulle jag gärna bo om jag hade mera pengar i plånboken.

Denna Vesibussi kör till olika ställen längs med med ån där du kan hoppa av och folk kan hoppa ombord. Vi gjorde en sådan åktur att vi åkte hela rutten som tog ca 1 timme , vi bestämde att inte stiga av någonstans då jag som sagt ännu har lite dåligt med mitt gående och idag åkte den inte ända till Ruissalo (Runsala ) för dom har det området stängt då det skall bli stor rock festival till veckoslutet ( Ruis rock) men som sagt i vanliga fall kör den ända till Ruissalo.

Alltså hur mysigt som helst och bekvämt ...vi som hör till detta bekväma gäng. Jag skall absolut om det är fint någon dag här i veckan ta kidzen med då Miko jobbar och så hoppar vi ombord på Vesibussi och tar oss en åktur.

Sen då benet klara av att gå längre så skall vi ta picknick korgen med och åka ända till Ruissalo ..sitta där och njuta för att senare igen hoppa ombord på Vesibussi och åka tillbaka till Åbo.

Nu då vi inte har båten i sjön så ä detta hur roligt som helst att hoppa ombord på Vesibussi. Vi kommer inte heller sjösätta båten  denna sommar för vi bara inte ork. Skulle föredra en  lite mindre snurrebåt som vi kunde åka
 runt med här i Åbo än den vi nu har... ibland skulle jag helst villa vara helt utan båt....man hinner ju inte med allt.

Vi reser , flyger och far så för oss är det egentligen lite onödigt just nu med båt..men Mikko är inte lika pigg på att sälja den , själv tycket jag det är så onödigt och ha en båt då vi inte behöver den för tillfället  i vårt liv och vi vet  inte hur det ser ut längre fram men då kan man som sagt köpa sig en lite mindre snurre båt.

Minns förr då vi ALLTID var hela sommaren i stugan så blev det inte att se så mycket andra platser men måste verkligen igen en gång säga att Åbo är verkligen en fin sommar stad. Massor att se och göra här.

Nu skulle Mikko vara sugen på då han har semester att vi skulle prova att hyra en husbil för en vecka och se hur det känns , skulle passa mig också helt okej. Åka runt till en massa fina ställen som vi aldrig ens tänkt att besöka här i Finland. För ofta då jag planerar resor så blir det att tänka på utlandsresor. Kanske man mera borde se vad fint Finland har att erbjuda under våra fyra årstider.

Vad säger ni som brukar bila runt med husbil ...tror ni det kan vara något för oss.

Det har ju varit Jaromirs dröm sen liten att få åka på husbils semester. Gärna tips varifrån det lönas hyra.

Det måste jag ju nog hålla med hur mycket  jag än älskar  Kalifornien så visst tusan måste jag erkänna att nog finns här så mycket fint i Finland också.